SKAIDROJUMI
>
Zini savas tiesības un iespējas!
TĒMAS
23. februārī, 2009
Lasīšanai: 6 minūtes
RUBRIKA: Skaidrojums
2
2

Jaunās prasības standartā ISO 9001

Publicēts pirms 15 gadiem. Izvērtē satura aktualitāti! >>

“Personai, kas ir pilnvarota un atbild par organizācijas kvalitātes pārvaldības sistēmu, ir jābūt norīkotai no pašas organizācijas pārvaldības personāla vidus.”

Jaunākā ISO 9001 standarta versija tika izdota 2008. gada novembrī. Atšķirībā no nozīmīgi izmainītās 2000. gada standarta versijas Starptautiskās standartu organizācijas ISO tehniskā komiteja TC176, kas izstrādā ISO 9000 sērijas standartus, 2008. gada standarta versiju plānoja papildināt, nevis formāli mainīt. Šo papildinājumu galvenie uzdevumi ir labāk izskaidrot standarta prasības un labāk saskaņot ISO 9001 standarta prasības ar citu pārvaldības sistēmu standartu prasībām, piemēram, ar vides pārvaldības sistēmas standarta ISO 14001:2004 prasībām.

Līdzīgi kā pēc iepriekš veiktajām standarta izmaiņām 2000.  gadā, organizācijām, kurās ir sertificētas kvalitātes pārvaldības sistēmas, šīs sistēmas 24 mēnešu laikā no standarta izdošanas brīža ir jāpiemēro jaunajām prasībām. 2000. gada standartu izmaiņu īstenošanai organizāciju kvalitātes pārvaldības sistēmās bija jāiegulda samērā lieli resursi, turpretī jaunajam standartam ir mazāka ietekme uz sertificētām organizācijām.

"Ja organizācija kāda procesa izpildei, kas ietekmē produkta atbilstību prasībām, izvēlas apakšlīguma izpildītājus, tad jāpārliecinās, ka kvalitātes pārvaldības sistēmā tiek definēts šādu ārpakalpojumu izpildīto procesu kontroles veids un apjoms."

Jaunā standarta izmaiņas būtiski neietekmē organizāciju izveidotos kvalitātes pārvaldības procesus un dokumentāciju, tomēr atsevišķu papildināto standarta prasību ieviešanai varētu būt nepieciešams veikt nelielas izmaiņas arī esošajās kvalitātes pārvaldības sistēmās. Atbilstoši iepriekšējās 2000. gada standarta versijas prasībām izveidotajās kvalitātes pārvaldības sistēmās galvenie jauninājumi, kas varētu ietekmēt jaunā standarta izmaiņas, ir šādi.

  • Ja organizācija kāda procesa izpildei, kas ietekmē produkta atbilstību prasībām, izvēlas apakšlīguma izpildītājus, tad jāpārliecinās, ka kvalitātes pārvaldības sistēmā tiek definēts šādu ārpakalpojumu izpildīto procesu kontroles veids un apjoms (standarta punkts 4.1. Vispārējās prasības).
  • Jāpārliecinās, ka organizācijas kvalitātes pārvaldības sistēmā ārējas izcelsmes dokumenti, kuri ir nepieciešami kvalitātes pārvaldības sistēmas plānošanai un darbībai, tiek ne tikai identificēti un vadīti, bet arī noteikti (4.2.3. Dokumentu vadība).
  • Jāpārliecinās, ka organizācijas augstākā pārvaldība ir nozīmējusi organizācijas pārvaldības pārstāvi, kuram neatkarīgi no citiem pienākumiem ir atbildība un pilnvaras nodrošināt kvalitātes pārvaldības sistēmai nepieciešamo procesu izveidošanu, ieviešanu un uzturēšanu, sniegt ziņojumus augstākai pārvaldībai par kvalitātes pārvaldības sistēmas izpildījumu un nepieciešamību jebkuriem uzlabojumiem un nodrošināt klientu prasību apzināšanu visā organizācijā. Personai, kura ir pilnvarota un atbild par organizācijas kvalitātes pārvaldības sistēmu, ir jābūt norīkotai no pašas organizācijas pārvaldības personāla vidus (5.5.2. Pārvaldības pārstāvis).
  • Jāpārliecinās, ka organizācijas kvalitātes pārvaldības sistēmā ir pieejami apliecinājumi par to, ka tiek sasniegta organizācijā noteiktā nepieciešamā kompetence personālam, kurš izpilda darbības, kas (tieši vai netieši) ietekmē produkta atbilstību prasībām (6.2. Cilvēku resursi).
  • Jāpārliecinās, ka organizācijas kvalitātes pārvaldības sistēmas iekšējā audita procedūrās un pierakstos jeb protokolos ir ietvertas un izceltas jebkuras nepieciešamās korekcijas un korektīvās darbības, kuras ir ieviestas bez nepamatotas kavēšanās iekšējā auditā atklāto neatbilstību un neatbilstību cēloņu novēršanai (8.2.2. Iekšējais audits).
  • Jāpārliecinās, ka organizācijas kvalitātes pārvaldības sistēmā noteiktās korekcijas un korektīvās darbības tiek pielietotas ne tikai, reaģējot uz problēmām, kuras ietekmē produkta atbilstību, bet arī reaģējot gadījumos, kuros netiek sasniegti plānotie procesu rezultāti (8.2.3. Procesu monitorings un mērīšana).
  • Jāpārliecinās, ka organizācijas kvalitātes pārvaldības sistēmas uzlabošanas jeb korektīvo un preventīvo darbību procedūrās ir noteikta ieviesto korektīvo un preventīvo darbību efektivitātes pārskatīšana, kā arī organizācijā ir pieejami apliecinājumi par efektivitātes pārskatīšanas veikšanu (8.5. Uzlabošana).

"Lielākajai daļai organizāciju, kurās jau ir ieviestas kvalitātes pārvaldības sistēmas, pārejai no iepriekšējā standarta versijas uz jauno ISO 9001:2008 vajadzētu būt samērā vienkāršai."

Bez iepriekš apskatītā organizācijas kvalitātes pārvaldības sistēmā uzmanība būtu jāpievērš vēl vairākiem nosacījumiem:

  • ja piemērojams, organizācijas noteiktajā infrastruktūrā ir iekļautas informācijas sistēmas (6.3. Infrastruktūra);
  • organizācijas kvalitātes pārvaldības sistēmā klienta uztveres mērīšanai par to, kā organizācija izpilda klienta prasības, ir izvērtēta lietderība informācijas iegūšanai no tādiem avotiem kā klientu apmierinātības anketēšana, klienta sniegtie dati par piegādātā produkta kvalitāti, lietotāju viedokļa izzināšana, zaudēto darījumu analīze, atzinības, garantijas pretenzijas un tirgotāju ziņojumi (8.2.1. Klientu apmierinātība);
  • ja datorprogramma tiek lietota monitoringa vai mērīšanas īpašām vajadzībām, lai nodrošinātu apliecinājumus par produkta atbilstību noteiktajām prasībām, datorprogrammas spējas apmierināt paredzēto lietošanu parasti apstiprina, ietverot tās verificēšanu un konfigurācijas pārvaldīšanu, lai uzturētu datorprogrammas piemērotību lietošanai (7.6. Monitoringa un mērīšanas iekārtu vadība);
  • protokolos jeb pierakstos norāda personu vai personas, kuras ir pilnvarotas izlaist produktu piegādāšanai klientam (8.2.4. Produkta monitorings un mērīšana).

Lielākajai daļai organizāciju, kurās jau ir ieviestas kvalitātes pārvaldības sistēmas pārejai no iepriekšējā standarta versijas uz jauno ISO 9001:2008, vajadzētu būt samērā vienkāršai. Savukārt organizācijām, kuras jau bija izlēmušas ieviest ISO 9001:2000 standartam atbilstošu kvalitātes pārvaldības sistēmu, nav iemeslu mainīt savas domas, jo jaunā standarta versija nemaina ISO 9001 standarta būtību un neietekmē plānotos resursus šīs sistēmas izveidošanai un ieviešanai.

Labs saturs
2
Pievienot komentāru
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI