DIENASKĀRTĪBĀ
>
Par aktuālo valstī un iestādēs (preses relīzes)
TĒMAS
24. aprīlī, 2024
Lasīšanai: 4 minūtes
RUBRIKA: Relīze
TĒMA: Eiropas Savienība

Eiropas Parlaments atjaunina Eiropas transporta tīkla pamatnostādnes

Trešdien Eiropas Parlaments atjaunināja vadlīnijas, lai līdz 2030. gada beigām pabeigtu galvenos Eiropas transporta projektus, piemēram, pārrobežu ceļus, dzelzceļus, tiltus un tuneļus.

Lai novērstu sastrēgumus un sakārtotu trūkstošos transporta savienojumus, EP deputāti atbalstīja atjaunināto ES plānu par ES dzelzceļa, autoceļu, iekšzemes ūdensceļu un tuvsatiksmes kuģošanas maršrutu tīkla savienošanu ar ostām un termināļiem visā Eiropas Savienībā. Pašreizējie Eiropas transporta (TEN-T) projekti ietver, piemēram, Rail Baltica, kas savienotu Helsinkus un Varšavu, Brennera bāzes tuneli starp Austriju un Itāliju, un ātrgaitas dzelzceļa līniju no Lisabonas uz Madridi.

Lielākie transporta infrastruktūras projekti TEN-T pamattīklā būs jāpabeidz līdz 2030. gada beigām, lai līdz 2050. gada beigām nodrošinātu visaptverošu tīklu. Lai paātrinātu projektu ieviešanu, ir noteikts starpposma termiņš – 2040. gads.

Ātrāki vilcieni un drošākas stāvvietas kravas automašīnu vadītājiem

Eiropas Parlamenta deputāti panāca to, ka līdz 2030. gada beigām TEN-T pamattīkla dzelzceļiem būs jābūt elektrificētiem. Kravu pārvadājumos tiem jākursē ar ātrumu 100 km/h un ES iekšējās robežas jāšķērso vidēji ātrāk nekā 25 minūtēs. No 2040. gada beigām pasažieru vilcienu minimālais ātrums 160 km/h kļūs par normu.

Lielākās Eiropas lidostas (kas apkalpo vairāk nekā 12 miljonus pasažieru gadā) tiks savienotas ar Eiropas dzelzceļa tīklu. Lai nodrošinātu labākus atpūtas apstākļus profesionāliem kravas automobiļu vadītājiem, gar galvenajiem ES ceļiem vismaz ik pēc 150 km būs jāizveido drošas un apsargātas stāvvietas.

Jāpārtrauc savienojumi ar Krieviju un jākoncentrējas uz Ukrainu

Saskaņā ar jaunajiem noteikumiem transporta infrastruktūras projekti ar Krieviju un Baltkrieviju tiks apturēti, tā vietā stiprinot savienojumus ar Ukrainu un Moldovu.

Ja svarīgos TEN-T projektos būs iesaistīti trešo valstu uzņēmumi, dalībvalstīm būs jāinformē Eiropas Komisija par pasākumiem, kas pieņemti, lai mazinātu drošības riskus.

Militārā mobilitāte

EP deputāti pārliecināja ES valstu valdības ņemt vērā militārās vajadzības (militārā transporta svaru un izmēru ), būvējot vai modernizējot infrastruktūru, kas pārklājas ar militārā transporta tīkliem, lai nodrošinātu netraucētu karaspēka un ekipējuma pārvietošanu.

Viena gada laikā pēc noteikumu stāšanās spēkā Komisijai būs jāveic pētījums par to, cik operatīvi iespējams strauji īstenot liela mēroga pārvietošanos visā ES, lai atvieglotu militārās mobilitātes plānošanu.

EP ziņotāja Barbara Tālere (EPP, Austrija) sacīja: "Ja regulu īstenos, kā paredzēts, tā ļaus dzelzceļa transportam konkurēt ar autotransportu. Tagad Komisijas pienākums ir nodrošināt, lai dalībvalstis pildītu savus pienākumus, un izdarīt uz tām vajadzīgo spiedienu, ja tās atbilstoši nerīkojas."

Ziņotājs Dominiks Rikē (Renew, Francija) piebilda: "Jaunie noteikumi stiprinās mūsu infrastruktūras, kas ir būtisks mūsu suverenitātes elements, veiktspēju, pieejamību, drošību un noturību. Tas arī iedrošināt eiropiešus ceļot un padarīs mūsu ekonomiku konkurētspējīgāku."

Turpmākie pasākumi

Jaunie noteikumi par Eiropas transporta tīkla attīstības pamatnostādnēm tika pieņemti ar 565 balsīm par, 37 balsīm pret un 29 atturoties. Kad Padome tos būs apstiprinājusi, tie stāsies spēkā 20 dienas pēc publicēšanas Oficiālajā Vēstnesī.

Labs saturs
Pievienot komentāru
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI