SKAIDROJUMI
>
Zini savas tiesības un iespējas!
TĒMAS
Laura Studente
LV portālam
26. augustā, 2014
Lasīšanai: 9 minūtes
RUBRIKA: Skaidrojums
TĒMA: Skola
4
4
4
4

Kas pedagogus sagaida 2014./2015. mācību gadā?

Publicēts pirms 9 gadiem. Izvērtē satura aktualitāti! >>

Jaunajās politikas iniciatīvās IZM ir iekļāvusi summu, kas ir nepieciešama, lai pedagogu algas varētu paaugstināt par 10 procentiem.

FOTO: www.sxc.hu

Maija sākumā aptuveni 7000 izglītības un zinātnes darbinieku apvienojās protesta akcijā ar mērķi paaugstināt nozarē strādājošajiem algas. Izglītības un zinātnes ministre Ina Druviete pedagogu algu paaugstināšanu nosaukusi kā vienu no galvenajiem ministrijas mērķiem un atzīst, ka šobrīd paveiktais nav pietiekams. Ko nākamajā mācību gadā pedagogiem sola ministrija?
īsumā
  • Pedagogu zemākā amata algas likme ir paaugstināta no 395 līdz 420 eiro.
  • Par saņemtu 3., 4. un 5.pakāpi pienāksies fiksētas piemaksas, attiecīgi 31,87 eiro, 79,68 eiro un 99,60 eiro apmērā par vienu pedagoga darba likmi.
  • Pedagogi saņems piemaksu 40% apmērā par papildu pienākumu un atbalsta pasākumu veikšanu.

Izglītības un zinātnes ministrija (IZM) norāda, ka šis būs pirmais gads, kad skolu pedagogiem informācija par samaksu būs zināma jau pirms jaunā mācību gada sākuma. Kas sagaidīs pedagogus?

Zemākā amata algas likme paaugstināta līdz 420 eiro

IZM informē, ka ar šā gada 1.septembri:

  • tiks paaugstināta zemākā amata algas likme pedagogiem no 395 līdz 420 eiro;
  • tiks nodrošināta piemaksa par kvalitātes pakāpi visiem pedagogiem, kuri ir ieguvuši 3., 4., 5.kvalitātes pakāpi. Pedagogi, kas ieguvuši 3., 4. un 5.pakāpi, saņems fiksētas piemaksas, attiecīgi 31,87 eiro, 79,68 eiro un 99,60 eiro apmērā par vienu pedagoga darba likmi;
  • pedagogi saņems arī piemaksu 40% apmērā par papildu pienākumu un atbalsta pasākumu veikšanu.

Izglītības un zinātnes ministre Ina Druviete preses konferencē gan atzina, ka tagadējo algas pieaugumu nevar uzskatīt par pietiekamu un norādīja, ka, veidojot pieprasījumu nākamajam gadam, jaunajās politikas iniciatīvās IZM ir iekļāvusi summu, kas nepieciešama, lai pedagogu algas varētu paaugstināt par 10 procentiem. Jūnija vidū ministre informēja, ka pedagogu algu paaugstināšanai nākamgad nepieciešami 30 miljoni eiro.

Pedagogi jau augustā zinās savu atalgojumu

Valdība 12.augustā apstiprināja Izglītības un zinātnes ministrijas sagatavoto rīkojuma projektu par mērķdotāciju sadalījumu pašvaldībām un to izglītības iestādēm 2014.gadam pedagogu darba samaksai, tādējādi pedagogi jau augustā zinās savu atalgojumu. Kopējais finansējums mērķdotācijās pašvaldībām 2014.gadam ir 324,7 miljoni eiro.

Finansējums 2014.gada septembrim-decembrim aprēķināts atbilstoši aktuālajam izglītojamo skaitam pēc 27.maija datiem – 246 002 izglītojamie - un pedagogu likmju skaitam, kas ieguvuši kvalitātes pakāpes.

Pašvaldības saņems mērķdotācijas pašvaldību pamata un vispārējās vidējās izglītības iestāžu, pašvaldību speciālās izglītības iestāžu, pašvaldību profesionālās izglītības iestāžu pedagogu darba samaksai un valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām. Tāpat piešķirta mērķdotācija interešu izglītības programmu un sporta skolu pedagogu daļējai darba samaksai un valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām.

Pašvaldības mērķdotācijas veidā saņems arī finansējumu to speciālajām pirmsskolas izglītības iestādēm, internātskolām, Izglītības iestāžu reģistrā reģistrētajiem attīstības un rehabilitācijas centriem un speciālajām internātskolām bērniem ar fiziskās un garīgās attīstības traucējumiem, kā arī pašvaldību izglītības iestādēs bērnu no piecu gadu vecuma izglītošanā nodarbināto pedagogu darba samaksai un valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām.

Izvēlēsies starp diviem samaksas variantiem

IZM informē, ka turpina pedagogu atalgojuma sistēmas pilnveidi. Ministrija izstrādājusi pedagogu darba samaksas aprēķināšanas modeļa divus variantus. Viens variants paredz pāreju uz pilna laika darba slodzi, ieskaitot kontaktstundas, laiku mācību stundu sagatavošanai, skolēnu darbu labošanai un citiem pedagogu veicamajiem pienākumiem. Otrs variants paredz finansēšanas modeļa "Nauda seko skolēnam" pilnveidi. Pedagogu atalgojuma aprēķinu tad veiktu atbilstošai, piemēram, novadu diferencēšanai, kā arī precizējot audzēkņu aprēķināšanas koeficientu atbilstoši izglītības pakāpēm: sākumskolas izglītība, pamatizglītība un vidējā izglītība. Lai nodrošinātu jaunā modeļa sekmīgu ieviešanu, IZM plāno organizēt aprobācijas procesu. Vienlaikus ministrija arī strādā pie pedagogu darba samaksas paaugstināšanas grafika.

Jāpiebilst, ka šobrīd izglītības darbiniekiem saistošāks gan liekas pirmais variants, kad pedagogi pārietu uz pilnu darba slodzi. Aģentūra LETA jau vēstīja, ka Latvijas Izglītības un zinātnes darbinieku arodbiedrība (LIZDA) uzskata, ka ir nepieciešams ieviest 40 stundu darba nedēļu, tādējādi finansiāli nosedzot visus skolotāja veiktos pienākumus. Arodbiedrības aprēķini liecina, ka gadījumā, ja pedagogs nedēļā pasniedz 21 kontaktstundu, audzina klasi un vēl pilda citus pienākumus, mēnesī veidojas valsts neapmaksātas četras darba stundas. Savukārt, ja pedagogs vada 25 kontaktstundas, tad zaudē samaksu par 3,76 darba stundām nedēļā, kas mēnesī veido 15 neapmaksātas darba stundas.

Mēģinās piesaistīt jaunos pedagogus un samazinās kvalifikācijas prasības

IZM plāno arī cīnīties ar aktuālo skolotāju novecošanas problēmu. Lai sekmētu pedagogu motivāciju un gados jaunu pedagogu piesaisti, IZM turpinās pārskatīt un pilnveidot pedagogu studiju, profesionālās kvalifikācijas un pedagogu profesionālās kompetences paaugstināšanas kvalitātes prasības. Plānots izstrādāt jaunu pedagogu profesijas standartu, vienlaikus turpinot ieviest pedagogu profesionālās darbības kvalitātes novērtēšanas sistēmu, nodrošinot diferencētu darba samaksu atbilstoši iegūtajai kvalitātes pakāpei. 2014.gadā ir piešķirti 1 403 817 eiro pedagogu profesionālās kvalifikācijas paaugstināšanai (B programmas kursiem), kas dos iespēju iegūt papildu nepieciešamo profesionālo kvalifikāciju vairāku priekšmetu mācīšanai pedagogiem, kuriem tas nepieciešams.

Jāpiebilst gan, ka IZM ir sagatavojusi arī noteikumu projektu "Noteikumi par pedagogiem nepieciešamo izglītību un profesionālo kvalifikāciju un pedagogu profesionālās kompetences pilnveides kārtību", kuru vēl paredzēts virzīt izskatīšanai Ministru kabinetā. Pret šo noteikumu projektu jau ir iebildusi Latvijas Universitāte, kas lielākoties arī gatavo jaunos pedagogus. LU norāda: noteiktas jaunas, dažkārt nepamatoti zemas pedagogu kvalifikācijas prasības. Piemēram, projekts pieļauj, ka matemātikas bakalaurs 2 mēnešu laikā, neapgūstot fizikas mācību metodiku, pedagoģiju, psiholoģiju un pedagoģisko praksi skolā, iegūst tiesības strādāt par vidusskolas fizikas skolotāju. LU kategoriski iebilst pret jauno ieceri un prasību pazemināšanu.

Tajā pašā laikā IZM atzīst, ka, lai nodrošinātu izglītības kvalitāti, kā arī iespējas īstenot izmaiņas pedagogu darba slodzes nodrošināšanā, tā turpinās atbalstīt pedagogu profesionālās kompetences paaugstināšanu, prioritāri dabaszinātņu mācību priekšmetos.

Atbalstīs pieaugušo izglītību

Pamatojoties uz īstenotā projekta "Eiropas programmas īstenošana pieaugušo izglītības jomā" rezultātā izveidoto pieaugušo izglītības modeli, IZM turpinās pilnveidot gan normatīvā akta prasību, gan finanšu nodrošinājuma ziņā atbalsta sistēmu pieaugušo izglītībai. Ministrijas ieskatā svarīgi ir nodrošināt mūžizglītības pieejamību pēc iespējas tuvāk indivīda dzīvesvietai un nodrošinot darba tirgus vajadzības reģionālajai attīstībai.

Par mūžizglītību un tās sniegtajām iespējām vairāk lasāms arī LV portāla skaidrojumā "Mūžizglītība – sevis pilnveidošana dzīves garumā".

No nākamā gada vērtēs izglītības iestāžu vadītājus

2015.gadā plānots uzsākt valsts un pašvaldību izglītības iestāžu vadītāju vērtēšanas pakāpenisku ieviešanu, ko veiks Izglītības kvalitātes valsts dienests (IKVD). Paredzēts, ka tā notiks kopā ar izglītības iestādes akreditāciju, reizi sešos gados. Izglītības iestāžu vadītāju vērtēšanai plānots noteikt tādus kritērijus kā vadītāja izglītība, tālākizglītība un profesionālā pieredze, vadītāja prasme iestādes darbības plānošanā un organizēšanā, iestādes personāla resursu pārvaldīšanā un iestādes materiāltehnisko resursu pārvaldīšanā, kā arī sadarbības veidošana un iestādes mērķu, uzdevumu un rezultātu sasniegšana.

Arī LV portāls ir sagatavojis skaidrojumu par plānoto direktoru vērtēšanu "Skolu direktorus vērtēs no nākamā gada".

Vērtēs, vai ļaus strādāt par noziegumu tiesātai personai

Papildus no 2015.gada IKVD arī vērtēs, vai atļauts strādāt par pedagogu personai, kas bijusi sodīta par tīšu kriminālpārkāpumu vai mazāk smagu noziegumu, ja sodāmība ir dzēsta vai noņemta. "Kārtība, kādā tiek izvērtēts, vai atļauja strādāt par pedagogu personai, kas bijusi sodīta par tīšu kriminālpārkāpumu vai mazāk smagu noziegumu, nekaitēs izglītojamo interesēm" nosaka atļaujas izsniegšanas kārtību. Tās iegūšanai pretendentam būs jāiesniedz iesniegums IKVD, bet dienests pieņems lēmumu par atļaujas izsniegšanu, atteikumu izsniegt atļauju vai atļaujas anulēšanu. Iesniegumam būs jāpievieno personas dzīves un darbības apraksts (CV), nolēmums kriminālprocesā, ar kuru persona atzīta par vainīgu noziedzīga nodarījuma izdarīšanā, kā arī citi dokumenti, kuriem pēc iesniedzēja ieskatiem ir nozīme jautājuma izlemšanā un kuri apliecina iesniegumā norādītās informācijas pamatotību.

Iesnieguma izvērtēšana būs maksas pakalpojums. Lēmuma pieņemšanai dienests izveidos starpinstitūciju izvērtēšanas komisiju, kas sniegs savu atzinu. Komisijas atzinumam ir ieteikuma raksturs, un galējo lēmumu pieņem dienests.

Labs saturs
4
Pievienot komentāru
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI