SKAIDROJUMI
>
Zini savas tiesības un iespējas!
TĒMAS
Lidija Dārziņa
LV portāls
29. decembrī, 2014
Lasīšanai: 11 minūtes
1
4
1
4

No 1.janvāra – bankas automātiskā maksājuma vietā - e-rēķina automātiska apmaksa vai arī jāmaksā pašam

Publicēts pirms 9 gadiem. Izvērtē satura aktualitāti! >>

FOTO: SXC

Tiem iedzīvotājiem, kuri bankā ir noslēguši līgumus par rēķinu automātisku maksājumu un pieraduši, ka banka samaksā pakalpojumu sniedzējam, regulāri noņemot no konta vajadzīgo naudas summu, jāpievērš uzmanība informācijai par izmaiņām pašreizējā kārtībā. No 2015.gada 1.janvāra līdzšinējais līgums vairs nebūs spēkā. Bankas piedāvā citu un arī citādi nosauktu apmaksas veidu – e-rēķinu. Turpmāk tas būs līdzvērtīgs esošajam automātiskajam maksājumam. Taču tikai tādā gadījumā, ja banka ir vienojusies par to ar konkrēto pakalpojumu sniedzēju. Jo ne visiem uzņēmumiem ar visām bankām šādi līgumi par e-rēķiniem un to automātisku apmaksu ir.
īsumā
  • Pašreizējo automātisko maksājumu aizstās e-rēķins.
  • E-rēķinu automātiska apmaksa iespējama, ja pakalpojuma sniedzējam par to ir līgums ar banku.
  • Informāciju var iegūt bankā un uzņēmumā, kura pakalpojumus izmanto.

Finanšu kapitāla un tirgus komisija (FKTK) decembra vidū informēja, ka šīs izmaiņas nodrošinās Eiropas Parlamenta Regulas Nr.260/2012 prasību izpildi, kas paredz, ka Latvijā gada laikā pēc eiro ieviešanas jānodrošina iekšzemes tiešā debeta maksājumu atbilstība vienotās eiro maksājumu telpas (SEPA) prasībām. Pielāgojoties jaunajām prasībām un nodrošinot klientiem iespēju arī turpmāk veikt automātisko rēķinu apmaksu no bankas konta, Latvijas bankas ir izstrādājušas alternatīvu risinājumu - regulāru SEPA kredīta pārvedumu klienta e-rēķinu apmaksai no 2015.gada 1.janvāra. Tas nozīmē, ka, sākot ar jauno gadu, klienta rēķinu apmaksa tiks nodrošināta, pamatojoties uz pakalpojumu sniedzēja izrakstīto e-rēķinu.

Arī bankas atsaucas uz šo regulu. Kāpēc šāds regulējums ir nepieciešams, un kā tas attiecas uz pašu cilvēku? Jo līdz šim bija ērti: cilvēks saņem pakalpojumu, ja noslēgts līgums ar banku, banka automātiski noskaita no konta uzņēmuma norādīto summu. No pašreiz pieejamās informācijas redzams, ka turpmāk var būt paredzēta arī komisijas nauda par e-rēķiniem (gan ne visās bankās).

FKTK Komunikācijas daļas sabiedrisko attiecību speciāliste Elīna Avotiņa skaidro, ka ar Regulu Nr.260/2012 (SEPA Regula) nosaka vienotas tehniskās un darbības prasības kredīta pārvedumiem un tiešā debeta maksājumiem visā ES teritorijā. Maksājuma pakalpojuma sniedzējiem (bankām) ar 2015.gada 1.janvāri ir jānodrošina, lai nacionālie tiešā debeta maksājumi atbilstu SEPA tiešā debeta maksājumiem. Latvijas komercbankas ir izvēlējušās neturpināt nodrošināt SEPA tiešā debeta maksājumus. Lai nodrošinātu kredītiestāžu klientiem arī turpmāk regulāru rēķinu apmaksas pakalpojumus, kredītiestādes ieviesīs jaunu pakalpojumu, proti, regulāru kredīta pārvedumu e-rēķinu automātiskai apmaksai. Pakalpojums tiek piedāvāts, lai turpinātu klientiem nodrošināt rēķinu automātisku apmaksu.

Pakalpojuma lietotājiem arī turpmāk tiks nodrošināta rēķinu automātiska apmaksa. Atšķirībā no tiešā debeta maksājumiem klienti (maksātāji) varēs pirms rēķinu apmaksas iepazīties ar e-rēķinu, kā arī atteikties to apmaksāt, proti, maksātājam tiek dotas lielākas pilnvaras kontrolēt maksājuma veikšanas procesuu. Ja bankas izvēlētos nepiedāvāt alternatīvu risinājumu līdzšinējai automātiskai rēķinu apmaksai, klientiem nebūtu iespēja turpmāk veikt savu rēķinu automātisku (regulāru) apmaksu.

Savukārt komisijas maksu piemērošana par e-rēķinu piestādīšanu bankā un apstrādi ir atkarīga no vienošanās starp banku un uzņēmumu, kura pakalpojumus maksātājs apmaksā. No banku puses kā līdz šim komisijas maksas netiks piemērotas par kredīta pārveduma (regulārā maksājumu) veikšanu bankas ietvaros, piebilst FKTK pārstāve.

Ar ko atšķirsies jaunā kārtība jeb kas aizstās automātisko maksājumu?

Patiešām gan bankas, gan uzņēmumi savus klientus jau labu laiku informē par jaunumu savās mājaslapās, arī paziņojumos. Taču ne jau vienmēr izlasām visus e-pasta sūtījumus un arī nepievēršam uzmanību visai informācijai internetbankā.

Svarīgi ir tas, ka 2015.gada 1.janvārī notiks pāreja no automātiskā maksājuma uz e-rēķina automātiskās apmaksas pakalpojumu, ja pakalpojumu sniedzējam par to būs vienošanās ar banku. SEB banka norāda: no lietotāja viedokļa visas līdzšinējās ērtības saglabāsies – banka arī turpmāk automātiski apmaksās klienta rēķinus. Papildus tam klientiem internetbankā būs pieejamas jaunas iespējas: aplūkot saņemtos e-rēķinus, atcelt e-rēķina apmaksu pirms tā automātiskās apmaksas izpildes vai veikt e-rēķina apmaksu ar jau iepriekš bankas sagatavotu maksājuma uzdevumu. No 2015.gada 1.janvāra banka neveiks daļējas e-rēķina automātiskās apmaksas, tādēļ banka aicina sekot līdzi, lai kontā ir pietiekami naudas līdzekļi e-rēķina apmaksai.

"Pakalpojuma lietotājiem arī turpmāk tiks nodrošināta rēķinu automātiska apmaksa."

Ja pakalpojumu sniedzējs nebūs ieviesis e-rēķinus ar piegādi "Swedbank" internetbankā līdz šī gada beigām, tad pēc 2014.gada 29.decembra šī pakalpojumu sniedzēja rēķini jāapmaksā pašam – visērtāk to izdarīt internetbankā, piemēram, izveidojot definēto maksājumu, skaidrots šīs bankas mājaslapā.

Uzņēmumu saraksti e-rēķinam atšķiras

Bankas, kurā cilvēkam ir konts, no kura pašreiz saskaņā ar līgumu naudu pārskaita pakalpojumu sniedzējam (piemēram, "Latvenergo", "Lattelecom"), informācijā jāizlasa ne  tikai norādes par turpmāko norēķinu kārtību, bet jāapskatās arī uzņēmumu saraksts, ar kuru bankai ir līgums.

Piemēram, "Swedbank" informē, ka turpmāk ērtai rēķinu apmaksai piedāvās jaunu risinājumu: e-rēķinu saņemšana internetbankā; saņemto e-rēķinu automātiska apmaksa. E-rēķinus varēs saņemt no uzņēmumiem, kas ieviesīs to iesūtīšanu "Swedbank" internetbankā. Ja uzņēmums ievieš pakalpojumu "E-rēķins" līdz šī gada beigām, esošie automātiskās rēķinu apmaksas līgumi kļūs par e-rēķinu automātiskās apmaksas līgumiem un e-rēķinu automātiska apmaksa turpināsies.

Ir pievienots (23.decembrī) arī 44 uzņēmumu (mobilo sakaru, apdrošināšanas, izdevniecību, atsevišķi pašvaldību uzņēmumi) saraksts, kas piedāvās e-rēķinu pakalpojumus "Swedbank" internetbankā no 2015.gada 1.janvāra.

"Swedbank" arī informē: "Ja uzņēmums neievieš pakalpojumu "E-rēķins" līdz šī gada beigām, esošie automātiskās rēķinu apmaksas līgumi tiks izbeigti ar 2015.gada 1.janvāri un rēķinu automātiska apmaksa vairs nenotiks."

Tātad, ja cilvēks sarakstā neatrod uzņēmumu, ar kuru līdz šim norēķini notika automātiski, jāiepazīstas ar informāciju, kā viņš par pakalpojumiem varēs samaksāt turpmāk. Ignorēt situāciju nevajadzētu, jo tā ātri vien var kļūt par parādnieku, it īpaši ja ir paradums pietiekami uzmanīgi neizlasīt pakalpojuma sniedzēja paziņojumus un atgādinājumus par laikus nesamaksātiem rēķiniem. "Swedbank" listē nav, piemēram, uzņēmuma "Lattelecom".

SEB banka norāda: ja ir noslēgts automātiskā maksājuma līgums, klientam nekādas papildu darbības nebūs jāveic.  Jo esošais automātiskā maksājuma līgums tiks aizstāts ar e-rēķina automātisko apmaksu.

Arī SEB banka ir norādījusi pakalpojumu sniedzējus, kuri pēc 2014.gada 31.decembra turpinās sūtīt bankai e-rēķinus, un šo pakalpojumu sniedzēju rēķinus būs iespējams apmaksāt, izmantojot pakalpojumu "E-rēķinu automātiskā apmaksa". 23.decembrī bankas mājaslapā ievietots saraksts ar 28 uzņēmumiem. Daļa uzņēmumu ir tie paši, kas ir jau minētās vēl vienas lielās bankas (Swedbank) sarakstā. Atšķirība – SEB bankas sarakstā ir arī "Lattelecom".

Informē arī paši uzņēmumi, pakalpojumu sniedzēji

"Lattelecom" savus klientus mājaslapā informē: Lai "Lattelecom" varētu nosūtīt Tava rēķina informāciju izvēlētajai bankai, ar kuru būs noslēgts rēķina automātisko maksājumu līgums, no 2015.gada 1.janvāra bankas vajadzībām būs izveidots jauns rēķina piegādes veids – "Rēķina piegāde uz banku".

Papildu informācijā "Maksa par "Lattelecom" rēķina piegādi uz internetbanku" norādīts, ka maksa par e-rēķinu uz SEB banku būs 0,12  EUR/mēnesī (ar PVN) un tā tiks  iekļauta ikmēneša "Lattelecom" rēķinā. E-rēķina piegāde uz Citadeli, DNB Banku, Meridian Trade Bank, Nordea, Norvik un Privātbanku – bez šī papildu maksājuma.

"Ar e-rēķinu maksātājam tiek dotas lielākas pilnvaras kontrolēt maksājuma veikšanas procesu."

"Lattelecom" arī informē, ka e-rēķins kā aizstājējs līdzšinējam automātiskajam rēķinam nebūs pieejams "Swedbank" un arī "Latvijas Pasta" klientiem.

Kas jādara "Lattelecom" klientiem, kuriem ir līgums ar "Swedbank" par automātisko rēķinu apmaksu, lai varētu laikus norēķināties par pakalpojumiem?

"Lattelecom" Sabiedrisko attiecību nodaļas projektu vadītāja Līga Bite norāda, ka no 2015.gada 1.janvāra atbilstoši izmaiņām ES normatīvajos aktos Latvijas bankas mainīs rēķinu automātiskās samaksas kārtību, aizstājot to ar citiem pakalpojumiem. Par šīm izmaiņām klientus laikus ir informējušas gan komerciestādes, gan arī "Lattelecom". Klienti, kuri izmanto "Swedbank" pakalpojumus, "Lattelecom" rēķinus ērti apmaksāt varēs klientu pašapkalpošanās vietnē mans.lattelecom.lv vai izvēloties bankas definētos maksājumus. "Lattelecom" aicina klientus rūpīgi sekot līdzi rēķinu apmaksas nosacījumiem, kā arī neskaidrību gadījumos interesēties savā bankā, lai uzzinātu par alternatīvām rēķinu apmaksas iespējām.

"Swedbank" mājaslapā, arī internetbankā cilvēkam ir pieejama informācija par jauno kārtību, atbildes uz bankas klientu jautājumiem. Kā par šo jaunumu uzzinās pasta klienti, un kā viņiem būtu jārīkojas?

VAS "Latvijas Pasts" sabiedrisko attiecību speciāliste Agija Tērauda skaidro: "Saskaņā SIA "Lattelecom" rēķinu apmaksas izmaiņām "Latvijas Pasts" no 2015.gada janvāra vairs nenodrošina "Lattelecom" tiešā norēķina pakalpojumu. "Latvijas Pasts" par gaidāmajām izmaiņām ir rakstiski informējis visus klientus, kas izmanto attiecīgo pakalpojumu, piedāvājot alternatīvas rēķinu apmaksas iespējas. Ja klienta ikmēneša maksājums par "Lattelecom" sniegtajiem pakalpojumiem ir nemainīgs, "Latvijas Pasts" piedāvā jebkurā pasta nodaļā noformēt iesniegumu par regulāro maksājumu. Savukārt, ja ikmēneša maksājums atšķiras, to ir ērti apmaksāt kādā no vairāk nekā 600 pasta pakalpojumu sniegšanas vietām visā Latvijā."

Regula attiecas uz bankām un līdz ar to pastarpināti uz iedzīvotājiem. Līdzīgi ES "rīkojumi" cilvēkus ērcina. Pat ja tā, tomēr ir jāpadomā par savu maku (lai nejauši neizveidotos parāds vai pēc kāda laika liegts pakalpojums nesamaksāšanas dēļ) un jāpainteresējas, kā turpmāk maksāsiet par to pakalpojumu, par kuru līdz šim bēdas nebija, jo maksājums tika pārskaitīts automātiski.

FKTK Komunikācijas daļas sabiedrisko attiecību speciāliste E.Avotiņa piebilst: bankas ir apņēmušās veikt visus nepieciešamos informētības un saziņas pasākumus ar klientiem, lai informētu par jaunā pakalpojuma izmaiņām, proti, sazināties individuāli ar klientiem, ja klientam turpmākajā sadarbībā ar banku paredzētas izmaiņas vai ja banka un uzņēmums (pakalpojuma sniedzējs) nav vienojušies par turpmāku sadarbību e-rēķinu regulārai apmaksai. Vienlaikus bankas kā līdz šim piedāvās arī rēķinu apmaksu, manuāli ievadot rēķina datus, kā arī izmantojot definētos un regulāros maksājumus (viena summa vienam saņēmējam).

Labs saturs
4
Pievienot komentāru
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI