DIENASKĀRTĪBĀ
>
Par aktuālo valstī un iestādēs (preses relīzes)
TĒMAS
09. aprīlī, 2024
Lasīšanai: 7 minūtes
RUBRIKA: Relīze
TĒMA: Ekonomika

Vidējais patēriņa cenu līmenis gada laikā palielinājās par 0,9%

2024. gada martā, salīdzinot ar 2023. gada martu, vidējais patēriņa cenu līmenis palielinājās par 0,9%, liecina jaunākie Centrālās statistikas pārvaldes dati.

Lielākā ietekme uz vidējā patēriņa cenu līmeņa1 izmaiņām 2024. gada martā, salīdzinot ar 2023. gada martu, bija veselības aprūpei (+0,4 procentpunkti), alkoholiskajiem dzērieniem un tabakas izstrādājumiem (+0,3 procentpunkti), ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem (+0,3 procentpunkti), kā arī ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem (-1,3 procentpunkti).

Pārtikas un bezalkoholisko dzērienu grupā cenas gada laikā palielinājās par 0,7 %. Būtiskākā ietekme uz vidējā cenu līmeņa pieaugumu grupā bija kafijai (+5,0 %), olīveļļai (+31,6 %) un cūkgaļai (+5,8 %). Cenas pieauga augļu un dārzeņu sulām (+14,1 %), pienam (+2,2 %), atspirdzinošajiem dzērieniem (+10,1 %), sālim un garšvielām (+9,3 %). Dārgāki bija konditorejas izstrādājumi (+3,9 %), saldumi (+19,0 %), ievārījums un medus (+5,4 %). Cenas kāpa arī kartupeļiem (+12,3 %), svaigiem augļiem (+1,6 %), žāvētiem, citādi konservētiem vai apstrādātiem dārzeņiem (+7,6 %). Savukārt cenu kritums bija svaigiem dārzeņiem (-5,6 %), olām (-9,7 %), miltiem un citiem graudaugiem (-10,2 %), piena produktiem (-5,0 %), augu eļļai (-11,1 %), mājputnu gaļai (-2,5 %), svaigām vai atdzesētām zivīm (-7,3 %), cukuram (-6,6 %), kā arī sviestam (-5,0 %).

Alkoholisko dzērienu un tabakas izstrādājumu vidējais cenu līmenis pieauga par 4,7 %. Alkoholisko dzērienu cenas kāpa par 6,0 %, sadārdzinoties stiprajiem alkoholiskajiem dzērieniem, alum un vīnam. Tabakas izstrādājumiem gada laikā cenas palielinājās vidēji par 2,3 %.

Ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem vidējais cenu līmenis samazinājās par 6,9 %. Gada laikā būtiskākais cenu kritums bija siltumenerģijai (-18,5 %). Cenas samazinājās elektroenerģijai (-5,9 %), dabasgāzei (-19,2 %), cietajam kurināmajam (-15,7 %), kanalizācijas pakalpojumiem (-5,0 %). Savukārt sadārdzinājās mājokļa apsaimniekošanas pakalpojumi (+8,3 %), atkritumu savākšana (+16,2 %), mājokļa īres maksa (+8,5 %). Dārgāki bija arī mājokļa uzturēšanas un remonta pakalpojumi, ūdensapgāde.

Veselības aprūpes grupā vidējais cenu līmenis kāpa par 6,5 %. Gada laikā dārgāki kļuva farmaceitiskie produkti, zobārstniecības pakalpojumi, ārstu speciālistu pakalpojumi un medicīnas analīžu laboratoriju un rentgenoloģijas centru pakalpojumi.

Ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem cenas palielinājās par 2,1 %, ko noteica degvielas cenu kāpums par 2,7 %. Dīzeļdegviela palika dārgāka par 3,6 %, benzīns – par 3,4 %, savukārt auto gāze palika lētāka par 8,7 %. Gada laikā cenu kāpums bija arī personisko transportlīdzekļu apkopei un remontam, citiem pakalpojumiem personiskajiem transportlīdzekļiem. Savukārt cenas krita lietotām automašīnām un pasažieru aviopārvadājumiem.

Ar atpūtu un kultūru saistītām precēm un pakalpojumiem cenas kāpa par 3,7 %, sadārdzinoties televīzijas abonēšanas maksai, barībai lolojumdzīvniekiem, ziediem, laikrakstiem un žurnāliem, atpūtas un sporta pakalpojumiem. Savukārt cenu kritums bija personālajiem datoriem.

Pārējās patēriņa grupās nozīmīgākais cenu kāpums bija telekomunikāciju pakalpojumiem, mājokļa tīrīšanas un kopšanas līdzekļiem, restorānu un kafejnīcu pakalpojumiem, apģērbiem, personīgās higiēnas precēm un skaistumkopšanas līdzekļiem.

Vidējais patēriņa cenu līmenis mēneša laikā palielinājās par 1,2 %.

2024. gada martā, salīdzinot ar 2024. gada februāri, vidējais patēriņa cenu līmenis palielinājās par 1,2 %. Būtiskākā ietekme uz cenu līmeņa izmaiņām bija apģērbam un apaviem (+0,4 procentpunkti), ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem (+0,2 procentpunkti), kā arī pārtikai un bezalkoholiskajiem dzērieniem (+0,2 procentpunkti).

Mēneša laikā pārtikas un bezalkoholisko dzērienu cenas palielinājās par 0,7 %. Galvenokārt noslēdzoties akcijām, būtiskākā ietekme uz vidējā cenu līmeņa kāpumu bija pienam (+8,0 %), sieram un biezpienam (+4,1 %), piena produktiem (+4,1 %), jogurtam (+2,5 %). Dārgāki bija svaigi dārzeņi (+3,1 %). Akciju noslēgumu rezultātā cenas pieauga kafijai (+2,6 %), žāvētai, sālītai vai kūpinātai gaļai (+0,9 %), augu eļļai (+4,6 %). Savukārt akciju ietekmē lētāki bija konditorejas izstrādājumi (-1,6 %), maize (-0,9 %), galvenokārt baltmaize, svaigi augļi (-1,5 %), cūkgaļa (-1,5 %), šokolāde (-2,7 %), mājputnu gaļa (-1,2 %), kā arī olas
(-2,3 %). Mēneša laikā lētākas bija svaigas vai atdzesētas zivis (-4,5 %).

Alkoholisko dzērienu un tabakas izstrādājumu vidējais cenu līmenis palielinājās par 1,8 %, ko galvenokārt ietekmēja akcīzes nodokļa pieaugums no 1. marta. Alkoholisko dzērienu cenas kāpa par 2,7 %, ko lielākoties ietekmēja cenu kāpums stiprajiem alkoholiskajiem dzērieniem un alum.

Apģērbu un apavu grupā cenas pieauga par 6,9 %, ko galvenokārt ietekmēja jaunās pavasara sezonas preču nonākšana tirdzniecībā. Apģērbiem cenas palielinājās vidēji par 6,1 %, bet apaviem – par 9,2 %.

Ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem vidējais cenu līmenis samazinājās par 0,4 %. Būtiskākais cenu kritums grupā mēneša laikā bija elektroenerģijai (-2,0 %). Lētāka bija arī siltumenerģija (-0,5 %), cietais kurināmais (-1,4 %). Savukārt cenas pieauga mājokļa apsaimniekošanas pakalpojumiem (+0,8 %).

Ar transportu saistītās preces un pakalpojumi kļuva dārgāki par 1,5 %, ko galvenokārt noteica cenu pieaugums pasažieru aviopārvadājumiem. Degvielai cenas kāpa par 1,1 %, tai skaitā benzīnam – par 2,0 %, dīzeļdegvielai – par 0,6 % un auto gāzei – par 0,6 %. Dārgāka bija arī personisko transportlīdzekļu apkope un remonts.

Ar atpūtu un kultūru saistītām precēm un pakalpojumiem cenas kāpa par 1,8 %. Mēneša laikā sadārdzinājās kompleksie atpūtas pakalpojumi, ziedi, kā arī žurnāli.

Dažādu preču un pakalpojumu grupā cenas palielinājās par 2,6 %. Galvenokārt noslēdzoties akcijām, dārgākas bija personīgās higiēnas preces un skaistumkopšanas līdzekļi. Cenas pieauga juridiskajiem un grāmatvedības pakalpojumiem.

Pārējās patēriņa grupās nozīmīgākais cenu kāpums bija telekomunikāciju pakalpojumiem, mājokļa tīrīšanas un kopšanas līdzekļiem, farmaceitiskajiem produktiem, ārstu speciālistu pakalpojumiem.

Cenu pārmaiņas patēriņa grupās
(procentos)

Grupas

Cenu pārmaiņas 2024. gada martā, salīdzinot ar:

2023. g.

martu

2023. g.
decembri

2024. g.
februāri

Kopā

0.9

2.2

1.2

pārtika

0.7

2.0

0.7

alkohols, tabaka

4.7

2.1

1.8

apģērbs, apavi

1.7

0.3

6.9

mājoklis

-6.9

1.3

-0.4

mājokļa iekārta

4.1

1.8

1.3

veselība

6.5

3.1

0.7

transports

2.1

3.0

1.5

sakari

3.1

3.4

2.3

atpūta, kultūra

3.7

4.1

1.8

izglītība

5.7

-1.6

1.0

restorāni, viesnīcas

5.4

0.3

0.2

dažādas preces un pakalpojumi

3.9

3.9

2.6

Salīdzinot ar 2015. gadu, patēriņa cenas 2024. gada martā bija par 45,1 % augstākas. Precēm cenas pieauga par 45,3 %, bet pakalpojumiem – par 42,8 %.

Informāciju par patēriņa cenu pārmaiņām 2024. gada aprīlī paziņos 10. maijā.

Plašāka informācija par patēriņa cenu pārmaiņām pieejama oficiālās statistikas portālā sadaļā “Patēriņa cenas”.

1 Gada inflācija atspoguļo patēriņa cenu pārmaiņas, salīdzinot pārskata mēneša vidējo cenu līmeni ar iepriekšējā gada atbilstošā mēneša vidējo cenu līmeni.

Labs saturs
Pievienot komentāru
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI