SKAIDROJUMI
>
Zini savas tiesības un iespējas!
TĒMAS
Inese Helmane
LV portāls
05. oktobrī, 2016
Lasīšanai: 14 minūtes
1
2
1
2

SOLVIT – tiesām alternatīvs pārrobežu strīdu risināšanas mehānisms

Publicēts pirms 7 gadiem. Izvērtē satura aktualitāti! >>
Jau vairāk nekā desmit gadus – kopš Latvijas iestāšanās Eiropas Savienībā (ES) 2004. gada 1. maijā - mūsu valstī darbojas SOLVIT centrs – tiešsaistes problēmu risināšanas tīkls kā alternatīva strīdu risināšanai tiesā. Tā mērķis ir palīdzēt iedzīvotājiem un uzņēmējiem risināt problēmas, kas rodas, citu ES dalībvalstu, kā arī Islandes, Lihtenšteinas un Norvēģijas valsts iestādēm nepareizi piemērojot ar ES vienoto tirgu saistītus tiesību aktus.
īsumā
  • SOLVIT ir rīks, kā risināt problēmas, ja tās ir radušās ar kādu normatīvā akta neievērošanu vai nepareizu piemērošanu valsts iestādēs vai organizācijās, kas pilda valsts funkcijas ES vai EEZ valstīs.
  • SOLVIT centrs Latvijā saņem aptuveni 30-50 pieteikumus.
  • Visbiežāk risinātās komersantu lietas ir saistītas ar  darbinieku norīkošanu, netaisnīgiem nosacījumiem valsts iepirkuma konkursos, licenču neizsniegšanu.
  • Visvairāk risinātās iedzīvotāju lietas skar sociālo nodrošinājumu, personu pārvietošanās un uzturēšanās brīvību, darba iekārtošanos.

Latvijā SOLVIT koordinācijas centrs darbojas kā viena no Ekonomikas ministrijas (EM) struktūrvienībām, tā pakalpojumi ir bez maksas. SOLVIT darbība ir balstīta uz alternatīvu, ātru, noteiktos laika termiņos ietvertu  saziņu starp ES dalībvalstīs esošajiem koordinācijas centriem, kas notiek Iekšējā tirgus informācijas sistēmas (IMI) ietvaros vai ar e-pasta starpniecību. Dalībvalstu iestādes, izmantojot IMI sistēmu, var pārbaudīt juridisko un fizisko personu iesniegumos norādīto informāciju, citās dalībvalstīs izdoto dokumentu autentiskumu, kā arī noskaidrot citus jautājumus saskaņā ar attiecīgajos ES tiesību aktos noteikto. Tādējādi dokumentu iesniedzējs tiek atbrīvots no birokrātiskiem šķēršļiem dažādu pārrobežu jautājumu risināšanā ES vienotajā tirgū. Ieteicamākais saziņas veids ar SOLVIT centriem  ir Eiropas Komisijas tīmekļa vietnē vai sūtot e-pastu, klāsta EM ES un ārējo ekonomisko attiecību departamenta direktore Gundega Jaunbērziņa–Beitika.

Neformāla problēmu risināšana

"SOLVIT ir rīks, kā risināt problēmas, ja tās ir radušās ar kādu normatīvā akta neievērošanu vai nepareizu piemērošanu tieši valsts iestādēs vai organizācijās, kas pilda valsts funkcijas ES vai Eiropas Ekonomiskās zonas valstīs," skaidro Eiropas Biznesa atbalsta tīkla Latvijā koordinatores Jekaterina Vanaga un Anita Ābola, kuras papildus uzņēmējdarbības atbalsta pasākumiem informē arī par SOLVIT darbību.

Ar šo rīku nevar atrisināt uzņēmumu savstarpējās problēmas. Bet, ja kompānija  grib strādāt kādā citā ES dalībvalstī un tai kaut kāda iemesla dēļ nedod licenci vai neatzīst dokumentus un ja komersants uzskata, ka viņš rīkojas pareizi un atbilst visām prasībām, bet konkrētās dalībvalsts iestādes viņu atraida, tad ir iespēja sazināties ar SOLVIT centru Latvijā un izstāstīt radušos problēmu. Pēc tam SOLVIT centra Latvijā darbinieki kontaktēsies ar radniecīgo institūciju konkrētā dalībvalstī, kurā problēmas radušās, un mēģinās situāciju atrisināt.

Ik gadu saņem 60 lietu pieteikumus

SOLVIT centrs Latvijā saņem aptuveni 30 -50 pieteikumus gadā (pērn iesniegtas 35 lietas), no kuriem aptuveni puse atbilst SOLVIT lietu kritērijiem, piemēram:

  • nav ievērotas ES normatīvajos aktos noteiktās tiesības;
  • ES tiesību aktiem neatbilstošu lēmumu pieņēmusi valsts pārvaldes iestāde (valsts, reģionālā vai pašvaldības);
  • pārrobežu elements - pārkāpums noticis citā ES vai EEZ dalībvalstī (divās dalībvalstīs).

2015.gadā SOLVIT centrā vērsās 107 uzņēmumi un 2121 iedzīvotājs. 83% no iesniegtajām lietām tika veiksmīgi atrisinātas.

Šogad Latvijas SOLVIT centrā saņemti 25 problēmu pieteikumi – 19 no iedzīvotājiem un seši no uzņēmumiem. Uzņēmumu galvenās problēmas ir bijušas saistītas ar brīvu preču un pakalpojumu apriti ES.

Kādos gadījumos var palīdzēt?

SOLVIT var palīdzēt, ja citas ES dalībvalsts publiskā sektora iestāde neievēro tiesības, ko kā privātpersonai vai uzņēmumam garantē ES, un ja persona vai uzņēmums vēl nav vērsies tiesā.

Raksturīgas uzņēmējdarbības situācijas, kurās var palīdzēt SOLVIT, ir:

  • brīva preču un pakalpojumu aprite;

Piemēram, ir aizliegta/ierobežota brīva preču un pakalpojumu aprite bez konkrētās dalībvalsts pamatotiem iemesliem, kas noteikti, aizsargājot īpašās sabiedrības intereses.

  • Darbinieku norīkošana;

Piemēram, ja uzņēmums izpilda visas ES tiesībās noteiktās prasības par darbinieku norīkošanu darbam citā ES dalībvalstī, tad uzņemošās ES dalībvalsts atbildīgās iestādes nevar liegt šāda darba spēka brīvu kustību.

  • PVN atgūšana;

Piemēram, ja PVN atmaksas ES dalībvalsts neievēro ES tiesībās noteiktos termiņu un nereaģē uz Latvijas nodokļu pārvaldes nosūtīto pieteikumu, SOLVIT var palīdzēt paātrināt PVN atmaksu.

  • Publiskie iepirkumi;

Latvijā reģistrētiem uzņēmumiem ir vienlīdzīgas tiesības ar jebkuras citas ES dalībvalsts uzņēmumiem piedalīties ES dalībvalstu izsludinātajos konkursos.

  • Uzņēmējdarbības uzsākšana un dibināšana citā ES dalībvalstī.

ES dalībvalstu atbildīgajām iestādēm ir aizliegts izvirzīt jebkādas prasības, kas ir diskriminējošas attiecībā pret Latvijas uzņēmumiem.

  • Profesionālās kvalifikācijas atzīšana;

ES dalībvalstīm ir jāievēro visas prasības, kas ES līmenī ir noteiktas attiecībā uz profesionālās kvalifikācijas atzīšanu, piemēram, nedrīkst prasīt diplomu notariāli apliecinātu tulkojumu; tāpat atbildīgajām iestādēm ir pienākums administratīvi sadarboties ar Latvijas atbildīgajām iestādēm, izmantojot IMI sistēmu.

  • Atļauju saņemšana;

Latvijas uzņēmumiem, lai saņemtu atļaujas citā ES dalībvalstī, ir jābūt iespējai īstenot atļauju saņemšanu ar vienādiem nosacījumiem; turklāt atļaujām izvirzītie nosacījumi nedrīkst būt vieglāk izpildāmi ES dalībvalsts uzņēmumiem salīdzinājumā ar Latvijas uzņēmumiem.

  • Preču marķējums, iepakojums;

Piemēram, ja konkrētās prasībās jau ir noteiktas ES tiesību normās, ES dalībvalstis nedrīkst izvirzīt papildu prasības marķējumam un iepakojumam.

  • Savstarpējā atzīšana;

Preces, kuras likumīgi tiek piedāvātas Latvijā, ir tiesības piedāvāt viscaur ES bez papildu nepamatotu prasību piemērošanas.

  • Pārrobežu maksājumi, kur viena no pusēm ir valsts iestāde;

Vienotā eiro maksājumu telpā ir aizliegt izvirzīt atšķirīgus nosacījumus, tiesības un pienākumus, kā ir noteikts ES tiesību normās. Proti, jebkuram uzņēmumam neatkarīgi no atrašanās vietas ir tiesības veikt un saņemt maksājumus eiro ar vienādiem noteikumiem.

Nevar palīdzēt, ja notiek tiesvedība

SOLVIT nevarēs palīdzēt, ja:

  • jūsu uzņēmumam ir radušās problēmas ar citu uzņēmumu (B2B);
  • jūsu problēma ir saistīta ar jūsu patērētāja tiesību aizsardzību (B2C);
  • jūs vēlaties saņemt zaudējumu atlīdzību;
  • jūs grasāties vērsties tiesā.

Jāņem vērā, ka lietas iesniegšana SOLVIT nenozīmē, ka tiek apturēts kāds oficiāls vai administratīvs valsts tiesībās paredzēts termiņš.

Visbiežāk sūdzas par PVN atmaksu

Latvijā SOLVIT centrā visbiežāk risinātās komersantu lietas ir saistītas ar  darbinieku norīkošanu, netaisnīgiem nosacījumiem valsts iepirkuma konkursos, licenču neizsniegšanu, brīvu preču un pakalpojumu apriti un PVN atmaksu, kā arī ar uzņēmējdarbības uzsākšanas un dibināšanas jautājumiem.

Kā piemēru, kur SOLVIT centrs Latvijā ir palīdzējis, EEN Latvijā darbinieces min situāciju Lietuvā, kad šīs valsts iestāde atteica Latvijas uzņēmumam PVN atgūšanu par Lietuvā iegādātām biroja mēbeļu iekārtām. Iesaistoties SOLVIT centriem, tika precizēts, ka pēc Lietuvas likumdošanas šādos gadījumos preces apliekamas ar 0% PVN nodokli. Līdz ar to pārmaksātais PVN bija atgūstams no uzņēmuma, kurš pārdeva biroja iekārtas. Risinājums situācijai tika rasts sešās dienās.

"Ar SOLVIT centra palīdzību nevar atrisināt uzņēmumu savstarpējās problēmas."

SOLVIT centrs palīdzējis arī kādam Latvijas uzņēmumam, kas gandrīz gadu centās ar Igaunijas valsts iestādi saskaņot publicējamos reklāmas materiālus. Tika pastāvīgi izvirzītas jaunas prasības, kas kompānijai prasīja papildu laika un finanšu izdevumus. Attiecīgajā gadījumā tika arī neprecīzi piemērotas ES direktīvas. Pēc SOLVIT iesaistīšanās un atkārtotas informācijas aprites un reklāmas materiāla uzlabojumiem no uzņēmuma puses firma varēja tos publicēt. Risinājums gan netika rasts uzreiz – problēmas atrisināšana aizņēma pusotru mēnesi, 57 dienas.

Iedzīvotāji sūdzas par sociālo nodrošinājumu

Savukārt visbiežāk risinātās iedzīvotāju lietas skar sociālo nodrošinājumu, personu pārvietošanās un uzturēšanās brīvību, darbā iekārtošanos, kā arī profesionālās kvalifikācijas atzīšanu un veselības aprūpi.

J. Vanaga akcentē, ka vēršanās SOLVIT centrā ir gana populāra privātpersonu vidū. "Ja cilvēkam nav ne finansiālo līdzekļu, ne iespēju algot juristus un meklēt taisnību tiesā, tad SOLVIT centra izmantošana ir lieliska iespēja, kā bez maksas atrisināt radušās problēmas."

Kā piemēru, kur SOLVIT centrs ir palīdzējis privātpersonai, var minēt gadījumu, kad tēvs ar nepilngadīgu dēlu dzīvo Latvijā, bet bērna māte dzīvo un strādā Īrijā un tur arī saņem bērna pabalstu. Attiecīgi Īrijas atbildīgās iestādes neatbildēja uz tēva iesniegumiem no 2011. gada līdz 2014. gadam par pabalsta piešķiršanu viņam. Šajā situācijā tika rasts risinājums 40 dienu laikā, kur pēc SOLVIT centra saziņas ar Īrijas iestādēm tika secināts, ka  bērna pabalsta izmaksāšanā tiek ņemta vērā bērna dzīvesvieta un persona, kura "de facto" rūpējas par bērnu.

Cits gadījums minams, kad latvietei, dzīvojot Horvātijā ar vīru, kas ir Meksikas pilsonis, tika atteikta transporta atlaižu kartes izsniegšana, pamatojot to ar kartes neizsniegšanu personām bez pastāvīgas uzturēšanās atļaujas (sievietei ar vīru bija tikai īslaicīgas uzturēšanās atļauja). Lieta atrisināta pēc SOLVIT saziņas ar Horvātijas iestādēm, kas informēja, ka situācijas novēršanai un problēmas atrisināšanai tiks pieņemts jauns likums.  Lieta tika atrisināta 33 dienās.

Kāds ir lietu izskatīšanas process

Lai iesniegtu sūdzību Latvijas SOLVIT centrā, jāaizpilda tiešsaistes iesnieguma forma vai  jāraksta uz e-pastu: solvit@em.gov.lv.

Kad centrs saņem lietas pieteikumu, tas pārbauda tā atbilstību SOLVIT kritērijiem un darbinieks sazinās ar pieteikuma iesniedzēju. Ja lieta atbilst SOLVIT risināmo jautājumu lokam, iesniedzējam tiek nosūtīts apstiprinājums. Ja lieta neatbilst SOLVIT kritērijiem, iesniedzējam tiek nosūtīts argumentēts pamatojums un pēc iespējas ieteikts cits risinājums.

"Rīgas dome ir atteikusies pārskatīt un grozīt pieņemto tiesību normu, neskatoties uz vairāku ministriju norādījumiem."

Ja lieta atbilst SOLVIT risināmo problēmu lokam, centrs sagatavo juridisko argumentāciju un nosūta lietu tās valsts SOVIT centram, kur radies problēmjautājums. Tas aizņem apmēram mēnesi. Apmēram nedēļas laikā otras valsts SOLVIT centrs pieņem vai noraida lietu. Ja otras dalībvalsts SOLVIT centrs uzsāk lietas izskatīšanu, tas sazinās ar attiecīgo valsts iestādi. Lieta tiek izpētīta apmēram desmit nedēļu laikā. Tad Latvijas SOLVIT centrs saņem paziņojumu par lietas risinājumu un sagatavo iesniedzējam atbildi.

Ja lieta otras dalībvalsts SOLVIT centrā tiek noraidīta, Latvijas SOLVIT centrs saņem argumentētu pamatojumu lietas atteikumam. Latvijas SOLVIT centrs šādā gadījumā iesniedzējam izklāsta priekšlikumus un padomus, kādi varētu būt turpmākai problēmjautājuma risināšanai.

SOLVIT tiecas rast risinājumu 10 nedēļu laikā, sākot no dienas, kad lieta ir pieņemta tās valsts SOLVIT centrā, kur radusies problēma.

Sūdzības no citām valstīm

SOLVIT centrā Latvijā tiek saņemtas sūdzības arī no citām valstīm par mūsu valsts iestādēm. 2015. gadā pavisam tādas ir bijušas piecas lietas. 

Šogad saņemti deviņi lietu pieteikumi no citu ES un EEZ valstu iedzīvotājiem, kas skar personu pārvietošanās un uzturēšanās brīvības jautājumus.

Piemēram, ir risināta problēma ar Latvijā strādājošu lietuvieti, kas vēlējās saņemt bezdarbnieka pabalstu pēc darba beigām. Pateicoties SOLVIT centra starpniecībai, lietuvietim tiks veikts norēķinu pārrēķins.

Rīgas dome atsakās grozīt pieņemto lēmumu

Vienlaikus gan jāpiemin, ka šogad Latvijas SOLVIT centrs nav varējis alternatīvā ceļā atrisināt Lietuvas pilsoņa problēmjautājumu par Rīgas domes izvirzītajām prasībām attiecībā uz ES dalībvalstu pilsoņu pienākumu būt deklarētam Latvijā septiņus gadus pirms attiecīgā taksācijas gada, lai tiktu piemērota samazināta nekustamā īpašuma nodokļa likme. Konkrētajā gadījumā Lietuvas pilsonis ir nodarbināts Latvijā pie Latvijas darba devēja vairāk nekā 10 gadus, ir maksājis nodokļus un sociālās iemaksas, kā arī tam  pieder nekustamais īpašums Rīgā. ES tiesības paredz, ka ES ir aizliegta jebkāda diskriminācija pilsonības dēļ, un pret visiem ES pilsoņiem, tajā skaitā Latvijas pilsoņiem, kas uzturas citā ES dalībvalstī, ir jāievēro attieksme, kas ir līdzvērtīga tādai, kāda ir pret minētās dalībvalsts valstspiederīgajiem.

SOLVIT centrs lietas risināšanā iesaistīja ne tikai Rīgas domi, kas ir pieņēmusi konkrētās tiesību normas,  bet arī Tieslietu ministriju, Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministriju, kā arī Ārlietu ministriju. Ir secināts, ka saistošo noteikumu kritērijs par dzīvesvietas deklarēšanu pirmšķietami ir uzskatāms par diskriminējošu pilsonības dēļ un tiesvedības gadījumā pastāv ievērojami liela varbūtība Latvijas pusei zaudēt, tādējādi novedot pie potenciāliem finansiāliem zaudējumiem, kurus nāktos segt valstij. Diemžēl Rīgas dome ir atteikusies pārskatīt un grozīt pieņemto tiesību normu, neskatoties uz vairāku ministriju norādījumiem.

Šī lieta desmit gadu laikā ir vienīgā lieta, kurā Latvijas SOLVIT centram nav izdevies alternatīvi rast risinājumu.

Labs saturs
2
Pievienot komentāru
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI