VIEDOKĻI
>
Par Latviju. Par Tevi Latvijā.
TĒMAS
13. decembrī, 2023
Lasīšanai: 16 minūtes
RUBRIKA: Intervija
TĒMA: Ceļu satiksme
9
9

Sodi un to piemērošana ceļu satiksmē

LV portālam: Juris Jančevskis, Valsts policijas Galvenās kārtības policijas pārvaldes Reaģēšanas pārvaldes priekšnieks.

Daudziem autovadītājiem nav sveša doma: ja pārskatāmā ceļa posmā fotoradara nav, gāzes pedāli var atļauties piespiest arī nedaudz ņiprāk un lēnākos braucējus demonstratīvi apdzīt, pārkāpjot atļauto braukšanas ātrumu. Varbūt kādu reizi var braukt arī bez derīgas OCTA polises vai tehniskās apskates? Neapšaubāmi, policijas darbinieku izteiktāka klātbūtne uz ceļiem autovadītājus disciplinētu, tomēr, kā akcentē Valsts policijas Galvenās kārtības policijas pārvaldes Reaģēšanas pārvaldes priekšnieks JURIS JANČEVSKIS, gadā pieņemto lēmumu skaits par sodu piemērošanu tuvojas jau 400 tūkstošiem. Šajā raidieraksta “Kā likums!” epizodē uzzināsim, kādus pārkāpumus var fiksēt ar fotoradariem, cik daudz sodu var piemērot vienā reizē un vai policija ņem vērā satiksmes dalībnieku iesūtīto informāciju par pārkāpumiem. Saruna ar Valsts policijas amatpersonu ir vērtīga ikvienam, jo tajā tiek atbildēts uz, iespējams, piemirstiem “ābeces jautājumiem” par satiksmes kontroli un sodu piemērošanu.   

Raidieraksta pirmajā daļā Valsts policijas Galvenās kārtības policijas pārvaldes Reaģēšanas pārvaldes priekšnieks Juris Jančevskis dalījās pieredzē balstītos secinājumos par satiksmes kultūras un drošības mijiedarbību.

Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) dati liecina, ka no 2023. gada sākuma līdz 10. decembrim ceļu satiksmes negadījumos gājis bojā 141 cilvēks.

Lielais ceļu satiksmes negadījumos bojāgājušo skaits nereti ir saistīts ar vienu no izplatītākajiem ceļu satiksmes noteikumu pārkāpumiem – atļautā braukšanas ātruma pārkāpšanu vai neatbilstoša braukšanas ātruma izvēli.

Nezina un neievēro noteikumus

Sarunas turpinājumā par ceļu satiksmes dalībnieku izvēlēm un rīcību, kas vienā mirklī var kļūt par traģēdiju, Valsts policijas pārstāvis vērš uzmanību arī neaizsargātāko ceļu satiksmes dalībnieku – velosipēdistu, elektroskrejriteņu vadītāju, gājēju – nevērībai un nenopietnajai attieksmei pret noteikumiem un savu drošību.

Kaut arī ērtu mikromobilitātes rīku popularitāte pieaug, policisti darbā novērojuši, ka to lietotāji bieži vien nav informēti par noteikumiem un normatīvajos aktos paredzēto atbildību.

“Diemžēl redzam, ka joprojām daudzi elektroskrejriteņu vadītāji nezina, kāda ir viņu atbildība, izmantojot šos rīkus, noteikumus, ka ar šādu transportlīdzekli ir aizliegts braukt reibumā, nedrīkst pārvadāt pasažieri u. tml. Daudzi to uzzina tikai tad, kad jau ir noticis negadījums un kad ir saskarsme ar policijas darbinieku,” stāsta J. Jančevskis.

Vairāk par tēmu >>

“Neredzamie” gājēji un riteņbraucēji

Katra autovadītāja bieds ir “neredzamie” gājēji un riteņbraucēji. To skaits vēl arvien ir ievērojams. Lai gan vairākus gadus tiek īstenotas informatīvās kampaņas ar moto – “Esi redzams tumsā, lieto atstarotāju!” –, daudziem cilvēkiem joprojām šķiet, ka ir pietiekami, ja viņi paši redz transportlīdzekli, kas tuvojas.   

Līdz šim lielāks uzsvars sabiedrības izglītošanā par redzamību tumsā ar gaismu atstarojošo elementu izvietošanu uz apģērba bija preventīvajiem pasākumiem, kad policija, organizējot reidus, katru “neredzamo” gājēju brīdināja un uzdāvināja atstarotāju vai atstarojošo vesti.

Šajās akcijās izdalīto atstarotāju skaits divas reizes pārsniedz iedzīvotāju skaitu valstī. Diemžēl tie lielākoties tā arī paliek kabatā un netiek izmantoti.

“Tomēr jebkurš, kaut vismazākais atstarojošais elements – vai tas būtu atstarotājs, lukturītis vai veste – var izglābt dzīvību,” atgādina J. Jančevskis.

Viņš apstiprina, ka pieeja ir kļuvusi stingrāka un ir krietni palielinājies sodīto “neredzamo” gājēju skaits.

Svarīgi atgādināt, ka prasība gājējam nodrošināt tā redzamību diennakts tumšajā laikā nav tikai kampaņa, to nosaka normatīvie akti. 

Ceļu satiksmes noteikumi

10. punkts

Diennakts tumšajā laikā, ja ceļš nav pietiekami un vienmērīgi apgaismots, gājējiem, kas atrodas uz brauktuves vai nomales, jābūt tērptiem atstarojošā vestē vai apģērbā ar labi redzamiem gaismu atstarojoša materiāla elementiem.

Ceļu satiksmes likums

70. panta otrā daļa

Par gājējiem noteikto pienākumu pārkāpšanu piemēro brīdinājumu vai naudas sodu gājējam no divām līdz sešām naudas soda vienībām (no 10 līdz 30 eiro).

Katrs pārkāpums tiek skatīts individuāli, un policijas darbinieks, saucot cilvēku pie atbildības, izvērtē viņa personību un ņem vērā iepriekšējo pārkāpumu vēsturi.

Šī gada 10 mēnešos pie atbildības ir saukts gandrīz 7200 personu. Tas ir apmēram par 3000 gājēju vairāk nekā pērn.

Policijas darba rezultāti – cilvēka un tehnisko palīglīdzekļu tandēms

“Satiksmes uzraudzībā tiek iesaistīti gan policijas darbinieki, gan tehniskie līdzekļi. Darba organizācija tiek balstīta uz kalendāra gadā notiekošo – svētkiem, pasākumiem, skolas laiku, brīvlaiku, kā arī sezonālajiem laikapstākļiem. Katru mēnesi nosakām prioritātes, respektīvi, uz kāda veida pārkāpumu uzraudzību koncentrēsimies,” tā policijas darba plānošanu ieskicē J. Jančevskis. 

Vairums pārkāpumu ikdienā tiek fiksēti ar tehniskajiem līdzekļiem, savukārt policistu darbs ir vairāk vērsts uz smago un rupjo pārkāpumu novēršanu un uzraudzību.

To skaits ir iespaidīgs: par pārkāpumiem, kas fiksēti ar tehniskajiem līdzekļiem, pieņemts vairāk nekā 300 tūkstošu lēmumu gadā. Turpretī policijas darbinieki fiksējuši ap 70 tūkstošiem pārkāpumu.

Valsts policijas pārstāvis piekrīt, ka policijas darbinieku trūkums un to atrašanās uz ceļiem ietekmē satiksmes kultūru: “Ir vadītāji, kuriem naudas sods par pārkāpumu, ko fiksējis fotoradars, iespējams, nav būtisks. Lielāks respekts un bijība ir saskarsmē ar policijas darbinieku, kurš apturējis transportlīdzekli un var piemērot ne tikai naudas sodu, bet arī uz laiku atņemt vadītāja apliecību.”

