SKAIDROJUMI
>
Zini savas tiesības un iespējas!
TĒMAS
03. maijā, 2011
Lasīšanai: 14 minūtes
RUBRIKA: Skaidrojums
TĒMA: Satiksme
7
7

Kā drošāk, lētāk un ērtāk doties ceļojumā ar lidmašīnu

Publicēts pirms 13 gadiem. Izvērtē satura aktualitāti! >>

Lai gan pavadīt nakti lidostā ir pieņemta prakse un to dara daudzi cilvēki, tas tomēr nav īpaši ērti, jo starp bagāžas uzmanīšanu un gulēšanu krēslos vai uz grīdas īsti atpūsties nevar.

FOTO: www.sxc.hu

Pirmais patstāvīgais lidojums ar lidmašīnu liek uzdot daudz jautājumu. Kur un kad pirkt biļetes? Ko drīkst un ko nedrīkst ņemt līdzi? Ko darīt, ja pēkšņi pazudusi bagāža? Lūk, soli pa solim pamācība no ceļojuma biļetes iegādes līdz lidojuma beigām.

Kā rezervēt biļeti?

Lidmašīnas biļešu iegāde pirmajā mirklī var šķist sarežģīta. Biļešu cenas svārstās no dienas uz dienu, sākotnējai cenai tiek pievienoti dažādi nodokļi. Lai dotos, piemēram, uz Atēnām, izrādās, vispirms jādodas uz Helsinkiem utt. Kā lai ar to visu tiek galā?

Viena no labākajām mājaslapām lidojumu meklēšanai ir www.skyscanner.com, kas atļauj salīdzināt lidojuma cenas mēneša garumā, kā arī ļauj meklēt lidojumu ne tikai uz konkrēto lidostu, bet gan uz visu izvēlēto valsti, piedzīvojumu meklētājiem – pat pa visu pasauli. Regulārajiem lidotājiem ieteicams pievienoties arī aviokompāniju jaunumiem, kas jums ar e-pasta palīdzību paziņos par īpašām akcijām un tuvākajām izpārdošanām.

Lai ceļojums būtu lētāks un arī ērtāks, ceļojuma datumi jāpieskaņo lidmašīnas biļetēm, jo lidojuma cena, piemēram, trešdien, var būt par 100 eiro lētāka nekā otrdien. Lidojuma cenu ietekmē tas, cik biļetes jau ir nopirktas - tā paša lidojuma pirmās biļetes tiek pārdotas lētāk, bet pēdējo biļešu cena mēdz būt ļoti augsta, līdz ar to plānot ceļojumu un pirkt biļetes ir ieteicams laikus. Ja jūsu izvēlētajā dienā no ceļojuma ir nolēmis atgriezties kāds koris, lētās biļetes, visticamāk, jau būs izpirktas un jums par to pašu ceļojumu nāksies maksāt krietni lielāku naudas summu.

Biļetes cenu veido ne tikai lidojuma izmaksas, bet arī lidostu nodokļi, apdrošināšana, reģistrētā bagāža un citas izmaksas. Daži no šiem izdevumiem ir obligāti, citi ir katra ceļotāja personīgā izvēle. Lidojuma galīgo izmaksu ieteicams rēķināt ne pēc pirmā mājaslapā redzamā skaitļa, bet gan pēc galīgā maksājuma apjoma, jo aviokompānijas papildu maksājumus vienkāršā lidojumu meklēšanā neuzrāda.

Ja biļetes cena ir nozīmīgāks faktors nekā ceļojuma ērtums un ilgums, lidojumus varat meklēt ne tikai no Rīgas, bet arī, piemēram, no Igaunijas un Lietuvas lidostām, kā arī izpētīt, vai izvēlētā galamērķa tuvumā nav cita lidosta, uz kuru lidojums izmaksās lētāk. Tiesa, tad vajadzētu noskaidrot vietējā transporta izmaksas un ērtumu, jo 20 minūšu brauciens vilcienā no lidostas uz tuvāko pilsētu var izmaksāt dārgāk nekā pati lidmašīnas biļete.

Ja, ceļojuma laikā ir nepieciešama pārsēšanās, ievērojiet, cik liela ir laika starpība starp abiem lidojumiem. Jāņem vērā, ka lidmašīna var kavēties, kā arī tas, ka lidostas mēdz būt lielas, līdz ar to laika starpībai starp lidojumiem nevajadzētu būt mazākai par stundu.

"Ja lidojumam jāreģistrējas lidostā, ieteicams tajā ierasties divas stundas pirms lidojuma laika."

Bieži viena no lidojuma iespējām ir pārnakšņošana pusceļā – šādā gadījumā ir iespējams pavadīt nakti lidostā un nemeklēt viesnīcu. Lai gan pavadīt nakti lidostā ir pieņemta prakse un to dara daudzi cilvēki, tas tomēr nav īpaši ērti, jo starp bagāžas uzmanīšanu un gulēšanu krēslos vai uz grīdas īsti atpūsties nevar.

Jau meklējot lidojumu, apsveriet, vai reģistrēsiet savu bagāžu. Lidojumos bagāža tiek iedalīta divās grupās – rokas un reģistrētā. Rokas bagāžu pasažieri paši ņem līdzi lidmašīnā, bet reģistrēto bagāžu lidmašīnā nogādā lidostas personāls, un tā pēc ierašanās lidostā tiek atstāta darbinieku rīcībā. Izlasiet uzmanīgi jūsu izvēlētās aviokompānijas noteikumus rokas un reģistrētās bagāžas izmēram, svaram un citiem noteikumiem! Pat viens lieks centimetrs liegs jūsu bagāžai ietilpt pārbaudes konteinerā. Ja rokas bagāža neatbilst aviokompānijas noteikumiem, ir iespējas to reģistrēt īsi pirms lidojuma, bet tas izmaksā dārgāk, nekā plānota bagāžas reģistrācija.

Pievērsiet uzmanību pases derīguma termiņam, lai gan Šengenas zonā pase ceļošanai ir derīga līdz tās derīguma termiņa beigām. Ja pases derīguma termiņa beigas ir tuvu (atlicis mazāk nekā gads), dodoties ārpus Šengenas, ir nepieciešams sazināties ar vēstniecību vai aviokompāniju, lai noskaidrotu, kādi ir attiecīgās valsts iebraukšanas noteikumi.

Ja nu tomēr lidojuma meklēšana un apmaksa internetā šķiet pārlieku sarežģīta, ir iespējams šo procesu veikt ar tūrisma aģentūru vai aviokompāniju biroju palīdzību.

Lidojuma reģistrācija un pasažiera bagāža

Jau pērkot lidojumu, pārliecinieties par lidojuma reģistrāciju – vai tā ir jāveic internetā, vai ierodoties lidostā. Interneta reģistrācijas gadījumā, ko izmanto, piemēram, "Ryanair", jau vairākas dienas pirms lidojuma varat ievadīt savus datus aviokompānijas mājaslapā un izdrukāt ceļojuma biļetes. Šajā gadījumā, ierodoties lidostā, varat doties tieši uz pasu kontroli, un process, lai nokļūtu līdz lidmašīnai, līdz ar to ir īsāks, īpaši, ja neesat plānojuši reģistrēt bagāžu.

Ja lidojumam jāreģistrējas lidostā, ieteicams tajā ierasties divas stundas pirms lidojuma laika, jo reizēm uz reģistrāciju izveidojas gara rinda. Jebkurā gadījumā jau pirms pasu kontroles tiek atstāta bagāža, ko vēlaties reģistrēt. Šo bagāžu ceļojuma galamērķī varēsiet atgūt no konveijera.

Lai nokļūtu līdz iekāpšanai lidmašīnā, jums nāksies doties caur metāla detektoru, līdz ar to  ieteicams rotas, pulksteņus, jostas ar lielām sprādzēm, zābakus ar rāvējslēdzējiem un citus metāla aksesuārus ievietot bagāžā. Pretējā gadījumā, lai izietu cauri detektoram, nāksies tos noņemt. Dažās lidostās metāla detektori ir vairākās vietās, līdz ar to šo procesu var nākties atkārtot, un tas var ne tikai kļūt apnicīgi, bet arī paildzināt pārvietošanos.

"Ja biļetes cena ir nozīmīgāks faktors nekā ceļojuma ērtums un ilgums, varat meklēt lidojumus ne tikai no Rīgas, bet arī, piemēram, no Igaunijas un Lietuvas lidostām."

Jāuzmanās ar rokas bagāžā ievietotajiem šķidrumiem, tajā skaitā arī šampūniem, dušas želeju un citu kosmētiku – to konteineri nedrīkst būt lielāki par 100 ml. Ja konteiners būs lielāks par šo izmēru, tas tiks izmests, pat ja pudelē šķidrums ir iepildīts tikai līdz pusei vai vēl mazāk. Līdz ar to nav vērts pirkt ceļojumam ūdens pudeli ārpus lidostas – tā tiks izmesta. Šis noteikums tika ieviests, baidoties no šķidrajām sprāgstvielām. Vienīgie izņēmumi šķidrumu ienešanai lidmašīnā ir zāles un bērnu pārtika. Līdz 2013. gada aprīlim Eiropa gatavojas aprīkot visas lidostas ar šķidrumu skeneriem, tā atceļot ierobežojumus šķidrumu ienešanā.

Pārvietoties pasažieriem paredzētajā teritorijā ir viegli. Sekojot norādēm, jāvirzās uz attiecīgo izeju (angliski – gate). Tā norādīta uz biļetes vai monitorā. Pie izejas ieteicams ierasties vismaz pusstundu pirms lidojuma sākuma, lai sekotu līdzi izmaiņām un nenokavētu iekāpšanu.

Pievērsiet uzmanību, vai jums ir nozīmēta sēdvieta lidmašīnā vai arī sēdvietu nāksies izvēlēties, iekāpjot lidmašīnā. Tas ir atkarīgs no katras aviokompānijas. Kad pasažieri tiek uzaicināti iekāpt lidmašīnā, sagatavojiet pasi un biļeti uzrādīšanai. Šis ir mirklis, kad jums var lūgt pārbaudīt bagāžas izmēru, ievietojot to īpašā konteinerā.

Reisa kavēšanās vai atcelšana

Divas tipiskākās problēmas, kas var rasties ceļojuma laikā, ir bagāžas nozaudēšana un lidojuma kavēšanās, atcelšana vai atteikta iekāpšana.

Eiropas Savienībā pasažieru tiesības lidojuma laikā ir aprakstītas Regulā 261/2004/EC, kas attiecas uz lidojumiem no vai uz lidostu Eiropas Savienībā, ko veic Kopienas gaisa pārvadātāji – pārvadātāji, kuriem kāda ES valsts ir izsniegusi attiecīgo licenci.

Lidojuma kavēšanās gadījumā pasažieriem ir tiesības uz ēdienu un dzērienu, samērīgu ar kavēšanās ilgumu, kā arī diviem telefona zvaniem, e-pastiem vai faksa sūtījumiem. Šie noteikumi stājas spēkā, ja kavēšanās ir ilgāka par

  • 2 stundām un lidojums ir īsāks par 1500 km;
  • 3 stundām un lidojums ir garāks par 1500 km, bet galamērķis atrodas Kopienas valstī, kā arī jebkurš lidojums īsāks par 3000 km, bet garāks par 1500 km;
  • 4 stundām un lidojums neietilpst nevienā no iepriekš minētajām kategorijām.

Ja paredzams, ka lidojums kavēsies ilgāk nekā dienu, pasažieriem ir tiesības uz viesnīcu un transportu no lidostas uz viesnīcu un atpakaļ.

Ja lidojums kavējas vairāk nekā 5 stundas, pasažieriem ir tiesības to atcelt un saņemt atpakaļ no aviokompānijas naudu par neveikto ceļojuma daļu, kā arī ar pirmo iespējamo transportu tikt nogādātam uz ceļojuma sākumpunktu. Ja pasažieris var pierādīt, ka veiktā ceļojuma daļa viņam nav kalpojusi paredzētajam nolūkam, aviokompānija atmaksā arī veiktā ceļojuma daļas vērtību. Tas jāņem vērā, ja rodas problēmas lidojumos ar pārsēšanos, kad daļa ceļojuma jau ir veikta. Papildu finansiālā kompensācija ir pieejama tikai ļoti retos gadījumos – ja lidojums kavējas ilgāk nekā trīs stundas un aviokompānija nevar pierādīt, ka kavēšanos izraisošie apstākļi nav bijuši nenovēršami.

Lidojuma atcelšanas gadījumā aviokompānijai jāatmaksā pasažieriem biļetes vērtība par neveikto ceļojuma posmu, kā arī par veikto posmu, ja tā pasažierim nav kalpojusi paredzētajam nolūkam. Ja nepieciešams, aviokompānijas pienākums ir nogādāt pasažieri vai nu ceļojuma sākumpunktā, vai tā galamērķī. Pasažieriem ir tiesības uz ēdienu un dzērienu, samērīgu ar gaidīšanas ilgumu, kā arī diviem telefona zvaniem, e-pastiem vai faksa ziņojumiem. Ja uz aviokompānijas kompensācijā sniegto lidojumu uz galamērķi vai ceļojuma sākumpunktu jāgaida ilgāk nekā diena, pasažieriem ir tiesības uz viesnīcu un transportu no lidostas un uz to.

"Ja jums šķiet, ka lidojuma laikā no bagāžas kāda lieta ir pazudusi, piedzīt kompensāciju ir ļoti grūti, jo praktiski ir neiespējami pierādīt, ka šī lieta atradās bagāžā lidojuma sākumā."

Lidojuma atcelšanas gadījumā pasažieriem ir tiesības uz finansiālo kompensāciju – 250 eiro, ja lidojums ir īsāks par 1500 km; 400 eiro, ja lidojums ir garāks par 1500 km, bet tā galamērķis atrodas Kopienas teritorijā, kā arī gadījumos, ja lidojums ir garāks par 1500 km, bet īsāks par 3000 km. Pasažieriem ir tiesības uz 600 eiro kompensāciju, ja viņu lidojums neietilpst nevienā no iepriekš minētajām kategorijām.  

Kompensācijas apjoms tiek samazināts par 50%, ja pasažieru ceļojums tiek pārplānots un viņš tiek nogādāts galamērķī ne vēlāk kā četras stundas pēc paredzētā laika. Kompensācija netiek maksāta, ja pasažieris par lidojuma atcelšanu ir informēts vismaz nedēļu pirms atceltā lidojuma, kā arī gadījumos, ja piedāvātā ceļojuma pārplānošana nogādā pasažieri galamērķī ne vēlāk kā divas stundas pēc sākotnēji paredzētā laika un nesāk ceļojumu ātrāk nekā stundu pirms sākotnēji paredzētā laika. Regulas 5. panta 3. punkts paredz, ka kompensācija netiek izmaksāta arī gadījumos, ja lidojums tiek atcelts ārkārtas apstākļu dēļ – slikti laika apstākļi, politiski nedroša situācija, streiki utt.

Ja vēlaties piedzīt papildu izdevumu atmaksu no aviokompānijas, kas radušies lidojuma atcelšanas vai kavēšanās gadījumā (neizmantota viesnīcas rezervācija u.c.), šādas prasības tiek izskatītas tiesā, bet saskaņā ar Monreālas konvenciju nedrīkst pārsniegt 4,150 SDRs (īpaša Starptautiskā Monetārā fonda naudas vienība) jeb aptuveni 4,790 eiro. Jāņem vērā, ka aviokompānija netiks uzskatīta par atbildīgu, ja kavēšanās vai atcelšanas iemesls ir ārkārtas apstākļi. Ja lidojums ir iegādāts kā daļa no kompleksām brīvdienām vai ekskursijām, saskaņā ar Direktīvu 90/314/EEC pasažieriem ir plašākas tiesības un ir iespējams piedzīt no aviokompānijas pilnu komplekso brīvdienu vai ekskursiju izmaksu.

Reizēm gadās, ka uz lidmašīnu tiek pārdots par daudz biļešu (angliski – overbooking). Šādā gadījumā aviokompānija lūdz noteiktu pasažieru skaitu brīvprātīgi gaidīt nākamo lidojumu un piešķir viņiem kompensāciju. Ja brīvprātīgie nepiesakās, aviokompānija pati izvēlas pasažierus, kam nāksies gaidīt nākamo lidojumu. Šiem pasažieriem ir tādas pašas tiesības kā atcelto lidojumu pasažieriem.

Nozaudēta vai aizkavēta bagāža

Reizēm tiek nozaudēta vai aizkavējas reģistrētā bagāža. Ja bagāža tiek nogādāta pasažierim 21 dienas laikā, regula neparedz nekādu papildu kompensāciju. Dažas aviokompānijas tomēr izmaksā kompensāciju pasažierim, ņemot vērā, ka bagāžas aizkavēšanās dēļ ir jāveic papildu pirkumi.

Ja bagāža netiek atgriezta 21 dienas laikā, tā tiek uzskatīta par nozaudētu un pasažierim pienākas kompensācija līdz 1000 SDRs (1134,71 eiro). Ja bagāža ir bojāta, pienākas kompensācija jaunas somas iegādei vai esošās remontam. Ja pasažierim šķiet, ka lidojuma laikā no bagāžas kāda lieta ir pazudusi, piedzīt kompensāciju ir ļoti grūti, jo praktiski ir neiespējami pierādīt, ka šī lieta atradās bagāžā lidojuma sākumā.

Ja bagāža aizkavējas vai tā ir bojāta, par to ir jāziņo Lost&Found birojam lidostas ielidošanas zonā, kā arī pēc tam noteikti atsevišķi jāinformē aviokompānija. Iespējams, jums tiks izsniegta nauda nepieciešamajiem pirkumiem. Jebkurā gadījumā jāsaglabā pirkumu kvītis, ko vēlāk var pievienot pieprasījumam aviokompānijai.

Pieprasījums par kompensāciju jāiesniedz 7 dienu laikā, ja bagāža ir bojāta. Ja tā aizkavējas – 21 dienas laikā kopš tās piegādes brīža, bet nozaudētas bagāžas gadījumā nav laika termiņa, lai gan tas ir jādara pēc iespējas ātrāk.

Ja jums šķiet, ka jūsu tiesības ir pārkāptas, ar sūdzības iesniegšanu aviokompānijas personālam nevajadzētu kavēties. Ja problēma netiek atrisināta, katrā ES valstī ir nozīmēta iestāde lidojumu pasažieru tiesību aizsardzībai. Latvijā tas ir Patērētāju tiesību aizsardzības centrs. Sūdzība ir jāiesniedz valstī, kuras teritorijā atrodas lidosta, kurā problēma radusies.
Labs saturs
7
Pievienot komentāru
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI