SKAIDROJUMI
>
Zini savas tiesības un iespējas!
TĒMAS
Lidija Dārziņa
LV portāls
29. martā, 2017
Lasīšanai: 14 minūtes
RUBRIKA: Skaidrojums
TĒMA: Nodokļi
1
1

Kases aparātu reformai beidzas pārejas periods

Publicēts pirms 7 gadiem. Izvērtē satura aktualitāti! >>

Kases aparātu prasības nav mainītas kopš 2003. gada, tās ir novecojušas un ļauj negodprātīgiem nodokļu (ne)maksātājiem manipulēt ar datiem, dzēst ierakstus, samazināt realizācijas ieņēmumus un līdz ar to valsts budžetā maksājamos nodokļus.

FOTO: Ieva Čīka/ LETA

Vairākkārt atliktās kases aparātu jaunās prasības nu jau pēc pārejas perioda stāsies spēkā šā gada 1. jūlijā. Ēnu ekonomika Latvijā vislielākā ir mazumtirdzniecībā. Saeimas deputātu pieprasījumā „Par kases aparātu reformu” finanšu ministrei norādīts, ka „tirgotāji visā Latvijā iestājas pret šo bezjēdzīgo un nesamērīgi dārgo reformu”. Kāpēc beidzot ir jāievieš jaunās tehniskās prasības, un ko tās nozīmē?
īsumā
  • VID tematiskajās pārbaudēs 73% gadījumu konstatēti pārkāpumi kases aparātu ekspluatācijā, žurnālu kārtošanā, ieņēmumu reģistrēšanā. 
  • Līdz 2017. gada 1. jūlijam jāveic atbilstības pārbaudes un jāpilnveido pašreizējās vai jāuzstāda jaunas iekārtas.
  • Izmantojamais nodokļu un citu maksājumu reģistrēšanas elektronisko ierīču un iekārtu veids  ir diferencēts atkarībā no veikto darījumu kopējās vērtības.
  • Jaunajām tehniskajām prasībām atbilstošajās ierīcēs ir tehniskas iespējas konstatēt iejaukšanos to konstrukcijā un programmatūrā, konstatēt kases čeka dzēšanu vai tā vērtības izmaiņas, konstatēt, vai energoneatkarīgā atmiņa nav fiziski mainīta un vai izmantotā ierīce ir  tā, kas reģistrēta VID, kā arī atjaunot datus.

Pārejai uz reformā noteiktajām prasībām jābūt pakāpeniskai, lai būtu iespējams izmantot esošos kases aparātus, bet turpmāk ļaut reģistrēt tikai tos aparātus, kas atbilst jaunajām prasībām, rakstīts 10 deputātu parakstītajā pieprasījumā finanšu ministrei Danai Reizniecei-Ozolai, uzdodot jautājumus par uzņēmēju izmaksām, reformas pamatojumu, reformas mūsdienīgumu.

Pieprasījumu komisijas sēdē deputāte Ingūna Sudraba, kas to parakstījusi, norādīja, ka reforma tiek risināta sasteigti un nav sagatavota. Jau ar šā gada 1. janvāri ir spēkā noteikumi, kas liek biznesam iegādāties jaunu prasību kases aparātus, kaut gan tirgus tam nav gatavs. Uzņēmējiem nav pieejami Ministru kabineta noteikumiem atbilstoši kases aparāti. Tas nav labas pārvaldības princips. Arī pašreiz Valsts ieņēmumu dienests reģistrē kases aparātus, kas neatbilst jaunajām prasībām. Taču no 1. janvāra līdz 1. jūlijam ir jāpāriet uz aparātiem ar jaunām prasībām. Ko 2. jūlijā valsts teiks šiem uzņēmējiem, kas tagad iegādājas jaunajiem noteikumiem neatbilstošus kases aparātus?

Finanšu ministrijas atbildē norādīts: Ņemot vērā, ka ir tendence palielināties kases aparātu un kases sistēmu ar mainītu konstrukciju lietošanai, kas rada iespēju slēpt vai samazināt ar nodokļiem apliekamos objektus, ir būtiski jau pašos pamatos novērst iespēju šādā veidā manipulēt ar programmatūru un izvairīties no nodokļu nomaksas. To var panākt, ieviešot stingrākas prasības kases aparātu un kases sistēmu programmatūrai.

FM arī uzskata, ka jauno elektronisko ierīču un iekārtu lietošanas sākšana nodrošinās ne tikai papildu nodokļu ieņēmumus valsts budžetā un "aplokšņu" algu samazināšanos, izslēdzot iespēju neuzrādīt saimnieciskās darbības ieņēmumus, bet arī nodrošinās nodokļu maksātājiem administratīvā sloga samazinājumu un godīgu konkurenci.

Vienkāršāk to varētu izskaidrot ar ikdienišķu situāciju. Valsts ir noteikusi nodokļus, tostarp pievienotās vērtības nodokli (PVN). Tas ir patēriņa nodoklis (valsts budžetam paredzētā nauda), un tas ir jāsamaksā pircējam. Pērkot preci vai maksājot par pakalpojumu, mums iedod čeku, ja neizsniedz, principiāls cilvēks to pieprasa. Taču gan vienā, gan otrā gadījumā tik un tā ir iespējams, ka iedzīvotāja samaksātais (precē iekļautais) nodoklis līdz valsts kasei nenonāk. Vecos kases aparātus un programmas var pārveidot, lai daļa iedzīvotāju samaksātās naudas vispār neuzrādītos.

Ko paredz reforma, un kāpēc tā ir vajadzīga?

Valsts ieņēmumu dienesta (VID) veiktajās 2296 tematiskajās pārbaudēs tirdzniecībā un pakalpojumu sniegšanā pārkāpumi konstatēti 1648 gadījumos (tas ir – 73% no visiem). 905 gadījumos saskaņā ar Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksu piemērots naudas sods – 418 tūkstoši eiro. Savukārt 28 padziļinātajās pārbaudēs 18 gadījumos konstatēta iejaukšanās EKA programmatūrā un/vai konstrukcijā. Šajos gadījumos VID padziļinātajās pārbaudēs pierādīja, ka nav uzrādīta ieņēmumu summa viena miljona apmērā, un atbilstoši piemērots sods – 102,3 tūkstoši eiro.

Šādas manipulācijas (dzēst un koriģēt datus) ir iespējamas, jo pašreizējās prasības kases aparātiem un kases sistēmām ir ļoti minimālas un nav mainītas kopš 2003. gada, norādīja VID Nodokļu kontroles pārvaldes direktora vietniece Inese Bindemane.

Konstatējot iejaukšanos EKA programmatūrā vai konstrukcijā ar mērķi samazināt budžetā maksājamo nodokļu summu, pašreizējās tehniskās prasības nenodrošina VID iespēju noteikt samazināto nodokļu summu un periodu, kurā notikusi izvairīšanās no nodokļu nomaksas. Līdz ar to  ne visos gadījumos ir iespējams, veicot nodokļu auditu, aprēķināt samazināto nodokļu summu un piemērot atbildību. Turklāt padziļinātās pārbaudes VID var veikt ierobežotā apjomā, jo tās ir ļoti laikietilpīgas. Ieviešot jaunas tehniskās prasības, šādas pārbaudes nebūtu vajadzīgas, jo pašā ierīcē ir iestrādāti risinājumi, ka to nav iespējams mainīt.

Jaunais tehniskais izpildījums nodrošinās, ka informācija saglabāsies kases aparāta nedzēšamajā atmiņā un tikai tad tā tiks nodota kases čeku drukāšanai. Pašreiz ir tā, ka čeku izdrukā un atmiņu var ļoti viegli izmainīt.

Jau tagad noteikumos ir prasība pēc energoneatkarīgas baterijas. Taču tieši pēdējā laikā konstatēts, ka ļoti daudzos gadījumos uzņēmumos EKA dati ir pazuduši, jo bijis elektrības enerģijas pārtraukums, uzlijusi kafija, kaut gan ir noprotams, ka dati tiek slēpti.

Finanšu ministre Dana Reizniece-Ozola akcentēja VID pārbaudēs atklāto: Ir ārkārtīgi izplatīti krāpniecības gadījumi, kad vai nu darbības netiek pilnībā uzskaitītas vai arī, pat ja cilvēkam šķiet, ka viņš ir nodokli samaksājis un saņēmis čeku, ir veiktas darbības, lai nodoklis nenonāktu valsts kasē.

Jaunajos kases aparātos ir prasība nodot VID rīcībā programmatūras pirmkodu. Tas nozīmē – ja pēc tam notiks manipulatīvas darbības, VID tās varēs salīdzinoši viegli konstatēt. Tas arī ir tas, kas acīmredzot daļai negodprātīgu tirgotāju ne pārāk patīk, norādīja finanšu ministre.

Reforma nav sasteigta, bet kavējusies

Darbības, lai ieviestu kases aparātus, kur VID varētu precīzi fiksēt pārkāpumus, kad tie ir bijuši, un piemērot arī atbilstošus sodus, uzlabot kontroli, sāktas jau 2013. gadā. Ir bijušas daudzas konsultācijas ar uzņēmēju organizācijām, mēģinot atrast labāko tehnisko risinājumu. 2014. gadā izdevās pieņemt pirmos noteikumus, pēc kuriem vēl bijis ap pussimtam dažāda veida sanāksmju, kurās mēģināts atrast, kādi ir iespējamie uzlabojumi, kompromisi.

Jauno prasību sākotnējais ieviešanas termiņš bija 2015. gads. Ieklausoties uzņēmējos un uzņēmēju organizācijās, šis termiņš vairākkārt atlikts līdz 2017. gadam, vēl dodot iespēju tiem uzņēmumiem, kas piedalās Padziļinātas sadarbības programmā, nelietot jaunos aparātus un izmantot vecos līdz 2019. gadam. D.Reizniece-Ozola vērtē, ka tā ir  ļoti elastīga pieeja.

Savukārt, ja valdība no savas puses sāk svārstīties un nedod skaidrus signālus, ka šis ir spēkā stāšanās datums un nekādas atkāpes vairs nebūs, arī kases ierīču ražotājiem ir grūti orientēties situācijā. Viņi grib skaidrību, jā, jaunās prasības būs spēkā un ir vērts ražot jaunajām prasībām atbilstošus aparātus un tos sertificēt, jo tie arī ir resursi. Beidzot mums ir situācija, ka arī kases aparātu ražotāji ir noticējuši, ka valdības nodomi ieviest jaunās prasības ir nopietni, un viņi ir sākuši jaunos aparātus ražot un pirmie jau ir sertificēti, skaidroja finanšu ministre.

Izdevumi būs, bet ne tik lieli un ne visiem

Deputātu pieprasījumā minēts, ka uzņēmējiem jauno kases aparātu ieviešana prasīs 70 miljonus eiro.

VID to ir rēķinājis. Pašreiz ir reģistrēts vairāk nekā 61 000 elektronisko iekārtu un ierīču. Pēc pašreizējiem datiem, nodokļu maksātājiem būtu jānomaina apmēram 15 000. Liela daļa ierīču ir tādas, kuras varētu pilnveidot, tas izmaksātu kopumā 3,8 miljonus. Par tām,  kuras jānomaina – apmēram 16 miljonus eiro. Maksimālās izmaksas varētu būt 20 miljonu apmērā. Finanšu ministre arī paskaidroja, ka 21% no šīm izmaksām PVN maksātāji var atskaitīt kā priekšnodokli,  nodokļu maksātāji var norakstīt nolietojumu uzņēmumu/iedzīvotāju ienākuma nodokļa aprēķināšanas vajadzībām.

Tirgus izpēte rādot, ka jaunajām tehniskajām prasībām atbilstošajiem kases aparātiem cenas sākas no 250 eiro, kases sistēmām atkarībā no sarežģītības – no  600 līdz 1000 eiro. Pašreiz lietotajiem kases aparātiem, kurus var pielāgot jaunajām prasībām, izmaksas būtu no 50 līdz 100 eiro.

Priekšlikumi par atvieglojumu grupām

Finanšu ministre informēja, ka tiek vērtēts, kuras varētu būt tirgotāju grupas, kuras varētu atbrīvot no jauno prasību kases aparātu izmantošanas. Piemēram, tie varētu būt  vairumtirdzniecības nozares uzņēmumi, kas norēķinās, tikai izmantojot bezskaidras naudas darījumus, arī fiziskās personas un mazie nodokļu maksātāji, kuru saimnieciskās darbības ieņēmumi nepārsniedz PVN maksātāju slieksni, izņemot ēdināšanas pakalpojumu sniegšanas vietas, jo ēdināšanas pakalpojumu uzņēmumi diemžēl ir tie, kuri visbiežāk manipulē ar kases aparātiem, to rāda arī kontroles pasākumi, piebilda ministre.

Svarīgi, lai varētu redzēt un spētu izsekot manipulācijām ar kases aparātiem un lai jaunās prasības ļautu samazināt ēnu ekonomiku. Latvijā augstākais ēnu ekonomikas īpatsvars ir mazumtirdzniecībā un sasniedz 24,9%.

Finanšu ministrija ir rēķinājusi, ka, ieviešot jaunās prasības kases aparātiem, budžetā papildus varētu iekasēt vairāk nekā 18 miljonus eiro gadā.

Latvijā kases aparātu jauno prasību risinājums joprojām ir tehniski moderns. Analogus Eiropā lieto Polijā, Čehijā, Zviedrijā, vēl citās valstīs.

Pieprasījumu komisijas deputātu vairākums atzinīgi izteicās par finanšu ministres skaidroto un argumentiem kases aparātu reformas nepieciešamībai. Deputāts Jānis Ādamsons izteicās, ka šāda reforma ir aizkavējusies vismaz par pieciem gadiem.

Problēma ir tā, ka joprojām tirgū nav pašu ierīču.

VID pārstāve I. Bindemane informēja, ka ir saņemts viena ražotāja apliecinājums par jaunu Polijā ražotu kases aparātu atbilstību jaunajā tehniskajām prasībām. Tie ir izplatīti Polijā, un ir saražots viens miljons šādu aparātu. Kases aparātu pārbaudes institūcijas ir sniegušas informāciju, ka tuvojas nobeigumam arī citu kases aparātu atbilstības atestācija un tie drīzumā būs pieejami tirgū.

Savukārt komersantiem, kuri tagad iegādājas kases aparātus, ir atļauts pirkt tikai tos, kurus var pielāgot jaunajām prasībām, veicot nelielas izmaiņas. Proti, VID reģistrē tikai tos kases aparātus, kurus var pielāgot jaunajām prasībām.

EKA jaunās tehniskās prasības un ieguvumi no tām
 


Jaunā prasība

Ieguvums
 
Čekā jānorāda Hash SHA-1 vai SHA-256 kontrolsumma Iespējams konstatēt, ja notikusi čeka dzēšana vai mainīta tā vērtība.
Unikāls fiskālās atmiņas moduļa seriālais numurs Iespējams konstatēt, vai fiskālais atmiņas modulis nav fiziski mainīts un vai izmantotais EKA ir tas, kas reģistrēts VID.
Energoneatkarīgās atmiņas rezerves datu kopijas Iespējams atjaunot datus un nodrošināties no iespējamiem datu zudumiem.
Integrētās informācijas sistēmas reģistrēšana VID Ar integrēto informācijas sistēmu tiek saprasts – grāmatvedības, noliktavas vai citas sistēmas, ar kurām EKA notiek datu transformācijas (apmaiņas).

Integrētā informācijas sistēmā nedrīkst reģistrēt darījumus.

Obligāta prasība iesniegt VID elektroniskās ierīces un iekārtas programmatūras pirmkodu un izpildkodu Nodrošinās VID iespēju kontrolēt, vai lietotājam uzstādītajam EKA programma atbilst programmai, kurai veikta atbilstības pārbaude, saņemts apliecinājums un reģistrēta VID.

Iespēja konstatēt iejaukšanos EKA programmā un/vai konstrukcijā.

Fiskālās (nedzēšamās) atmiņas modulis Kases čeka informācija pirms izdrukāšanas ir jāsaglabā fiskālajā atmiņā, un tikai tad var sagatavot čeka izdruku. Tas izslēdz iespēju izdrukātu kases čeku nesaglabāt fiskālajā atmiņā un neieskaitīt dienas kopējos ieņēmumos.
Veikto darbību auditācijas pieraksti (log datne) Auditāciju pierakstu (log datne) veikšana nodrošinās iespēju izsekot visām EKA veiktajām darbībām.
Energoneatkarīgā atmiņa Pārbaudes laikā iegūst precīzu loģisku datu kopiju, lai varētu analizēt datu bāzi, iegūstot informāciju no sistēmas reģistriem.
Energoneatkarīga atmiņa ar kontroles datiem XML formātā Datu saglabāšana standartizētā formātā (XML) nodrošinās ātrāku datu strukturētu apstrādi. Tas atvieglos datu apstrādi arī lietotājiem (atvieglota datu transformēšana uz noliktavas un grāmatvedības sistēmu).
Elektroniskā kontrollente Ieviešot elektronisko kontrollenti, būs nodrošināts datu nemainīgums un aizsardzības mehānisms, kas tiek izmantots elektroniskā paraksta pamatā (unikāls kontrolsummas aprēķins), kas nodrošinās VID  iespēju pārbaudīt lietotāju nelikumīgi veiktās izmaiņas kontrollentē.

Elektroniskā kontrollente tiek saglabāta gan iekšējā, gan ārējā atmiņā, kurām savstarpēji jāsinhronizējas. Ja dati nesakrīt, tad EKA bloķējas.

Laika un darījumu kopsummas kontrole Kontrole aizliedz veikt ierakstu ar datumu un laiku, kā arī Grand Total vērtību, kas ir mazākā par iepriekš reģistrēto vērtību.

Avots: Valsts ieņēmumu dienests

Labs saturs
Pievienot komentāru
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI