SKAIDROJUMI
>
Zini savas tiesības un iespējas!
TĒMAS
Mudīte Luksa
speciāli LV portālam
24. augustā, 2015
Lasīšanai: 9 minūtes
3
3

Gaidāmie jaunumi autovadītājiem

Publicēts pirms 8 gadiem. Izvērtē satura aktualitāti! >>

ES direktīvas prasībās iekļautas papildu prasības apmācībai par auto vadīšanu tuneļos. Latvijā garu tuneļu nav, mācības būs teorētiskas.

FOTO: www.sxc.hu

Mūsu valstī vairāk nekā 840 tūkstošiem cilvēku ir derīgas transportlīdzekļu vadītāja apliecības – tātad viņi pilntiesīgi var piedalīties ceļu satiksmē. Daudzi citi ir ceļā uz šā svarīgā dokumenta iegūšanu, paaugstina iepriekš iegūto kvalifikāciju, bet ir arī tādi, kuri šofera tiesības (vai izredzes tās iegūt) zaudējuši kriminālās vai administratīvās sodāmības dēļ un pagaidām drīkst ieņemt vien pasažiera vietu.
īsumā
Ministru kabineta noteikumu Nr.103 grozījumu projektā paredzētas šādas galvenās izmaiņas:

  • noteikta kārtība, kā vadītāja tiesības var atgūt vai iegūt personas, kurām dzēsta vai noņemta kriminālā sodāmība par aizliegto apreibinošo vielu lietošanu;
  • precizēti nosacījumi par vadīšanas eksāmenu kārtošanu ar transportlīdzekļiem, kam ir automātiskā pārnesumkārba (kravas auto un autobusiem);
  • visas ārvalstīs izdotās apmainītās vadītāja apliecības tiks nosūtītas izdevējvalstij vai tās kompetentajām iestādēm.

Tieši šīm pēdējām trim personu grupām vērts pievērst īpašu uzmanību grozījumiem Ministru kabineta noteikumos Nr.103 "Transportlīdzekļu vadītāja tiesību iegūšanas un atjaunošanas kārtība un vadītāja apliecības izsniegšanas, apmaiņas, atjaunošanas un iznīcināšanas kārtība", kas 6.augustā izsludināti apspriešanai Valsts sekretāru sanāksmē.

Vadītāja tiesību atgūšanai vai iegūšanai jākārto abi eksāmeni

Pamatā izmaiņas minētajā normatīvajā aktā saistītas ar nepieciešamību ieviest Eiropas Komisijas 2014.gada 1.jūlija Direktīvu 2014/85/ES, kurā, piemēram, ir prasība teorētiskajos un praktiskajos eksāmenos transportlīdzekļu vadīšanas tiesību iegūšanai pievērst pastiprinātu uzmanību braukšanai tuneļos (negadījumu pieredzes diktēta nepieciešamība!), kā arī precizēti nosacījumi par vadīšanas eksāmenu kārtošanu ar transportlīdzekļiem, kam ir automātiskā pārnesumkārba, un vēl citas mazāk nozīmīgas, dažviet pat tikai redakcionālas izmaiņas.

Tomēr grozījumi MK noteikumos, saskaņojot tos ar iepriekš pieņemtajiem grozījumiem Ceļu satiksmes likumā (CSL), nesīs dažas citas autovadītājiem svarīgas izmaiņas.

Ceļu satiksmes likuma 22.panta 1.1daļā ir šāda barga norma: "Transportlīdzekļu vadīšanas tiesības un transportlīdzekļu vadītāja apliecību nevar iegūt un atgūt persona, kura sodīta:

  1. par noziedzīgu nodarījumu pret satiksmes drošību, kas izdarīts alkohola, narkotisko, psihotropo, toksisko vai citu apreibinošu vielu ietekmē;
  2. par narkotisko, psihotropo vai jaunu psihoaktīvu vielu vai to izstrādājumu, kuru aprite ir aizliegta vai ierobežota, lietošanu vai transportlīdzekļa vadīšanu alkohola reibumā vai narkotisko vai citu apreibinošu vielu ietekmē, vai par atteikšanos no medicīniskās pārbaudes alkohola koncentrācijas noteikšanai, narkotisko vai citu apreibinošo vielu ietekmes pārbaudes."

Taču šāda sodāmība reiz beidzas, un kā bijušais vadītājs tad var atgūt vai braukt gribētājs iegūt transportlīdzekļa vadītāja tiesības?

Minētā likuma 22.panta nākamajā šā panta daļā ir piebilde: "Ministru kabinets papildus šā panta pirmajā daļā minētajiem noteikumiem paredz nosacījumus transportlīdzekļu vadīšanas tiesību iegūšanai un atgūšanai personām, kurām ir dzēsta vai noņemta kriminālā vai administratīvā sodāmība par šā panta 1.1daļā minētajiem nodarījumiem."

"Vadītāja tiesības atņem vai ir liegts iegūt personām, kas pieķertas apreibinošo vielu lietošanā un par to sodītas. "

Tālab MK noteikumu grozījumu projektā tagad papildus ir iekļauts konkrēts regulējums, kā transportlīdzekļu vadīšanas tiesības var iegūt vai atgūt 22.panta 1.2 daļā minētās personas. Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) Kvalifikācijas daļas priekšnieks Juris Teteris LV portālam skaidro – šī norma lielā mērā attiecas uz pieķertajiem jauno psihoaktīvo vielu, tā dēvētā spaisa, lietotājiem. Īpaši aktuāli tas gan būtu bijis pirms dažiem gadiem, kad šo vielu izplatība un lietošanas liga bija izplatījusies sevišķi plašā mērogā. Kā redzams, likumā ir noteikts, ka vadītāja tiesības atņem vai ir liegts iegūt ne tikai personām, kas apreibinošu vielu ietekmē pārkāpušas Ceļu satiksmes noteikumus, izraisījušas negadījumus, bet vispār ir pieķertas šo apreibinošo vielu lietošanā un par to sodītas.

Izpildot likumdevēja uzdevumu, tagad MK noteikumos (39.punkta papildinājums) ir iekļauta norma, ka līdzīgi cilvēkiem, kuri vadījuši transportlīdzekli alkohola reibumā, arī personām, kurām dzēsta vai noņemta kriminālā sodāmība par CSL 22.panta 1.1daļā minētajiem nodarījumiem, vadītāja tiesību atjaunošanai ir jākārto gan teorētiskais, gan transportlīdzekļa vadīšanas eksāmens.

Apliecību maiņa, mehāniskās un automātiskās pārnesumkārbas

MK noteikumu grozījumu projektā saistībā ar vadītāju apliecību pārņemšanu ir atcelts jēdziens "augstāka kategorija" un "zemāka kategorija". J.Teteris stāsta, ka Eiropas Savienības normatīvajos aktos vadītāju kvalifikācijas kategorijas šādi netiek dalītas, bet vērtētas kā dažādas kategorijas un arī Latvija tagad ir piemērojusies šim principam.

Ir ieviestas izmaiņas arī vadītāja apliecības apmaiņas kārtībā.

"Vadītāja apliecību apmaiņā būs precīza un skaidra kārtība. "

"Cilvēki, kas no ārvalstīm Latvijā apmetas uz pastāvīgu dzīvi, šeit bieži vien maina savas transportlīdzekļa vadītāja apliecības, saņemot Latvijā izdotas apliecības. Eiropas Savienībā ir tāda kārtība, ka šīs apmainītās vadītāja apliecības tiek nosūtītas atpakaļ uz izdevējvalsti vai tās kompetentajām institūcijām. Attiecīgā ārvalsts iestāde, saņemot šo anulēto dokumentu, var veikt izmaiņas savos reģistros, fiksējot, ka viņu izsniegtā apliecība vairs nav derīga," skaidro J.Teteris. "Jaunums ir tas, ka šī kārtība turpmāk tiks attiecināta pilnīgi uz visām apmainītajām vadītāja apliecībām, ne tikai uz tām, kas izdotas Eiropas Savienības valstīs. Jāuzsver, ka tas paaugstina vadītāja apliecību apmaiņas drošību. Ja nu gadījies tā, ka Latvijā tomēr apmainīts viltots dokuments vai apliecība, kura par kādiem tās īpašnieka pārkāpumiem ārvalstī ir atzīta par nederīgu, tad šajā valstī, saņemot mūsu nosūtīto apliecību, tas uzreiz atklāsies un mēs saņemsim attiecīgu informāciju un atsauksim izsniegto apliecību. Tagad šādu sadarbību veidojam, var teikt, ar visas pasaules valstīm un vadītāja apliecību apmaiņā tādējādi būs precīza un skaidra kārtība."

Īstu tuneļu Latvijā nav, par braukšanu tajos – teorētiskas mācības

Eiropas Savienībā lielu vērību pievērš satiksmes drošībai tuneļos (it īpaši saistībā ar pēdējos gados vērojamiem smagiem ceļu satiksmes negadījumiem), un tas atspoguļojas arī ES direktīvas prasībās. "Viens no drošības paaugstināšanas risinājumiem ir jautājumu par braukšanu tuneļos iekļaut gan vadītāju apmācībā, gan teorētiskajā, gan praktiskās braukšanas eksāmenā," informē J.Teteris. "Latvijas (tāpat kā Lietuvas un Igaunijas) apstākļos gan runa var būt galvenokārt par teorētisko apmācību un eksāmenu, jo īstu tuneļu vairāku kilometru garumā mums nemaz nav.

Profesionālajiem autovadītājiem vērts pievērst uzmanību vēl kādam jaunumam MK noteikumos saistībā ar mehānisko un automātisko pārnesumkārbu. Kā zināms, jau kādu laiku nākamie B kategorijas transportlīdzekļu vadītāji var izvēlēties, kāda veida spēkratu turpmāk vadīs un kārtot arī attiecīgu braukšanas eksāmenu. Ja vadītājs apguvis braukšanu tikai ar automātisko pārnesumkārbu, to vadītāja apliecībā parāda attiecīgs kods, tādējādi liedzot vadīt auto ar mehānisko pārnesumkārbu. J.Teteris skaidro – izmaiņas MK noteikumu grozījumos galvenokārt attiecas uz kravas automobiļu un autobusu vadīšanu. "Automobiļu tirgū lielākā daļa šo transportlīdzekļu ir aprīkota ar automātiskajām pārnesumkārbām, un autoskolām arvien grūtāk ir nodrošināt vadītāju apmācību ar spēkratiem, kam ir mehāniskā pārnesumkārba; tas pats ir arī mums kā eksāmena pieņēmējiem. Tādēļ, piemērojoties mūsdienu apstākļiem, rasts šāds risinājums – ja cilvēks jau ir ieguvis B kategorijas vadītāja tiesības ar mehānisko pārnesumkārbu, tad, paaugstinot kvalifikāciju kravas auto vai autobusa vadīšanai, lai izvairītos no ierobežojošā koda, vairs nevajadzēs gādāt spēkratu ar mehānisko pārnesumkārbu, bet tiks ņemtas vērā iepriekšējā eksāmenā apliecinātās prasmes."

Vēl jāpiebilst, ka MK noteikumu projektā (arī ņemot vērā ES normatīvo regulējumu) ir atcelts ierobežojums saņemt braukšanas mācību atļauju personām, kurām pastāvīgā dzīvesvieta nav Latvijā.

Labs saturs
3
Pievienot komentāru
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI