- Par Likumprojektā ietvertā regulējuma atbilstību Satversmes
105.pantam (tiesības uz īpašumu).
Satversmes tiesas praksē (piemēram, lieta Nr.2010-70-01) ir atzīts, ka, lai izvērtētu Satversmes 105.pantā noteikto pamattiesību ierobežojumu konstitucionalitāti, jānoskaidro, vai:
- pamattiesību ierobežojums ir noteikts ar likumu;
- ierobežojumam ir leģitīms mērķis;
- ierobežojums ir samērīgs ar tā leģitīmo mērķi.
Nav šaubu, ka ierobežojumu paredzēts noteikt ar likumu. Likumprojekta
leģitīmais mērķis ir detalizēti izklāstīts Likumprojekta anotācijā, kur, kā
mērķis ir norādīta labprātīga nodokļu nomaksas veicināšana, nodokļu nemaksāšanas
novēršana un nodokļu administrēšanas uzlabošana, tādējādi gūstot ieņēmumus,
kas nepieciešami sabiedrības vajadzību nodrošināšanai, kā arī, veicināt godīgu
konkurenci. Satversmes tiesa, atsaucoties uz Eiropas Cilvēktiesību tiesas
atzinumiem, secināja, ka valstij ir tiesības pieņemt visus nepieciešamos
likumus, lai nodrošinātu nodokļu nomaksu, un tādēļ regulējumam, kas vērsts uz
nodokļu
nemaksāšanas novēršanu, ir leģitīms mērķis (lieta Nr.2010-70-01). Turklāt
personas pamattiesību ierobežojuma leģitīmais mērķis ir nevis nodokļa
savlaicīgas iekasēšanas nodrošināšana per se, bet gan sabiedrības interešu,
proti, citu cilvēku tiesību un sabiedrības labklājības aizsardzība (lieta Nr.
2006-28-01; Nr.2010-02-01). Nodokļi pamatā īsteno fiskālo funkciju, kas nodrošina
ieņēmumus valsts budžetā. Ar šo ieņēmumu palīdzību valsts spēj pildīt savas
funkcijas un pienākumus pamattiesību nodrošināšanas jomā. Nodokļi tiek noteikti,
lai nodrošinātu sabiedrības labklājību. Ar nodokļu ieņēmumu palīdzību ir
iespējams finansēt prioritārus sociālos un ekonomiskos pasākumus (lieta Nr.
2010-25-01). Līdz ar to Finanšu ministrija uzskata, ka nav šaubu, ka
Likumprojektam ir leģitīms mērķis. Vienlaikus Finanšu ministrija nevar piekrist
Atzinumā paustajam, ka Likumprojekta mērķis būtu apšaubāms, ņemot vērā, ka
valsts, nespēdama panākt efektīvu pienākumu izpildi pret kādu personu, tikai šā
iemesla dēļ šo pienākumu pārliek citai personai. Šeit ir jāņem vērā arī
apstāklis, ka nodokļu piedziņas efektivitāte vien bieži vien nevar ietekmēt
piedziņas rezultātu, it īpaši gadījumos, kad nodokļu maksātāja īpašumā nav
aktīvu, uz kuriem piedziņa varētu tikt vērsta. Izvērtējot, vai ierobežojums ir
samērīgs ar tā leģitīmo mērķi, ir jānoskaidro, vai:
- izmantotie līdzekļi ir piemēroti leģitīma mērķa sasniegšanai;
- mērķi nevar sasniegt ar citiem, personas tiesības un likumīgās intereses mazāk ierobežojošiem līdzekļiem;
- labums, ko gūst sabiedrība, ir lielāks par indivīdam nodarītajiem zaudējumiem.
Likumdevēja izraudzītie līdzekļi ir piemērot leģitīma mērķa sasniegšanai, ja
ar attiecīgajām tiesību normām šo mērķi var sasniegt. Likumprojektā ir
paredzēts, ka noteiktajos gadījumos valdes loceklis atbild par juridiskās
personas saistībām, ja juridiskai personai ir izveidojies nodokļu parāds, šo
parādu nav iespējams piedzīt no juridiskās personas, ir konstatēta aktīvu
atsavināšana ieinteresētajai personai un netiek pildīts likumā noteiktais
pienākums iesniegt juridiskās personas maksātnespējas pieteikumu. Ņemot vērā
valdes lomu juridiskās personas pārvaldē un pārstāvībā, tajā skaitā tās
pienākumu iesniegt juridiskās personas maksātnespējas pieteikumu, kā arī valdes
atbildību par grāmatvedības kārtošanu, Likumprojektā paredzētie apstākļi, kas ir
priekšnosacījums, lai valdes loceklis būtu atbildīgs par juridiskās personas
saistībām, ir valdes kontrolē. Tamdēļ, pastāvot Likumprojektā ietvertajam
regulējumam, juridiskās personas valdes locekļi, apzinoties atbildību likumā
noteikto pienākumu nepildīšanas gadījumā, rīkosies atbildīgāk, un retāk rīkosies
ar mērķi nesamaksāt nodokļus. Līdz ar to Finanšu ministrija uzskata, ka
Likumprojektā paredzētais līdzeklis ir piemērots leģitīma mērķa sasniegšanai.
Tiesību normās noteiktais tiesību ierobežojums ir pieļaujams, ja tas
nepieciešams, turklāt nav nekādu citu līdzekļu, kuri būtu tikpat iedarbīgi un
kurus izvēloties pamattiesības tiktu ierobežotas mazāk. Vērtējot to, vai
leģitīmo mērķi var sasniegt arī citādi, jāņem vērā, ka saudzējošāks līdzeklis ir
nevis jebkurš cits, bet tikai tāds līdzeklis, ar kuru var sasniegt leģitīmo
mērķi vismaz tādā pašā kvalitātē (lieta Nr.2004-18-0106; Nr.2010-70-01). Lai gan
Likumprojektā ir paredzēta valdes locekļa atbildība par juridiskās personas
nodokļu saistībām, Likumprojektā paredzētā procedūra nodrošina valdes loceklim
iespēju novērst nelabvēlīgo seku iestāšanos – iesniedzot juridiskās personas
maksātnespējas pieteikumu, vai arī pamatojot objektīvos iemeslus gan
maksātnespējas pieteikuma neiesniegšanai, gan apstākļus, kāpēc konkrētajā
gadījumā attiecīgais valdes loceklis nebūtu atbildīgs par juridiskās personas
nodokļu saistībām. Likumprojekta piemērošana paredzēta administratīvā procesa
ietvaros, kur tiek nodrošināts augsts privātpersonas tiesību un tiesisko
interešu aizsardzības līmenis, jo iestāde un tiesa pati pārliecinās par lēmuma
tiesiskumu kopumā. Turklāt Likumprojektā paredzēts, ka Valsts ieņēmumu dienesta
pieņemtais lēmums par nokavēto nodokļu maksājumu atlīdzināšanu ir izpildāms
tikai pēc tam, kad tas kļuvis neapstrīdams un nepārsūdzams. Tādējādi
Likumprojektā ir iestrādāti mehānismi, lai pēc iespējas minimāli tiktu
ierobežotas valdes locekļa tiesības. Turklāt Saeima ir pieņēmusi likumu
"Grozījumi Maksātnespējas likumā" (stāsies spēkā 2015.gada 1.janvārī), kur
līdzīga mērķa sasniegšanai ir paredzēti valdes locekļa tiesības vairāk
ierobežojošie līdzekļi. Atbilstoši minētajam regulējumam gadījumā, ja valdes
loceklis nenodos maksātnespējas procesa administratoram parādnieka grāmatvedības
dokumentus, vai tie būs tādā stāvoklī, kas neļauj gūt skaidru priekšstatu par
parādnieka darījumiem un mantas stāvokli, valdes loceklis būs atbildīgs ar savu
mantu par maksātnespējas procesā atzītajiem kreditoru prasījumiem, kurus nebūs
iespējams segt parādnieka maksātnespējas procesa ietvaros. Tiesai būs tiesības
samazināt zaudējumu atlīdzības apmēru, par kādu ir atbildīgs valdes loceklis,
ņemot vērā viņa ietekmi uz apstākļiem, taču jāņem vērā, ka jautājums tiks
skatīts civilprocesa kārtībā, kur noteicošā nozīme būs argumentiem un
pierādījumiem, ko sniegs pats valdes loceklis. Ievērojot iepriekšminēto, Finanšu
ministrija uzskata, ka ar mazāk ierobežojošiem līdzekļiem leģitīmo mērķi nevar
sasniegt tādā pašā kvalitātē, kā paredzēts Likumprojektā. Turklāt tādi
alternatīvie varianti, kā obligātu nodrošinājumu ieviešana vai juridiskās
personas maksātnespējas pieteikuma neiesniegšanas kriminalizēšana, būtu ar
personas tiesības vairāk ierobežojošu ietekmi, bet pēdējais, iespējams,
nesasniegtu leģitīmu mērķi, ņemot vērā, ka ar 2011.gada 1.janvāri vairs nav
paredzēta kriminālatbildība par juridiskās personas maksātnespējas pieteikuma
neiesniegšanu, jo regulējums sevi nebija attaisnojis, tāpēc ka pārkāpuma būtība
vairāk līdzinās administratīvajiem pārkāpumiem, un kriminālprocesi par minēto
pārkāpumu būtiski noslogoja tiesībsargājošo iestāžu darbu.1Izvērtējot, vai
labums, ko gūs sabiedrība, būs lielāks par indivīdam nodarītajiem zaudējumiem,
jāņem vērā arī iepriekšējā rindkopā secinātais, ka
Likumprojektā ir iestrādāti mehānismi, lai pēc iespējas minimāli tiktu
ierobežotas valdes locekļa tiesības. Savukārt ņemot vērā Likumprojekta iespējamo
ietekmi uz sabiedrības labklājības aizsardzību, nodokļu nemaksāšanas novēršanu,
labprātīgas nodokļu nomaksas veicināšanu un godīgas konkurences uzlabošanu,
sabiedrības ieguvums varētu būt nozīmīgs. Līdz ar to Likumprojektā iestrādātais
regulējums atbilst samērīguma principam.
1 Likumprojekta "Grozījumi Krimināllikumā" anotācija, pieejama (tiešsaiste:
http://titania.saeima.lv/LIVS/SaeimaLIVS.nsf/0/7318F47F694717E9C22576CB00505314?OpenDocument)
- Ievērojot iepriekš minēto, Finanšu ministrija uzskata, ka Likumprojekts atbilst Satversmes 105.pantam.
Par Likumprojektā ietvertā regulējuma atbilstību Satversmes 91.pantam (vienlīdzības princips un diskriminācijas aizlieguma princips).
Satversmes tiesa, interpretējot Satversmes 91.pantu, ir atzinusi, ka
vienlīdzības princips liedz valsts institūcijām izdot tādas normas, kas bez
saprātīga pamata pieļauj atšķirīgu attieksmi pret personām, kuras atrodas
vienādos un pēc noteiktiem kritērijiem salīdzināmos apstākļos. Vienlīdzības
princips pieļauj un pat prasa atšķirīgu attieksmi pret personām, kuras atrodas
atšķirīgos apstākļos, kā arī pieļauj atšķirīgu attieksmi pret personām, kas
atrodas vienādos apstākļos, ja tam ir objektīvs un saprātīgs pamats (lieta
Nr.2000-07-0409;
Nr.2008-37-03; 2010-60-01). Atbilstoši Satversmes tiesas praksei, izvērtējot
tiesību normu atbilstību Satversmes 91.pantam, ir jānoskaidro:
- vai un kuras personas (personu grupas) atrodas vienādos un pēc noteiktiem kritērijiem salīdzināmos apstākļos;
- vai tiesību normas paredz vienādu vai atšķirīgu attieksmi pret šīm personām;
- vai šādai attieksmei ir objektīvs un saprātīgs pamats, proti, vai tai ir leģitīms mērķis, un vai ir ievērots samērīguma princips.
Finanšu ministrijas ieskatā sākumā nepieciešams konstatēt apstākļus, kādos
atrodas juridiskās personas valdes locekļi. Valde (kuras dalībnieki ir valdes
locekļi) ir izpildinstitūcija, kura vada un pārstāv juridisko personu tādiem
juridiskās personas veidiem, kā sabiedrība ar ierobežotu atbildību, akciju
sabiedrība, biedrība u.c. Lai gan valdes precīzs pilnvaru apjoms ir noteikts
likumos, kas reglamentē attiecīgā juridiskās personas veida darbību
(Komerclikums, Biedrību un nodibinājumu likums), neatkarīgi no juridiskās
personas veida valde veic juridiskās personas "operatīvo" vadību, organizējot
juridiskās personas ikdienas darbu. Ņemot vērā valdes īpašo lomu juridiskās
personas pārvaldīšanā un pārstāvībā, normatīvajos aktos dažkārt ir paredzēta
valdes locekļu atbildība par rīcību vai pienākumiem, kas ir saistīti ar
attiecīgo juridisko personu. Tā, piemēram
- kapitālsabiedrības valde ir atbildīga par grāmatvedības kārtošanu un visu saimnieciskos darījumus apliecinošo dokumentu oriģinālu, kopiju vai datu attēlu saglabāšanu2;
- valdes loceklim var tikt uzlikts administratīvais sods vai papildsods par administratīvo pārkāpumu, ko veica juridiskā persona3;
- sabiedrības ar ierobežoto atbildību un akciju sabiedrības valdes loceklis ir atbildīgs par zaudējumiem, ko tas nodarījis sabiedrībai;
- no 2015.gada 1.janvāra valdes loceklis būs personiski atbildīgs par juridiskās personas saistībām pamatparāda apmērā, ja maksātnespējas procesa administratoram netiks nodoti parādnieka grāmatvedības dokumenti vai tie būs tādā stāvoklī, kas neļauj gūt skaidru priekšstatu par parādnieka darījumiem un mantas stāvokli pēdējos trijos gados pirms maksātnespējas procesa pasludināšanas;5
- valdes loceklim var tikt piemērota kriminālatbildība par noziedzīgu nodarījumu, ko privāto tiesību juridiskās personas interesēs šīs personas labā vai tās nepienācīgas pārraudzības vai kontroles rezultātā izdarījis attiecīgais valdes loceklis (atbildība var tikt piemērota ne tikai valdes locekļiem, bet ikvienai fiziskai personai)6.
Valdes locekļu (direktoru u.tml.) atbildība saistībā ar to pienākumu
pildīšanu atbilst starptautiski pieņemtai praksei, uz ko ir norādīts, piemēram,
UNCITRAL Likumdošanas vadlīnijās maksātnespējas likumiem7. Finanšu ministrijas
ieskatā nevienas citas juridiskās personas izpildinstitūcijas locekļiem
normatīvajos aktos nav paredzēts tik plašs ar juridiskās personas rīcību
saistīts atbildības apjoms, kā valdes locekļiem. Viss minētais liecina par to,
ka tiek pieņemts, ka valdes locekļu ietekme uz juridiskās personas rīcības sekām
ir lielāka, kā citiem subjektiem, līdz ar ko juridiskās personas valdes
locekļiem būtu jābūt lielākā mērā atbildīgiem par juridiskās personas rīcības
sekām, nekā citām personām, kas piedalās juridiskās personas vadībā vai
pārstāvībā.Atzinumā Saeimas Juridiskais birojs izvērtē valdes locekļu apstākļus
salīdzinājumā ar trim citām personu grupām, tamdēļ Finanšu ministrija zemāk
sniedz apsvērumus, salīdzinot valdes locekļu situāciju ar katru no minētajām
grupām atsevišķi. Atbildība tiek paredzēta juridiskās personas valdes loceklim,
bet netiek paredzēta personālsabiedrības lietvedim un pārstāvēttiesīgajam
biedram .
Kā minēts iepriekš, viens no Likumprojekta leģitīmajiem mērķiem ir nodokļu
nemaksāšanas novēršana. Likumprojekta izstrādes nepieciešamība balstās arī uz
apstākli, ka praksē bieži veidojas situācijas, ka juridisko personu valdes
locekļu rīcības rezultātā kļūst neiespējami iekasēt nodokļus, no attiecīgās
juridiskās personas. Tātad būtisks aspekts, kas tika ņemts vērā, sagatavojot
Likumprojektu, ir attiecīgo subjektu izpildinstitūciju rīcības sekas attiecībā
uz iespēju piedzīt nokavētos nodokļu maksājumus. Ņemot vērā juridisko personu
mantas nošķirtību no to dalībnieku mantas8, kā arī apstākli, ka valdes locekļi
var atsavināt juridiskās personas mantu ļoti īsā laikā (arī slēpjot juridiskās
personas ienākumu, tādējādi neizpildot nodokļu saistības), no juridisko personu
valdes locekļu rīcības parasti ir atkarīga nodokļu administrācijas iespēja
piedzīt nokavēto