Kādu informāciju par transportlīdzekli glabā fotoradars

Ikviens vadītājs saprot, ka fotoradari mēra un fiksē atļautā braukšanas ātruma atbilstību ceļa zīmē norādītajam atļautajam braukšanas ātrumam un tā pārkāpšana rezultēsies ar sodu. Taču ar fotoradariem ir iespējams kontrolēt arī cita veida pārkāpumus.

“Papildu ātrumpārkāpumiem ar šīs tehniskās iekārtas palīdzību var fiksēt gan transportlīdzekļa obligātās civiltiesiskās atbildības (OCTA) polises, gan ikgadējās tehniskās apskates esamību. Tāpat fotoradaram ir pieejama informācija, vai transportlīdzeklis ir reģistrēts noteiktajā kārtībā, vai attiecīgās kategorijas transportlīdzeklim ir veikta ekspluatācijas nodokļa nomaksa, kas jāveic, lai pārvietotos pa valsts galvenajiem autoceļiem,” akcentē J. Jančevskis.

Informāciju par fiksētajiem pārkāpumiem lēmuma formā transportlīdzekļa īpašnieks saņem apmēram 45 dienu laikā. Tā tiek nosūtīta uz adresi, kuru persona ir paziņojusi CSDD.

Atteikšanās no alkohola koncentrācijas pārbaudes sekas

Ne vienmēr vadītājs ir ko pārkāpis, ja viņa transportlīdzekli apturējis policists. Valsts policija rīko masveida pārbaudes, kad tiek apturēta transportlīdzekļu plūsma. “Piemēram, ja notiek masveida pārbaude par aizliegto vielu lietošanu, arī situācijā, ja nekas neliecinās par to lietošanu, transportlīdzekļu vadītājiem var tikt lūgts uzrādīt dokumentus, lai pārliecinātos par viņu identitāti un tiesībām vadīt transportlīdzekli.”

Valsts policijas pārstāvis zina teikt, ka ir arī tādi vadītāji, kuri atsakās veikt alkohola un narkotisko vielu klātbūtnes organismā pārbaudes. 2023. gadā bijis nedaudz vairāk kā simts šādu gadījumu.

Sekas šādai rīcībai ir gana nopietnas. “Ja no aizliegto vielu pārbaudes atsakās mazāk aizsargātie ceļu satiksmes dalībnieki – velosipēdu, mopēdu, elektroskrejriteņu vadītāji –, par to ir paredzēta administratīvā atbildība, tiek piemērots naudas sods, turklāt mopēda vadītājam – vadītāja tiesību liegums uz pieciem gadiem. Savukārt pārējiem transportlīdzekļu vadītājiem iestājas kriminālatbildība.”

Plašāk par tēmu >>

Ceļu satiksmes likums

62. panta astotā daļa

Par atteikšanos no medicīniskās pārbaudes alkohola koncentrācijas noteikšanai vai narkotisko vai citu apreibinošo vielu ietekmes pārbaudes piemēro naudas sodu velosipēda vai elektroskrejriteņa vadītājam trīsdesmit četru naudas soda vienību apmērā (170 eiro), bet mopēda vadītājam – no divsimt četrdesmit līdz četrsimt naudas soda vienībām (no 1200 līdz 2000 eiro) un atņem transportlīdzekļu vadīšanas tiesības uz pieciem gadiem.

Krimināllikums

262.1 pants

Atteikšanās no alkohola, narkotisko, psihotropo, toksisko un citu apreibinošu vielu ietekmes pārbaudes un ceļu satiksmes negadījuma vietas atstāšana

(1) Par atteikšanos no medicīniskās pārbaudes alkohola koncentrācijas noteikšanai asinīs vai narkotisko, psihotropo, toksisko vai citu apreibinošu vielu ietekmes pārbaudes, ja to izdarījis transportlīdzekļa vadītājs, –

soda ar brīvības atņemšanu uz laiku līdz vienam gadam vai ar īslaicīgu brīvības atņemšanu, vai ar probācijas uzraudzību, vai ar sabiedrisko darbu, vai ar naudas sodu, atņemot transportlīdzekļa vadīšanas tiesības uz pieciem gadiem.

(2) Par atteikšanos no medicīniskās pārbaudes alkohola koncentrācijas noteikšanai asinīs vai narkotisko, psihotropo, toksisko vai citu apreibinošu vielu ietekmes pārbaudes vai par ceļu satiksmes negadījuma vietas atstāšanu pēc ceļu satiksmes negadījuma, pārkāpjot noteikto kārtību, ja to izdarījis transportlīdzekļa vadītājs, kas izraisīja ceļu satiksmes negadījumu, kura rezultātā cietušajam nodarīts viegls, vidējs vai smags miesas bojājums vai kura rezultātā iestājusies cilvēka nāve, –

soda ar brīvības atņemšanu uz laiku līdz četriem gadiem vai ar īslaicīgu brīvības atņemšanu, vai ar probācijas uzraudzību, vai ar sabiedrisko darbu, vai ar naudas sodu, atņemot transportlīdzekļa vadīšanas tiesības uz laiku no pieciem līdz septiņiem gadiem.

Vairāki sodi vienlaikus vai par vienu pārkāpumu

Ir gadījumi, kad vadītājs par fiksētajiem vienlaikus notikušajiem pārkāpumiem ceļu satiksmē saņem vairākus lēmumus un sodus.

J. Jančevskis: “Šobrīd spēkā esošā kārtība paredz, ka par katru pārkāpumu tiek pieņemts atsevišķs lēmums un piemērots sods. Piemēram, ja autovadītājs neievēros luksofora  aizliedzošo signālu un ja viņa vadītajam transportlīdzeklim nebūs OCTA polises un derīgas tehniskās apskates, kā arī netiks izmantotas drošības jostas, tad par katru pārkāpumu sods tiks piemērots atsevišķi un izveidosies sodu kopums, kas būs visai iespaidīgs gan daļā par naudas sodu, gan soda punktiem.”

Valsts policijas pārstāvis atgādina, ka ikvienam vadītājam pirms braukšanas jāpārliecinās par transportlīdzekļa tehnisko stāvokli, tehniskās apskates esamību, kā arī to, ka attiecīgajam transportlīdzeklim ir derīga OCTA polise. Īpaši būtiski to atcerēties situācijā, ja vadītājs brauc ar sev nepiederošu transportlīdzekli un tiek konstatēti pārkāpumi. Tādā gadījumā atbildība iestājas gan vadītājam, gan īpašniekam. “Šādās situācijās pārkāpumu process tiek uzsākts pret vadītāju un īpašnieku; par vienu pārkāpumu tiek piemēroti vairāki sodi,” stāsta J. Jančevskis.  

Plašāk par tēmu >>

Aizmāršība pārbaudīt OCTA esamību īpaši dārgi izmaksās, ja autovadītājs izraisīs ceļu satiksmes negadījumu, jo tādā gadījumā apdrošinātājs būs tiesīgs vērsties pret konkrēto vadītāju regresa kārtībā, lai piedzītu radītos zaudējumus.

Medicīniskā izziņa un riepu protektors

Teju 88 tūkstošiem vadītāju medicīniskā izziņa ir nederīga. Vai vadītāja attiecīgā dokumenta kontrole ir policijas kompetencē?

Atbildot uz jautājumu, Valsts policijas pārstāvis atgādina: saskaņā ar Ceļu satiksmes likuma 30. panta 2. daļas 4. punktu transportlīdzekļa vadītāja apliecība līdz veselības pārbaudei tiek uzskatīta par nederīgu.

Ja nav derīgas medicīniskās izziņas, piemēram, tai ir beidzies derīguma termiņš, transportlīdzekļu vadīšanas tiesības nedrīkst izmantot.

Sekot līdzi medicīniskās izziņas derīguma termiņam ir iespējams, reģistrējoties CSDD pakalpojumiem tiešsaistē vietnē e.csdd.lv. Ja persona būs šajā platformā reģistrējusies, tai laikus elektroniski tiks paziņots par izziņas derīguma termiņa beigu tuvošanos.

Ziemas sezonā – no 1. decembra līdz 1. martam – transportlīdzeklim jābūt aprīkotam ar atbilstošām sezonālajām riepām.

J. Jančevskis apstiprina, ka policija kontrolē arī sezonai atbilstoša riepu aprīkojuma lietošanu. “Pārbaudām arī riepu protektora dziļumu, veicot kontroles apskati uz ceļa. Ja riepu stāvoklis neatbilst noteiktajām prasībām, ir paredzēta atbildība. Gadījumu, kad pēc šādas transportlīdzekļa pārbaudes tam tiek anulēta tehniskā apskate un aizliegta dalība ceļu satiksmē, ir pietiekami daudz.”

Ceļu satiksmes noteikumi

222. punkts

222.8. Aizliegts braukt ar transportlīdzekli, ja tā riepu protektora dziļums ir mazāks par normatīvajos aktos par transportlīdzekļu valsts tehnisko apskati un tehnisko kontroli uz ceļiem minimāli noteikto dziļumu.

Ceļu satiksmes likums

71. pants

Transportlīdzekļu tehniskā stāvokļa un iekārtojuma nosacījumu pārkāpšana

(20) Par tāda transportlīdzekļa izmantošanu ceļu satiksmē, kuram ir nepietiekams normatīvajos aktos noteiktais riepu protektora dziļums vai ir riepu bojājums, kas apdraud satiksmes drošību, piemēro brīdinājumu vai naudas sodu transportlīdzekļa vadītājam no trim līdz vienpadsmit naudas soda vienībām (no 15 līdz 55 eiro), fiziskajai personai, kas atbildīga par transportlīdzekļa ekspluatāciju, – no vienpadsmit līdz divdesmit astoņām naudas soda vienībām (no 55 līdz 140 eiro), bet juridiskajai personai – no četrpadsmit līdz simt četrdesmit naudas soda vienībām (no 70 līdz 200 eiro).

16. pants

Transportlīdzekļu valsts tehniskā apskate un transportlīdzekļu tehniskā kontrole

(63) Ja, veicot transportlīdzekļa tehnisko kontroli uz ceļiem, tiek konstatēta transportlīdzekļa tehniskā stāvokļa neatbilstība normatīvo aktu prasībām, attiecīgā atļauja piedalīties ceļu satiksmē šā panta septītajā daļā minētajos Ministru kabineta noteikumos paredzētajos gadījumos un noteiktajā kārtībā tiek anulēta.

Vairāk par tēmu >>

Ziņot policijai par novēroto pārkāpumu ceļu satiksmē

Iedzīvotāji var ziņot, un policija aicina to darīt. J. Jančevskis: “Jā, mēs ikdienā saņemam no iedzīvotājiem dažāda veida sūdzības un iesniegumus vai vienkārši nosūtītu informāciju par pārkāpumiem ceļu satiksmē. Bieži tiek saņemta informācija, ka, iespējams, vadītājs ir reibumā, tiek norādīta vieta, kur tobrīd atrodas automašīna, un kāds ir tās braukšanas virziens. Šādos gadījumos policija pēc iespējas ātrāk piesaista kolēģus, kuri atrodas tuvumā, lai vadītājs tiktu apturēts un pārkāpums – novērsts. Paldies sabiedrībai, ka sniedz policijai informāciju!

Varu apstiprināt, ka visos gadījumos saņemto informāciju izvērtējam. Ja iesniegumam tiks pievienots foto vai video ieraksts, tas noteikti būs papildu pierādījums. Līdz ar to policijai būs vieglāk strādāt.

Vairākos gadījumos personas ir sauktas pie atbildības tieši par pārkāpumiem, par kuriem ir informējusi sabiedrība.”

***
Šajā publikācijā paustais intervētās personas viedoklis un skatījums var nesakrist ar LV portāla redakcijas nostāju. Ar LV portāla redakcionālo politiku var iepazīties šeit.
Labs saturs
9
Pievienot komentāru

LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI