DIENASKĀRTĪBĀ
>
Par aktuālo valstī un iestādēs (preses relīzes)
TĒMAS
29. aprīlī, 2016
Lasīšanai: 4 minūtes
RUBRIKA: Relīze
TĒMA: Finanses

Kritums degvielas tirdzniecībā turpina samazināt mazumtirdzniecības pieauguma tempus

Publicēts pirms 8 gadiem. Izvērtē satura aktualitāti! >>
Pēc spēcīgā pieauguma pagājušajā gadā mazumtirdzniecības apgrozījuma pieauguma tempi 2016. gadā pakāpeniski samazinājušies, martā gada pieaugumam noslīdot līdz 0,3%, liecina jaunākie Centrālās statistikas pārvaldes dati. Savukārt pret iepriekšējo mēnesi mazumtirdzniecības apgrozījums martā ir samazinājies par 0,1%.

Līdzīgi kā iepriekšējos mēnešos zemos mazumtirdzniecības pieauguma tempus martā noteikuši galvenokārt mazāki mazumtirdzniecībā pārdotās degvielas apjomi, kas, salīdzinot ar pagājušā gada martu, ir kritušies par 12,2%. Tomēr degvielas pārdošanas apjomi mazumtirdzniecībā vienmēr ir bijuši svārstīgi, precīzi neatspoguļojot ekonomisko situāciju. Tik straujš kritums visticamāk precīzi neatspoguļo arī kopējo situāciju degvielas tirgū, kur kopējā benzīna un dīzeļdegvielas realizācija Latvijā, pēc Valsts ieņēmumu dienesta datiem, 2016. gadā ir turpinājusi palielināties.

Līdz ar degvielas mazumtirdzniecības straujo kritumu kopējie nepārtikas preču pārdošanas apjomi šā gada martā, salīdzinot ar pagājušā gada martu, pieauguši tikai par 0,2%. Taču, izņemot degvielas mazumtirdzniecību, nepārtikas preču pārdošanas apjomi, ir palielinājušies  par 5,0%, kas joprojām ir visai augsts pieauguma temps, un norāda, ka kopējais iekšzemes pieprasījums Latvijā joprojām turpina uzturēt ekonomikas izaugsmi. Iedzīvotāju iespējas pirkumiem joprojām veicina gan zemais patēriņa cenu pieaugums, gan augošā darba samaksa, kas gan palielinās nedaudz lēnāk nekā iepriekšējos gados.

Starp straujāk augošajām preču grupām vēl aizvien ir informācijas tehnoloģiju un sakaru iekārtas ar 15,3% pārdošanas apjomu pieaugumu, apģērbi un apavi ar 11,1% pieaugumu un citas ilgākas lietošanas preces. Tas liecina, ka iedzīvotāji tēriņi neaprobežojas tikai ar pirmās nepieciešamības preču iegādi.

Tāpat turpinās jau vairākus gadus vērojamais spēcīgais interneta tirdzniecības pieaugums, un mazumtirdzniecība pa pastu vai Interneta veikalos martā augusi par 42,8%. Tikmēr straujākie tirdzniecības apjomu kritumi bijuši tādās preču grupās kā grāmatas, avīzes, kancelejas preces, audio un video ieraksti, kā arī mājsaimniecības elektropreces.

Atšķirībā no nepārtikas precēm pārtikas mazumtirdzniecība vienmēr ir bijusi salīdzinoši stabilāka, un martā, salīdzinot ar pagājušā gada attiecīgo mēnesi, palielinājusies par 1,0%.

Kopumā šā gada pirmajā ceturksnī, salīdzinot ar pagājušā gada attiecīgo ceturksni, mazumtirdzniecības apgrozījums ir pieaudzis par 1,8%, kas ir būtiski lēnāk nekā pagājušajā gadā un ir lēnākais pieaugums kopš 2011.gada otrā ceturkšņa. Tomēr to lielā mērā ir noteicis degvielas pārdošanas kritums mazumtirdzniecībā. Savukārt pārējo nepārtikas preču tirdzniecības apjomi uzrāda daudz pozitīvāku ainu, sasniedzot visai spēcīgu 5,5% pieaugumu.

Saglabājoties labvēlīgai situācijai darba tirgū un darba samaksas kāpumam, līdzīgs mazumtirdzniecības pieaugums gaidāms arī turpmākajos mēnešos. Iedzīvotāju pirktspēju turpinās veicināt zemais patēriņa cenu pieaugums. Arī patērēju un uzņēmumu noskaņojuma rādītāji saglabājas pozitīvi. Eiropas Komisijas veidotais ekonomikas sentimenta indekss Latvijai aprīlī uzrādījis kopējā noskaņojuma uzlabojumu līdz augstākajam līmenim kopš 2014. gada sākuma. Uzlabojies arī patērētāju konfidences rādītājs, kamēr mazumtirgotāju noskaņojums ir nedaudz pasliktinājies.

Labs saturs
Pievienot komentāru
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI