SKAIDROJUMI
>
Zini savas tiesības un iespējas!
TĒMAS
Mudīte Luksa
speciāli LV portālam
07. oktobrī, 2013
Lasīšanai: 15 minūtes
RUBRIKA: Likumprojekts
TĒMA: Mājoklis

Atvērtais elektroenerģijas tirgus - priekšrocība izvēlēties izdevīgāko piedāvājumu

Publicēts pirms 10 gadiem. Izvērtē satura aktualitāti! >>

LV portāla infografika

Dzīve Latvijas iedzīvotāju tirgzinības pārbauda arvien neatlaidīgāk un pamatīgāk. Piemēram, pagājuši ir laiki, kad māju apkalpoja viena – nav svarīgi, laba vai slikta – namu pārvalde. Tagad dzīvokļu īpašnieki var izvēlēties kādu no daudzajiem pakalpojumu sniedzējiem, un, kā liecina prakse, tas nav vienkārši (arī pietiekami nesakārtotā tiesiskā regulējuma dēļ). Esam sapinušies visādu kredītu devēju tīklos, toties telekomunikāciju pakalpojumu tirgū, šķiet, orientējamies gana izveicīgi. Tagad tuvojas jauns un atbildīgs eksāmens - jāsāk apsvērt elektrības piegādātāja izvēle: no nākamā gada aprīļa paredzēts elektroenerģijas tirgu atvērt arī mājsaimniecībām. Likumprojekts „Elektroenerģijas tirgus likums” iesniegts Saeimā, piedāvātās izmaiņas- jāvērtē un jāapstiprina.
īsumā

Grozījumi Elektroenerģijas tirgus likumā paredz, ka no 1.aprīļa visā pilnībā tiks liberalizēts elektroenerģijas tirgus, iekļaujot tajā arī mājsaimniecības. Iesniegtās izmaiņas ir šādas:

  • likvidēs pašlaik pastāvošos regulētos tarifus un regulēti paliks aptuveni 55% no elektroenerģijas gala cenas;
  • paredzams, ka enerģijas kopējā cena mājsaimniecībām sasniegs 11,30 santīmus par kilovatstundu;
  • izveidojot valsts atbalsta mehānismu, mazāk turīgajām mājsaimniecībām cena tiks saglabāta pašreizējā Starta tarifa līmenī;
  • mājsaimniecībām līdz elektroenerģijas tirgotāju noteiktam datumam būs jānoslēdz līgums par šā pakalpojuma sniegšanu;
  • elektrības piegāde netiks pārtraukta tām mājsaimniecībām, kuras nebūs noslēgušas līgumu ne ar vienu tirgotāju;
  • izsmeļošu informāciju par brīvā tirgus atvēršanu sniegs AS "Sadales tīkli", Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija, Ekonomikas ministrija.

Ministru kabinets 17.septembrī atbalstīja grozījumus Elektroenerģijas tirgus likumā, cita starpā paredzot, ka no 2014.gada 1.aprīļa visi elektroenerģijas lietotāji, tai skaitā mājsaimniecības, pirks elektroenerģiju brīvajā tirgū. Likumprojekts pašlaik tiek izskatīts Saeimā, un paredzēts, ka tas stāsies spēkā 1.janvārī.

ES pieprasa brīvo tirgu arī elektroenerģijai

Prasība par brīvā tirgus atvēršanu iekļauta tā dēvētajā Elektrības direktīvā: Eiropas Kopienas dibināšanas līgumā noteiktās Eiropas Savienības pilsoņu garantētās brīvības - brīva preču aprite, brīvība veikt uzņēmējdarbību un pakalpojumu sniegšanas brīvība - ir sasniedzamas vienīgi pilnībā atvērtā tirgū, kas ļauj visiem patērētājiem brīvi izvēlēties piegādātājus un visiem piegādātājiem brīvi veikt piegādes lietotājiem. Direktīva nosaka: mājsaimniecības kā elektroenerģijas lietotāji var saņemt universālo pakalpojumu, kas ietver tiesības saņemt konkrētas kvalitātes elektroenerģiju savā teritorijā par saprātīgām, viegli un skaidri salīdzināmām, pārskatāmām un nediskriminējošām cenām.

Grozījumi Elektroenerģijas tirgus likumā izstrādāti, pamatojoties uz 2009.gada 17.jūnijā parakstīto saprašanās memorandu ar Eiropas Komisiju par Baltijas enerģētikas tirgus starpsavienojumu plānu, kas ietver vienošanos par pakāpenisku elektroenerģijas tirgus atvēršanu Baltijas valstīs, atceļot regulētos elektroenerģijas tirdzniecības gala tarifus.

Salīdzinājums ar namu pārvaldi daudziem var raisīt negatīvas emocijas, jo šajā tirgū ir daudz sāpīgu piedzīvojumu. EM min citu piemēru - elektroenerģijas tirgus atvēršanā varam vilkt paralēles ar situāciju pagājušā gadsimta 90.gadu sākumā telekomunikāciju jomā, kad Latvijā bija pārstāvēts tikai viens fiksētais sakaru operators, kas dominēja tirgū un diktēja cenas. "Atverot tirgu un saasinoties konkurencei, veidojās spiediens uz cenām, kas tirgus dalībniekiem lika kļūt efektīvākiem, un patlaban Latvijā telekomunikāciju jomā cenas attiecība pret kvalitāti ir viena no labākajām Eiropā. Ieguvēji no atvērta tirgus un konkurences ir visi," pauž EM.

"Prasība par brīvā tirgus atvēršanu iekļauta tā dēvētajā Elektrības direktīvā."

No 1.aprīļa elektroenerģijas tirgū papildus jau esošajiem mazliet vairāk nekā 24 tūkst. dalībnieku (juridisko personu) piebiedrosies 847,3 tūkst. mājsaimniecību. Līdz ar elektroenerģijas tirgus atvēršanu vairs nepastāvēs regulētie elektroenerģijas tarifi, un paredzams, ka enerģijas kopējā cena mājsaimniecībām 2014.gadā pieaugs no 8,18 santīmiem par kilovatstundu (KWh) jeb 11,64 eiro centiem ("Starta tarifs") vai 10,65 santīmiem par kWh jeb 15,15 eiro centiem ("Pamata tarifs") līdz 11,30 santīmiem par kWh jeb 16,08 eiro centiem par kilovatstundu.

Šeit jāatgādina, ka kopš 2011.gada saistītajiem lietotājiem 12 mēnešu laikposmā no 1.aprīļa līdz nākamā gada 31.martam piemēro divus elektroenerģijas tirdzniecības tarifus:

  • Starta tarifu (8,18 sant./kWh) visiem mājsaimniecību patēriņa objektiem pirmajām 1200 patērētajām kWh;
  • Pamata tarifu (10,65 sant./kWh) elektroenerģijas patēriņam, sākot ar 1201. kilovatstundu.

Elektroenerģiju pārdos kā jebkuru preci

Elektroenerģijas tirgus liberalizācija jeb atvēršana nesīs pārmaiņas visām mūsu valsts mājsaimniecībām, apstiprina EM valsts sekretārs Juris Pūce. Dažas privātpersonas jau izmanto brīvā tirgus iespējas, bet tikai dažas, tādējādi mājsaimniecību lietotāju grupa atrodas regulētā tarifa kategorijā un ir faktiski piesaistīta vienam tirgotājam – VAS "Latvenergo". Šis regulētais tarifs ir pierasts un ilgstoši lietots, turklāt tā esamība savukārt nav vedinājusi arī citus tirgotājus nākt klajā ar savu piedāvājumu mājsaimniecībām.

1.aprīlī tas notiks obligātā kārtā, un EM valsts sekretārs norāda: tas automātiski nenozīmēs zemākas cenas, bet gan piedāvājuma un pieprasījuma līdzsvara nodrošināšanu, un cena var būt gan augstāka, gan zemāka. "Mēs nonākam pie tā, ka elektroenerģija tiek tirgota kā ikviena prece un par tādu cenu, kāda atbilst piedāvājuma un pieprasījuma līdzsvaram. Tādējādi tiek rosināta konkurence, kas nodrošina patērētājiem viņu interesēm atbilstošāku piedāvājumu. Pašlaik regulētais tarifs ir vēsturiski izveidojies vienveidīgs risinājums, kas ir izveidots it kā viegli aprēķināms, bet nav speciāli paredzēts nevienai patērētāju grupai. Taču patērētāju intereses un paradumi ir dažādi, un atšķiras arī zināšanu līmenis par to, kā mērķtiecīgi vadīt savu elektrības patēriņu, rūpēties par energoefektivitāti. Tieši viņiem šobrīd nav nekādu ieguvumu. Savukārt atvērtais tirgus individualizēs piedāvājuma struktūru un dos patērētājiem varu izvēlēties tirgotāju."

Elektroenerģijas kopējo cenu pēc šā tirgus pilnīgas liberalizācijas veidos atsevišķu sastāvdaļu izmaksu izmaiņas. Pirmām kārtām tiks izlīdzināta elektroenerģijas sākumcena - nebūs vairs Starta un Pamata tarifa, kā arī cenā atspoguļosies obligātā iepirkuma komponentes (OIK) reālās izmaksas (šobrīd OIK pieaugumu mājsaimniecībām kompensē VAS "Latvenergo"). Saskaņā ar valdības pieņemtajiem lēmumiem nākamajos četros gados tās būs 1,89 santīmi par kWh (neatkarīgi, no kura tirgotāja patērētājs pirks elektroenerģiju). Kā skaidro J.Pūce, tas ir mazāk, nekā tika prognozēts iepriekš. Elektroenerģijas kopējā cenā tās īpatsvars būs aptuveni 10 procentu. Tas, protams, daļēji izraisīs elektroenerģijas cenas pieaugumu.

"No 1.aprīļa elektroenerģijas tirgū ienāks 847,3 tūkst. mājsaimniecību."

Elektroenerģijas cenā vēl ietilps tīkla pakalpojumi (elektroenerģijas pārvadīšana, piegāde lietotājiem, kā arī tīkla infrastruktūras uzturēšana), brīvajā tirgū pieejamā (tirgotāju piedāvātā) elektroenerģijas cena, tirdzniecības pakalpojumi un pievienotās vērtības nodoklis (PVN).

Brīvā tirgus nosacījumi visā pilnībā attieksies aptuveni uz 45% no elektroenerģijas gala cenas, bet aptuveni 55% joprojām paliks regulēti. Lielākā regulētā daļa ir tā dēvētais tīkla pakalpojums, ko nodrošina AS "Sadales tīkls" (ST), kas atrodas dabiska monopola statusā un vienmēr tāds arī paliks, jo papildus izveidot dublējošu sadales un pārvades tīklu infrastruktūru nebūtu lietderīgi, turklāt tas izmaksātu ļoti dārgi. Tīkla pakalpojumu tarifu joprojām noteiks Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija (SPRK).

Līdz ar brīvā tirgus atvēršanu elektroenerģijas kopējās cenas pieaugums mājsaimniecībām, salīdzinot ar pašreizējo Pamata tarifu, veidos aptuveni sešus procentus. Mājsaimniecībām, kuras izmanto Starta tarifu, protams, cenas kāpums būs lielāks, taču EM sola, ka mazāk turīgajām mājsaimniecībām cena tiks saglabāta Starta tarifa līmenī, jo pašvaldībām tiks piešķirti papildu budžeta līdzekļi dzīvokļa pabalsta segšanai, tātad elektroenerģijas kopējās cenas pieauguma kompensācijai.

J.Pūce arī uzsver: neraugoties uz to, vai mājsaimniecības elektroenerģiju pirks brīvajā tirgū vai ne, elektroenerģijas cena nākamgad pieaugtu tik un tā. Arī saglabājot regulēto cenu, tā visticamāk celtos līdz jau minētajiem 11,3 santīmiem par kilovatstundu.

Kas nosaka elektroenerģijas cenu

Kā uzsver EM, līdz ar elektroenerģijas tirgus atvēršanu tirgotāji piedāvās lietotājiem dažādus pakalpojuma plānus, no kuriem lietotājs varēs izvēlēties sev izdevīgāko, vienojoties ar tirgotāju par elektroenerģijas cenu. J.Pūce skaidro: tā kā tirgotāji savā starpā ar piedāvāto cenu konkurēs, tad situācija elektroenerģijas mazumtirdzniecībā varētu būt līdzīga kā degvielas tirgū – bez ļoti krasām atšķirībām. Taču lielākā atšķirība varētu būt pakalpojuma piedāvājumā, piemēram, tas var būt apvienots ar citiem – telekomunikāciju pakalpojumiem. Taču ir jāņem vērā, ka elektroenerģijas cenu nosaka daudzi faktori un pie tās svārstībām nāksies pierast. Cenu ietekmējošie faktori ir šādi:

  • cenas vairumtirdzniecības biržās;
  • pieprasījuma un piedāvājuma prognoze (pieejamās ražošanas jaudas);
  • laika apstākļu prognoze (nokrišņi, kas nosaka ūdens pieteci HES; gaisa temperatūra, kas ietekmē koģenerācijas režīmā izstrādātos apjomus);
  • fosilo kurināmo (dabasgāzes) cena;
  • oglekļa emisiju kvotu cena;
  • pārvades tīklu pieejamība (pieeja ārvalstu elektroenerģijai).

Šeit jāpaskaidro, ka Latvija un Lietuva ir iekļautas vienotā Skandināvijas tirgus modelī, bet ir vāji savienotas ar pārējo "Nord Pool Spot" tirgu: aptuveni pusē gada Igauniju un Latviju savienojošo līniju jauda nav pietiekama, un tādējādi mūsu valstī un Lietuvā elektroenerģijas cenas mēdz ievērojami atšķirties no pārējā tirgus. Taču pārsvarā cenas sadārdzinājums uzreiz neatspoguļojas lietotāju rēķinos, jo lielākā daļa no viņiem pērk elektroenerģiju par fiksētu cenu noteiktā laikposmā, skaidro EM.

Pārskatāmā nākotnē kopš 2017.gada Ziemeļvalstīs tiek prognozēts gana straujš elektroenerģijas nākotnes darījumu cenas pieaugums, un tādēļ šo posmu, kad cenas vēl trīs gadus (tā liecina prognoze) varētu kristies, J.Pūce dēvē par Latvijas iedzīvotāju ieguvumu laiku un īsto brīdi elektroenerģijas tirgus atvēršanai mazumtirdzniecībai, jo "tas ir veids, kā neaizkavēt šos ieguvumus patērētājiem, tirgotājiem aktīvi savā starpā konkurējot, viņi rezultātu sajutīs ātrāk nekā regulēto tarifu sistēmā". Viņš gan piebilst: ieguvumu laiks tas būs tad, ja valdībai sekmēsies regulētās cenu komponentes OIK ietekmēšana.

Līgumu līdz 1.aprīlim var arī nenoslēgt

Kā liecina informācija SPRK interneta vietnē, elektroenerģijas tirgotāju reģistrā šobrīd ir iekļautas vairāk nekā 50 juridiskās personas, kam atļauts darboties šajā sektorā. Tomēr EM uzskata, ka mājsaimniecībām pakalpojumu piedāvājumu varētu izteikt astoņi elektroenerģijas tirgotāji, kuri noslēguši līgumu ar ST, un ar šo sarakstu var iepazīties uzņēmuma mājaslapā. Lai izvēlētos sev izdevīgāko tirgotāju, patērētājam ieteicams vispirms veikt elektroenerģijas tirgus izpēti (ST mājaslapā būs īpaša tirgum veltīta informācija), un Igaunijas pieredze liecina, ka tirgotāji pie patērētāja dodas paši ar savu piedāvājumu. Nākamais solis – šo piedāvājumu izvērtēšana (igauņiem dota iespēja izvēlēties kādu no 16 dažādiem tarifiem) un tad pēdējais – lēmuma pieņemšana.

Latvijā atšķirībā no ziemeļu kaimiņvalsts nav paredzēts, ka patērētājiem obligāti būs jānoslēdz jauns līgums ar kādu no piegādātājiem. Elektroenerģijas tirgus likuma grozījumos iekļauta norma, ka pēc 1.aprīļa ar elektrību jānodrošina arī tie lietotāji, kuri nav noslēguši līgumu ne ar vienu tirgotāju. Un tas nozīmē, ka bez elektrības neviens mājoklis, kurā tā bijusi līdz šim, nepaliks. "Mēs uzliksim par pienākumu katram tirgotājam, kas vēlas mājsaimniecībām pārdot elektrību mazumtirdzniecībā, piedāvāt universālo pakalpojumu pēc tā dēvētā noklusēšanas principa – pat tad, ja patērētājs izvēlējies vienu tirgotāju un ar to noslēdzis līgumu uz gadu, bet noteiktā termiņā to nav pagarinājis, piegādātājam, kas to sniedzis līdz šim, ir pienākums turpināt nolīgtajā apjomā pakalpojumu sniegt. Tas ļaus izvairīties no patērētāju masveida centiem noslēgt līgumus, jo līdzšinējā pakalpojuma sniegšana tiks turpināta."

"Paredzams, ka enerģijas kopējā cena mājsaimniecībām sasniegs 11,30 santīmus par kilovatstundu."

ST valdes priekšsēdētājs Andis Pinkulis skaidro: tā kā pie sadales tīkla ir pieslēgti visi klienti, uzņēmums uzskata par savu pienākumu turpmāk plaši skaidrot brīvā tirgus ieviešanas procesu. Viņš norāda, ka mājsaimniecības lietotāju ieguvumi būs šādi:

  • viens rēķins: ērti, saprotami un pārredzami; ietaupījums uz banku komisijas naudas rēķina; vienāds maksājumu grafiks visām komponentēm;
  • viens līgums: vienkāršotas līgumu procedūras; ietaupīts laiks; videi draudzīgāks risinājums;
  • klientu apkalpošanas vienotība: viens saziņas punkts; viens atbildīgais; klientu apkalpošana atbilstoši to vēlmēm.

Elektroenerģijas tirgus atvēršana paplašina arī to jautājumu loku, kas iekļauti regulatora (SPRK) kompetencē. Rolands Irklis, SPRK padomes loceklis, informē, ka nepieciešams nodrošināt vairākus priekšnosacījumus:

  • tirgotāju un mājsaimniecību līgumu noteikumiem jābūt tādiem, lai patērētājs iespējami labi apzinātos līguma saturu – cenu, termiņu, līguma izbeigšanas nosacījumus u.tml.;
  • jāievieš elektroenerģijas sadales tipveida līgumi (atbilstoši esošajam regulējumam brīvajā tirgū ienākušajiem patērētājiem atsevišķi jānoslēdz sistēmas pakalpojumu līgums);
  • precīzi jānosaka rēķinos iekļaujamā informācija, kam skaidri jāatspoguļo, cik maksā elektroenerģija, sadale, OIK u.tml.;
  • jāizstrādā strīdu izskatīšanas procedūra (lietotājiem jāsniedz precīza informācija, kad vērsties pie regulatora un kādi ir strīdu risināšanas pamatnoteikumi).

Tātad patērētājam bez skaidri zināmās patiesības "viss maksā tik, cik tas maksā", būs vajadzīgas daudzas papildu zināšanas un papildu iemaņas rīcībai līdz šim nepieredzētajā tirgū. Taču šajā pulkā, protams, nebūsim vienīgie. Elektroenerģijas tirgus pakāpeniska atvēršana notiek visā Eiropā, tostarp Baltijas valstīs. Igaunijā tas pilnībā liberalizēts kopš šā gada janvāra, Lietuvā – šogad juridiskajām personām, bet mājsaimniecības tajā ienāks 2015.gadā.

Savukārt Norvēģijā elektroenerģijas tirgus visā pilnībā tika atvērts jau 1991.gadā, bet Somijā - 1998.gada beigās.
Labs saturs
Pievienot komentāru
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI