SKAIDROJUMI
>
Zini savas tiesības un iespējas!
TĒMAS
Mudīte Luksa
speciāli LV portālam
19. jūlijā, 2013
Lasīšanai: 11 minūtes
1
1
1
1

Ceļojums ārvalstīs: kas jāzina par auto nomu

Publicēts pirms 10 gadiem. Izvērtē satura aktualitāti! >>

Saistībā ar auto nomu ir jāzina daži pamatprincipi un jāielāgo prakses rosināti risku novēršanas pasākumi.

LV portāla infografika

Dodoties ceļojumā, tūristi nereti izmanto auto nomas pakalpojumus. Piemēram, ar lidmašīnu aizlido uz nolūkoto valsti, bet tālāk dodas ar nomātu automašīnu. Ja ceļš nav pārmērīgi tāls, tad ģimene jau Latvijā lietošanā uz noteiktu laiku var iegūt tā dēvēto kemperu – mājiņu uz riteņiem, dzīvojamo treileru vai kādu citu tieši nolūkotajam mērķim piemērotu transportlīdzekli un laisties lielajās brīvdienās.
īsumā
Pieredzē pamatoti priekšnoteikumi, kas jāņem vērā, izmantojot auto nomas pakalpojumus gan Latvijā, gan ārvalstīs:

  • ļoti vērīgi iepazīties ar auto nomas līgumu, it sevišķi attiecībā uz iespējamiem papildu maksājumiem saistībā ar atdošanas termiņa nokavējumu vai tehniskiem bojājumiem;
  • izpētīt, vai ir pareizi noformēta apdrošināšana un klients piekrīt tās nosacījumiem;
  • vai auto kārtībā ir tehniskā apskate;
  • kopā ar nomas uzņēmuma darbiniekiem gan pirms auto saņemšanas lietošanā, gan pēc tā nodošanas veikt transportlīdzekļa vizuālo apsekošanu, rakstiski fiksējot redzamos defektus vai to neesamību;
  • komersanta pieprasītās papildu maksas pamatojumu pieprasīt apliecināt ar dokumentiem;
  • konflikta gadījumos patērētāja tiesības aizsargā gan PTAC, gan "EEC Latvia".

Lai viss noritētu bez pārpratumiem, konfliktiem un nepamatotiem tēriņiem, arī saistībā ar auto nomu ir jāzina daži pamatprincipi un jāielāgo prakses rosināti risku novēršanas pasākumi.

Patērētāju tiesību aizsardzības centra ieteikumi

Pirmām kārtām ir ieteikums ielūkoties Patērētāju tiesību aizsardzības centra (PTAC) interneta vietnē, kur publicēti 10 ieteikumi veiksmīgai īstermiņa auto nomai Latvijā un ārzemēs. Tie ir šādi.

  • Pirms automašīnas rezervācijas pievērsiet uzmanību tam, kādas ir auto nomas prasības attiecībā uz vecuma ierobežojumu un vadītāja stāžu. Lielākoties auto iznomā personām, kuras sasniegušas 21 gada vecumu un kurām ir vismaz viens gads vadītāja stāža, savukārt dārgākos auto – tikai no 25 gadu vecuma.

Tāpat pārbaudiet, vai jums ir derīga vadītāja apliecība un kredītkarte. Ja jūsu rīcībā ir tikai debetkarte, tad auto noma pakalpojuma sniegšanu var atteikt. Plānojot brauciena budžetu, ņemiet vērā, ka papildu auto nomas maksai jūsu kredītkartē tiks rezervēti līdzekļi apdrošināšanas pašriska apmērā.

  • Kādu auto es saņemšu? Izvēlojoties un rezervējot auto tikai pēc fotogrāfijas internetā, ņemiet vērā, ka auto nomas garantē jums atbilstošas klases automašīnu, nevis konkrētu auto marku un modeli. Ja rezervētā auto klase vairs nav pieejama, auto nomai jāpiedāvā jums augstākas klases automašīna par iepriekš nolīgto cenu. Konkrētu auto modeli saņemsiet tikai tad, ja tas būs īpaši uzrādīts auto nomas piedāvājumā, parasti – par augstāku cenu.
  • Kas ietilpst nomas maksā? Veicot auto nomas rezervāciju, pievērsiet uzmanību tam, kas ir iekļauts automašīnas nomas maksā - kāds ir atļautais automašīnas nobraukums, vai ir viss nepieciešamais aprīkojums un pakalpojumi (atbilstošas sezonas riepas, bērnu sēdeklītis, papildu vadītājs u.c.), vai nav kādas slēptās izmaksas.
  • Iepazīstieties ar līguma noteikumiem! Pirms līguma slēgšanas pārliecinieties, ka izprotat līguma saturu. Kārtīgi iepazīstieties ar attiecīgās valsts, kur plānojat nomāt automašīnu, auto nomas noteikumiem jau internetā. Ja vēlaties auto nodot citā nomas punktā, par šo pakalpojumu tiks piemērota papildu samaksa.
  • Veiciet auto vizuālo pārbaudi! Pirms sākat lietot automašīnu, ievērojiet, lai, auto pieņemot un nododot, tiktu noformēti pieņemšanas-nodošanas akti, ko paraksta abas puses un kas ir līguma neatņemama sastāvdaļa. Pārliecinieties, vai tajos ir atzīmēti visi esošie auto bojājumi un skrāpējumi. Atcerieties, ka jums ir tiesības veikt atzīmes par iznomājamās automašīnas tehnisko stāvokli pieņemšanas-nodošanas aktā.
  • Pārliecinieties par apdrošināšanu! Tas nozīmē, ka ir jātiek skaidrībā, vai automašīnas nomas maksā ietilpst apdrošināšana pret bojājumiem, zādzību u.c. Pārliecinieties, ka iekļautais apdrošināšanas pašrisks atbilst jūsu vēlmēm un kādi ir izņēmuma gadījumi, kuru dēļ radušos zaudējumus apdrošinātājs nesedz. Veicot papildu samaksu, pašrisku iespējams samazināt. Atsevišķās valstīs ar zemu auto novietošanas kultūru, ieteicams izvēlēties apdrošināšanu bez pašriska.
  • Kādu degvielu pildīt? Pārliecinieties, ka jūs zināt, kādu degvielas veidu izmantot, kā arī citus noteikumus saistībā ar degvielu. Auto nomas pakalpojumu sniedzēji lielākoties nodrošina pilnu degvielas tvertni un nosaka, ka auto arī jāatdod ar pilnu degvielas tvertni, pretējā gadījumā tiek noteikta papildu samaksa. (Ja nomas uzņēmumā klients atgriežas ar pilnu tvertni, ieteicams saglabāt čeku, jo ir konstatēti gadījumi, kad rodas šaubas par degvielas tilpumu.)
  • Ja dodaties uz ārvalstīm. Ja jūsu ceļojumu plānos ietilpst došanās ārpus nomātā auto valsts robežām, par to informējiet auto nomas pakalpojumu sniedzēju, jo atsevišķām auto grupām var būt aizliegums izbraukt uz noteiktām valstīm. Dodoties ārpus Eiropas Savienības robežām, iespējams, nepieciešama papildu dokumentācija.
  • Auto atdošana – veltiet tai laiku! Ieplānojiet pietiekami daudz laika auto nodošanai, īpaši, ja nododat to kādā no noslogotākajām lidostām. Ieteicams auto nodot nomas uzņēmuma darba laikā, saņemot tā darbinieka apliecinājumu, ka lietošanas laikā auto nav nodarīti papildu bojājumi. Tādējādi iespējams izvairīties no tā, ka saņemsiet rēķinu par papildu samaksu saistībā ar automašīnas bojājumiem, ko neesat radījis.
  • Papildu samaksa. Par ko? Ja esat saņēmis rēķinu, kurā uzrādīta papildu samaksa, piemēram, par bojājumiem vai trūkstošu degvielu, pārbaudiet, vai rēķinam ir pievienota papildu dokumentācija, kas apliecina nepieciešamību veikt šādu maksājumu.

Ja esat saņēmis sodu par ceļu satiksmes pārkāpumu, kuru neesat apmaksājis, auto nomas pakalpojuma sniedzējs ir tiesīgs jums to pieprasīt papildus auto nomas pakalpojumu maksai. Lielākoties auto nomas uzņēmums papildus piestādīs arī maksu par administratīvajiem izdevumiem.

"Pirms līguma slēgšanas pārliecinieties, ka izprotat līguma saturu."

Kā patērētājam rīkoties gadījumā, ja auto nomas pakalpojuma sniedzējs ir nepamatoti (vai arī par pamatotību ir strīds) rezervējis naudas summu no kredītkartes?

Šis jautājums ir ļoti aktuāls īpaši, ārpus Latvijas izmantojot auto nomas pakalpojumus. Ja līguma darbības laikā automašīnai rodas tehniski bojājumi vai esat iekļuvis ceļu satiksmes negadījumā, nekavējoties sazinieties ar attiecīgo auto nomu. Bet, ja rodas neatrisināmas domstarpības ar kādu no Latvijas Auto nomu asociācijas biedriem, ir jāvēršas Patērētāju tiesību aizsardzības centrā.

Kāpēc svarīgi visu noskaidrot un ierakstīt dokumentos?

Saistībā ar iepriekš minētajiem padomiem sīkāku skaidrojumu sniedz PTAC Patērētāju informēšanas un komunikāciju daļas vadītāja Ilze Žunde: "Pirmām kārtām patiešām ļoti vērīgi jāizlasa nomas līgums, īpaši iedziļinoties nosacījumos par līgumsodu, ja automašīna tiek bojāta vai cieš ceļu satiksmes negadījumā, vai nav iespējams ievērot auto atdošanas termiņu.

Uzmanība jāpievērš arī tehniskās apskates termiņiem un apdrošināšanai. Jo nereti gadās, ka arī komersanti mēdz kļūdīties un tādēļ var rasties ļoti nepatīkamas problēmas."

Par transportlīdzekļa vizuālo apskati – tā vēlama tādēļ, ka lielākie domstarpību cēloņi var būt par to, ka ir bijuši kādi skrāpējumi vai citi defekti, un puses nespēj vienoties, kas tos ir radījis – vai tie bijuši jau pirms transportlīdzekļa nodošanas patērētāja rīcībā vai iegūti ekspluatācijas laikā. Tieši tādēļ transportlīdzekļa pieņemšanas-nodošanas aktā rakstiski ieteicams fiksēt arī to, ka transportlīdzeklis atdots bez jebkādiem papildu defektiem. Vizuālajā apskatē par lieku nebūtu arī fotouzņēmumi, kas apliecina acīmredzamo.

"Dažkārt konflikts rodas par rēķinā uzrādīto summu, kas izrādās lielāka, nekā tika nolīgts iepriekšējās vienošanās laikā. Lai izvairītos no dažādiem pārpratumiem par nomas pakalpojuma maksu, visu informāciju par pakalpojuma izmaksām, kā arī visiem palīgdienestiem ieteicams noskaidrot pašā sākumā," skaidro I.Žunde.

"Jebkurā gadījumā, ja pakalpojuma sniedzējs ir Latvijā reģistrēts komersants, tad strīds ir risināms ar Patērētāju tiesību aizsardzības centra starpniecību.

Sūdzība pirmām kārtām rakstveidā ir jāiesniedz komersantam, un, ja arī tad nav panākts vēlamais rezultāts, tad pēc palīdzības jāvēršas uzraudzības iestādē. Ļoti svarīgi ir jebkuri pierādījumi, tostarp arī fotogrāfijas. Ja radušies zaudējumi citādi nav atrisināmi, tad savu interešu aizsardzība risināma civiltiesiskā ceļā – vēršoties tiesā."

Ja rodas konflikts par citā ES valstī saņemtu pakalpojumu

Ja persona nomas pakalpojumu iegādājas ārpus Latvijas robežām, bet Eiropas Savienības ietvaros un ar auto nomas komersantu rodas pašu spēkiem neatrisināmas domstarpības, tad var palīdzēt Eiropas patērētāju informēšanas centri, ar ko cieši sadarbojas arī PTAC.

Lai nodrošinātu patērētājus ar informāciju par pārrobežu pirkumiem un palīdzētu viņiem rast risinājumus pārrobežu strīdos ar komersantiem, Eiropas Komisija ir izveidojusi Eiropas Patērētāju centru tīklu (ECC-Net), kas sastāv no 29 Eiropas patērētāju centriem (ES dalībvalstis, Norvēģija un Islande).

Šāds centrs ir arī mūsu valstī ("ECC Latvia"). Tas palīdz risināt Latvijas iedzīvotāju problēmas, ja prece vai pakalpojums iegādāts ES, un tāpat sniedz atbalstu ES iedzīvotājiem, ja tiem radušies sarežģījumi, pērkot preces vai pakalpojumus Latvijā.

"Auto ieteicams atdot uzņēmuma darba laikā, saņemot apliecinājumu, ka lietošanas laikā auto nav nodarīti papildu bojājumi."

Strīdu risināšana un juridiskā palīdzība tiek nodrošināta bez maksas, un sūdzību var iesniegt elektroniskā veidā, izmantojot patērētāju informēšanas centra mājaslapu vai arī sūtot vēstuli uz e-pasta adresi info@ecclatvija.lv

Protams, "ECC Latvia" patērētāji var vērsties ne tikai, ja gadījušās domstarpības par auto nomas pakalpojumiem ES dalībvalstīs, kā arī Norvēģijā un Islandē, bet arī par problēmām un neskaidrībām, ceļojot ar lidmašīnu (atteikta iekāpšana, atcelts reiss, ilga kavēšanās, nozaudēta vai sabojāta bagāža), veicot viesnīcas rezervāciju, iegādājoties tūrisma pakalpojumu paketi u.tml.

Ja konflikts radies ārpus ES teritorijas, tad atliek vien uzmeklēt patērētāju tiesību aizsardzības iestādi attiecīgajā valstī un censties savu taisnību panākt tur.

Atgriežoties pie auto nomas pakalpojumiem, vēl pēdējais PTAC padoms: vienmēr salīdzināt cenas. Salīdzināšana palīdzēs saprast, kuri piedāvājumi ir aizdomīgi lēti vai arī nesamērīgi dārgi. Cena var veidoties no dažādiem faktoriem – pakalpojuma sniedzēja atrašanās vietas, gadalaika, kā arī konkurences. Vēl jāņem vērā komersantu īpašie piedāvājumi, kas izmaksas var ievērojami samazināt.

Labs saturs
1
Pievienot komentāru
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI