Trešdiena,
24. maijs
viss arhīvs
skaidrojumi
likumi praksē
Likumdošana
Norises
viedokļi
Intervijas
Komentāri
LV portāls jautā
Atklātās vēstules, paziņojumi
Amatpersonu runas
e-konsultācijas
latvijas vēstnesis
 
tiesību akti
 
oficiālie paziņojumi
likumi.lv
jurista vārds
IZVĒRSTI
SEKO MUMS!
 
Preses relīzes
 
 
Skaidrojumi
 
 
Viedokļi
 
 
Tiesību akti
 
 
Likumi praksē
 
 
E-konsultācijas
 
 
Lapas karte
 
 
RSS
 
 
Kontakti
 
 
 
 

Ēnu ekonomikas mazināšanai pastiprina kontroli jaunu uzņēmumu reģistrēšanā


Uzņēmumu reģistrs
02.01.2017

ĪSUMĀ

Uzņēmumu reģistrs ar mērķi mazināt iespējamos krāpšanās riskus, ievieš papildu pārbaudes reģistrācijas procesā.

Uzņēmumu reģistra valsts notāram būs jāpagarina pieteikuma izskatīšanas termiņš par 10 darbdienām un jālūdz Valsts ieņēmumu dienesta atzinums par  nodokļu riskiem, ja:

  1. ierakstīšanai pieteiktajā juridiskajā adresē jau ir reģistrēti vairāk nekā 10 komersanti;
  2. vienīgais valdes loceklis ir vienīgais valdes loceklis vairāk nekā 5 kapitālsabiedrībās;
  3. viens no valdes locekļiem ir viens no valdes locekļiem vai vienīgais valdes loceklis vairāk nekā 10 kapitālsabiedrībās;
  4. SIA vienīgais dibinātājs jau ir vienīgais dalībnieks vairāk nekā 5 SIA;
  5. SIA viens no dibinātājiem jau ir viens no dalībniekiem vairāk nekā 10 SIA.
Palielināt | Samazināt
 
Ieteikt:   +0
-0



 Drukāt
 Nosūtīt
 Ziņot redaktoram
 Komentēt
Iesaka:   +0 -0

Līdztekus jau līdz šim īstenotajai risku vadībai Uzņēmumu reģistrs nākamā gada sākumā ieviesīs papildu pārbaudes iesniegtajiem reģistrācijas pieteikumiem. Jaunais regulējums ir vērsts uz uzņēmējdarbības vides drošības paaugstināšanu un ēnu ekonomikas mazināšanu.

No uzņēmējiem tiek saņemti pārmetumi, ka valsts nerīkojas situācijā, kad persona, kurai līdz šim jau ir bijušas vairākas SIA, nenokārto savas saistības pret valsti un citiem kreditoriem, taču turpina dibināt arvien jaunus komersantus. Tas kropļo konkurenci un godprātīgos uzņēmējus nostāda sliktākā situācijā.

Līdz šim ieviestie pasākumi, kas vērsti uz negodprātīgu personu izslēgšanu no uzņēmējdarbības vides, savu darbību praksē ir apliecinājuši. Proti, dažādi liegumi un riska saraksti jau tagad liedz dibināt jaunas SIA vai ieņemt amatu valdē personām, kuras par normatīvajos aktos noteiktiem pārkāpumiem ir nokļuvušas valsts redzeslokā. Papildus tam Ēnu ekonomikas mazināšanas pasākumu plānā ir paredzēts, ka Uzņēmumu reģistra risku vadība būtu paplašināma, ieviešot papildu pārbaudes reģistrācijas procesā un mazinot iespējamos krāpšanās riskus.

2016. gadā Saeimā tika izskatīti grozījumi likumā "Par Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistru" un grozījumi likumā "Par nodokļiem un nodevām". Likumprojekti savā virzības gaitā tika pilnveidoti, un diskusiju rezultātā pieņemtais risinājums paredz pastiprināt sadarbību starp Uzņēmumu reģistru un Valsts ieņēmumu dienestu iesniegto reģistrācijas pieteikumu pārbaudē. Proti, likumā noteiktos gadījumos Uzņēmumu reģistra valsts notāram būs jāpagarina pieteikuma izskatīšanas termiņš par 10 darba dienām un jālūdz Valsts ieņēmumu dienesta viedoklis. Savukārt Valsts ieņēmumu dienests saņemto informāciju pārbaudīs savas kompetences ietvaros un sniegs atzinumu, ja konstatēs nodokļu riskus.

Gadījumi, kuros būs nepieciešams Valsts ieņēmumu dienesta atzinums, ir definēti likumā:

  1. ierakstīšanai pieteiktajā juridiskajā adresē jau ir reģistrēti vairāk nekā 10 komersanti;
  2. vienīgais valdes loceklis ir vienīgais valdes loceklis vairāk nekā 5 kapitālsabiedrībās;
  3. viens no valdes locekļiem ir viens no valdes locekļiem vai vienīgais valdes loceklis vairāk nekā 10 kapitālsabiedrībās;
  4. SIA vienīgais dibinātājs jau ir vienīgais dalībnieks vairāk nekā 5 SIA;
  5. SIA viens no dibinātājiem jau ir viens no dalībniekiem vairāk nekā 10 SIA.

Jaunais mehānisms paredz noteiktos gadījumos jau preventīvi veikt pārbaudes, lai mazinātu iespējamos riskus un negatīvās sekas nākotnē.

Analizējot statistikas datus, var secināt, ka jaunais regulējums skars nelielu daļu komersantu. Vislielāko ietekmi tas varētu atstāt uz adresēm, jo pašlaik ir ap 1200 adreses, kurās ir reģistrēti vismaz 10 komersanti. Līdz šim publiski izskanējuši vairāki gadījumi, kad vienā adresē ir reģistrēti daudzi uzņēmumi, bet tie tur nav sastopami. Bieži vien atklājas, ka tiem ir problēmas ar saistību izpildi vai tie ir fiktīvi. Tāpēc, pirms adresē reģistrēt vienpadsmito komersantu, tiks veikts papildu izvērtējums. Ar neērtībām jārēķinās situācijās, ja ēkā realitātē ir vairākas telpas, bet tā nav sadalīta telpu grupās. Šādās situācijās izskatās, ka vienā adresē ir reģistrēts daudz komersantu, lai gan realitātē tie atrodas katrs savā telpā.

Ņemot vērā, ka praksē vienā adresē pamatoti var atrasties vairāki uzņēmumi, piemēram, biroja ēkas vai biznesa inkubatoru gadījumā, tad likumā ir paredzēts izņēmums. Proti, Valsts ieņēmumu dienests, veicot pārbaudes un secinot, ka riski nepastāv, varēs norādīt Uzņēmumu reģistram, ka turpmāk papildu pārbaudes nav nepieciešamas. Minētais izņēmums attiecas arī uz pārējiem kritērijiem, proti, arī uz personu pārbaudi.

Savukārt attiecībā uz personu pārbaudēm gadījumi, kad vienai personai pieder kapitāldaļas daudzos komersantos vai persona darbojas vienlaikus vairāku komersantu valdēs, nav plaši izplatīti. Lai gan procentuāli šādi gadījumi nav bieži, tomēr likumu grozījumu izstrādes gaitā Finanšu ministrijas un Valsts ieņēmumu dienesta eksperti norādīja, ka praksē ir apzinātas problēmas, un būtu nepieciešams veikt papildu pārbaudes, pirms reģistrēt personu kā kārtējā uzņēmuma valdes locekli.

Turklāt, ja analizē reģistrēto viena dibinātāja SIA īpašniekus, tad dati liecina, ka aptuveni 45% gadījumu, kad vienai personai pieder vairāk nekā 5 SIA, ir konstatētas problēmas. Proti, minētās personas ir iekļautas riska personu sarakstā, kas norāda uz tendenci, ka šādi tiek radīti fiktīvi uzņēmumi, un konkrētās personas darbības ir apturētas tikai tad, kad VID jau ir konstatējis kādu pārkāpumu. Jaunais regulējums ļaus laicīgi pievērst uzmanību aizdomīgiem gadījumiem un jau preventīvi vērsties pret iespējamām nelikumībām, kā arī apturēt jaunu fiktīvu uzņēmumu reģistrāciju.

Jaunais regulējums stāsies spēkā no 2017. gada 1. janvāra, taču mehānisms darboties vēl nesāks, jo nav mērķis sasteigti ieviest risinājumu, kas apgrūtina dzīvi godprātīgiem klientiem un nelietderīgi tērē valsts resursus. Pirmais solis būs sadarbības līguma noslēgšana ar VID, lai vienotos par iespējami efektīvāko sadarbības kārtību, kas ļautu šo mehānismu praksē darbināt, neapgrūtinot godīgo komersantu darbību. 

 
© "LV portāla" saturu aizsargā autortiesības.
Izlasi par iespējām to izmantot!
 
  Ieteikt:  +0
-0

 
KOMENTĀRI (0)
Komentārā lūdzam izteikt Jūsu viedokli. Ja Jums ir neskaidrības par izskatīto tematu, jautājumiem izmantojiet sadaļu "E-konsultācijas".
 
 
drošības attēls
Pievienot
 
 
 

 VISVAIRĀK LASĪTIE

 
 
 

REKLĀMA

SKAIDROJUMI. LIKUMI PRAKSĒ. DISKUSIJAS. ZINI SAVAS TIESĪBAS UN PIENĀKUMUS!

Ceļvedis valsts informācijā. Specializēts portāls dialogam starp sabiedrību un valsti.
ATSLĒGVĀRDI:
  • VISI
  • A
  • B
  • C
  • D
  • E
  • F
  • G
  • H
  • I
  • J
  • K
  • L
  • M
  • N
  • O
  • P
  • R
  • S
  • T
  • U
  • V
  • Z
administratīvās_tiesības adopcija advokāti akcīzes_nodoklis amatpersona apdrošināšana apsaimniekošana arodbiedrības arodbslimības atestāti,_diplomi atkarības attaisnotie_izdevumi atvaļinājums autoceļi,_ielas autortiesības autosatiksme aviosatiksme ārpolitika ārsti ātrie_kredīti bankas bāriņtiesa bezdarbs bērnudārzs bērnu_tiesības bibliotēka budžets būvatļauja būvnormatīvi būvvalde ceļošana civiltiesības CVK dabas_resursu_nodoklis darba_aizsardzība darba_līgums darba_samaksa dāvinājuma_līgums demogrāfija demokrātija diplomātija dome dzīvesveids dzīvesvietas_deklarēšana eksāmeni energoefektivitāte ES_finansējums ES_tiesību_normas e-veselība ēnu_ekonomika gājēji iedzīvotāju_ienākuma_nodoklis ierēdņi iesācējuzņēmumi Igaunija inovācijas integrācija interneta_pakalpojumi investīcijas īres_tiesības kadastrs kapsētas kiberdrošība klimats KNAB komunālie_pakalpojumi konkurence kopīpašums korupcija Krievija krimināltiesības Latvijas_Vēstnesis lauksaimniecība lauksaimniecības_dzīvnieki lauksaimniecības_zeme Lietuva mantojuma_tiesības mājdzīvnieki mediji medikamenti mežsaimniecība migrācija mikrouzņēmumu_nodoklis mobilās_ierīces muita mūžizglītība NATO nekustamā_īpašuma_nodoklis nodarbinātība notāri partnerattiecības pasts patenti,_preču_zīmes paternitāte pārtika piesārņojums pievienotās_vērtības_nodoklis pirkuma_līgums policija poliklīnika politika prasības_pieteikums profesionālā_izglītība publiskie_iepirkumi reģionu_attīstība SAB sabiedriskais_transports Satversme savvaļas_dzīvnieki skolotāji slimība slimības_lapa slimnīca sociālais_nodoklis sods sports statistika svētki terorisms tiesāšanās_izdevumi tiesības_uz_privāto_dzīvi tiesneši tiesu_izpildītāji tirdzniecība tūrisms ugunsdrošība uzņēmumu_ienākuma_nodoklis vadītāja_apliecība vakcinācija valsts_juridiskā_palīdzība vecāku_pabalsts vecāku_tiesības velosatiksme vēlēšanas vēsture zemesgrāmata zemes_īpašums zinātne
 


Latvijas Republikas oficiālais izdevējs
© VSIA "Latvijas Vēstnesis"

INFOGRAFIKA

+

PAR PORTĀLU

Redakcija

Konsultatīvā padome

Lietošanas noteikumi

Autortiesības

Reklāma

KONTAKTI

Bruņinieku 41,

Rīgā, LV-1011

Tālr.: 673-106-75

E-pasts: portals@lv.lv

Relīzēm: pr@lv.lv

PAR LATVIJAS VĒSTNESI

Klientu centrs

(Oficiālo paziņojumu iesniegšana)

Grāmatu e-veikals

Oficiālā izdevēja kontakti

Rekvizīti