DIENASKĀRTĪBĀ
>
Par aktuālo valstī un iestādēs (preses relīzes)
TĒMAS
27. februārī, 2024
Lasīšanai: 4 minūtes
RUBRIKA: Relīze
TĒMA: Eiropas Savienība

Parlaments pieņem jaunus noteikumus par politiskās reklāmas pārredzamību

Jauno noteikumu mērķis ir palielināt iedzīvotāju uzticēšanos vēlēšanu kampaņām un cīnīties pret dezinformāciju un ārvalstu iejaukšanos.

Parlaments otrdien pieņēma jaunus noteikumus par politiskās reklāmas pārredzamību un mērķorientēšanu, kas padarīs vēlēšanu un referendumu kampaņas pārskatāmākas un aizsargās tās pret iejaukšanos no ārpuses. Jaunie noteikumi regulēs politiskās reklāmas, jo īpaši tiešsaistes reklāmas, vienlaikus arī sakārtojot un atvieglojot iespējas politiķiem un partijām izvērst kampaņas arī citās ES dalībvalstīs.

Lielāka pārredzamība un atbildība

Saskaņā ar jaunajiem noteikumiem politiskā reklāma būs nepārprotami jāmarķē. Iedzīvotāji, iestādes un žurnālisti varēs viegli konstatēt, vai uz viņiem tiek vērsta reklāma, kurš un cik par to maksājis un ar kurām vēlēšanām vai referendumu ir saistīta attiecīgā reklāma. Visa politiskā reklāma un ar to saistītā informācija tiks glabāta Eiropas tiešsaistes politisko reklāmu publiskā repozitorijā.

Lai ierobežotu ārvalstu iejaukšanos Eiropas demokrātiskajos procesos, pēdējos trīs mēnešus pirms vēlēšanām vai referenduma būs aizliegts sponsorēt reklāmas no valstīm ārpus Eiropas Savienības.

Mērķorientēšanas metodes

Noteikumu mērķis ir aizsargāt vēlētājus no manipulācijas, tāpēc mērķorientēšanas un reklāmu piegādes metodes pret konkrētām personām drīkstēs lietot vienīgi tad, ja personas dati būs savākti ar datu subjekta nepārprotamu piekrišanu. Būs aizliegts izmantot tādus personas datus, kas saistīti, piemēram, ar etnisko piederību, reliģiju un seksuālo orientāciju, kā aŗī nepilngadīgo datus.

Vārda brīvības aizsardzība

Noteikumi attiecas tikai uz maksas politiskajām reklāmām. Tie neietekmē politisko reklāmu saturu, nedz arī noteikumus par politisko kampaņu norisi un finansēšanu. Tāpat arī šis tiesību akts neietekmēs personisko uzskatu un politisko viedokļu paušanu, piemēram, neapmaksātu žurnālistisku saturu, nedz arī dalībvalsts vai ES oficiāli sniegtu informāciju par vēlēšanu organizēšanu un dalību tajās (piemēram, paziņojumus par kandidātiem).

Ziņotājs Sandro Goci (Renew, Francija) sacīja: “Digitālās tehnoloģijas padara iedzīvotājus neaizsargātākus pret dezinformāciju un ārvalstu iejaukšanos. Pašlaik, vairāk nekā jebkad agrāk, ir svarīgi aizsargāt mūsu demokrātijas un vēlēšanu procesus. Šodien pieņemtie noteikumi sniegs būtisku iespēju iedzīvotājiem saprast, kas stāv aiz politiskās reklāmas, un izdarīt apzinātu izvēli pie vēlēšanu urnām. Tuvojoties Eiropas Parlamenta vēlēšanām, mēs mudinām visas lielākās tiešsaistes platformas pēc iespējas ātrāk sākt piemērot jaunos noteikumus un nodrošināt, lai digitālā telpa joprojām būtu droša vieta politisko ideju un viedokļu apmaiņai”.

Preses konference

Ziņotājs ar žurnālistiem runās pēc otrdienas plenārsēdes balsojuma par jaunajiem noteikumiem. Vairāk informācijas šeit.

Turpmākie soļi

Pēc pieņemšanas plenārsēdē (470 “par”, 50 “pret” un 105 atturoties) jaunais tiesību akts vēl oficiāli jāpieņem Padomē. Noteikumi tiks piemēroti 18 mēnešus pēc stāšanās spēkā, savukārt definīcijas un pasākumi par nediskriminējošu pārrobežu politiskās reklāmas nodrošināšanu (tostarp Eiropas politiskajām partijām un politiskajām grupām) stāsies spēkā jau 20 dienas pēc publicēšanas ES Oficiālajā Vēstnesī.

Ar šiem noteikumiem Parlaments atbild iedzīvotāju paustajai vēlmei nodrošināt drošu un uzticamu digitālo sabiedrību, jo īpaši tam, kas pausts Konferences par Eiropas nākotni galīgā ziņojuma 33. priekšlikuma 5. pasākumā.

Labs saturs
Pievienot komentāru
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI