SKAIDROJUMI
>
Zini savas tiesības un iespējas!
TĒMAS
04. jūlijā, 2012
Lasīšanai: 6 minūtes
RUBRIKA: Skaidrojums
TĒMA: Valsts pārvalde
1
1

Velosipēdu pārvadāšana sabiedriskajā transportā

Publicēts pirms 11 gadiem. Izvērtē satura aktualitāti! >>

Ikvienam pārvadātājam ir tiesības noteikt, kur un kā attiecīgajos transportlīdzekļos drīkst pārvadāt velosipēdu.

FOTO: veloriga.lv

Pirms sabiedriskajā transportlīdzeklī celt savu divriteni, ir jānoskaidro, kādas prasības velosipēdu vešanai konkrētais pārvadātājs ir noteicis.
īsumā
  • Velosipēdus ir atļauts pārvadāt sabiedriskajā transportā, vilcienos un pat lidmašīnās, ievērojot pasažieru pārvadātāju organizāciju izstrādātos noteikumus par velosipēda pārvadāšanas kārtību un samaksu.

Ministru kabineta noteikumi Nr.843 "Sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanas un izmantošanas kārtība" paredz, ka velosipēdus par maksu pārvadā sabiedriskajā transportlīdzeklī, kurā ir speciāli velosipēdu turētāji. Ja šādu turētāju nav, pārvadājamo velosipēdu skaitu un to atrašanās vietu sabiedriskajā transportlīdzeklī nosaka pārvadātājs.

Satiksmes ministrijas Sauszemes transporta departamenta Autosatiksmes nodaļas vecākā referente Iveta Girucka skaidro, ka ikvienam pārvadātājam ir tiesības noteikt, kur un kā attiecīgajos transportlīdzekļos drīkst pārvadāt velosipēdu.

Autobusos – dažādi noteikumi

Piemēram, Liepājas pilsētas autobusos iekāpt ar velosipēdu ir aizliegts. Par braukšanu autobusā ar velosipēdu draud sods no diviem līdz pieciem latiem. Velosipēdu ar pilsētas autobusu drīkst pārvadāt tikai tad, ja tas ir izjaukts atbilstoši noteikumiem: nomontēts priekšējais ritenis, stūre pieliekta, ar atbilstošu materiālu izolētas tās daļas, kas varētu nosmērēt citu pasažieru apģērbu vai autobusa salonu.

Pasažieru pārvadātājs "Nordeka" mudina pasažierus velosipēdu izjaukt un rūpīgi iesaiņot, lai tas nenotraipītu citu pasažieru bagāžu. Par vienu velosipēdu jāmaksā kā par vienu bagāžas vienību – 20% no biļetes cenas. Autobusa salonā velosipēdu vest nedrīkst – tas jānovieto bagāžas nodalījumā.

"Braukšanas laikā pasažierim jānodrošina, lai velosipēds nepārvietotos pa salonu."

Starptautisko pasažieru pārvadājumu sabiedrības "Lux Express Group" noteikumi paredz, ka velosipēdu var pārvadāt, ja bagāžas nodalījumā ir brīva telpa. Tādā gadījumā velosipēdam ir jānoņem priekšējais ritenis, un priekšējam ritenim un velosipēdam ir jābūt iesaiņotiem atsevišķi. Izjauktais un iepakotais velosipēds tiek uzskatīts par divām bagāžas vienībām.

Rīgā – labvēlīgi nosacījumi

Rīgas domes saistošajos noteikumos Nr.165 "Par Rīgas pilsētas sabiedriskā transporta lietošanu" noteikts, ka velosipēdu atļauts pārvadāt saskaņā ar pārvadātāja noteikto kārtību, kas publicēta pārvadātāja interneta mājaslapā.

Tur atrodamie noteikumi "Velosipēdu pārvadāšanas kārtība sabiedriskajos transportlīdzekļos" nosaka velosipēdu pārvadāšanas kārtību Rīgas pašvaldības SIA "Rīgas satiksme" apkalpoto maršrutu sabiedriskajos transportlīdzekļos (tramvajos, trolejbusos un autobusos), izņemot paaugstināta servisa pārvadājumus. Par velosipēdiem šo noteikumu izpratnē ir uzskatāmi divu vai vairāku riteņu transportlīdzekļi vai cita veida mehāniski vai tehniski pārvietojami līdzekļi, kas paredzēti personu (izņemot invalīdu ratiņi) pārvadāšanai, tai skaitā nepilnā vai bojātā komplektācijā (piemēram, noņemts viens ritenis).

Pasažierim, kas pārvadā velosipēdu "Rīgas satiksmes" apkalpoto maršrutu sabiedriskajos transportlīdzekļos, tas jānovieto salonā brīvā vietā, nodrošinot, ka tas nerada neērtības un traumas citiem pasažieriem un nebojā sabiedrisko transportlīdzekli. Braukšanas laikā pasažierim jānodrošina tas, lai velosipēds nepārvietotos pa salonu (nav nobremzēts, ripo u.c.), krīt, gāžas u.tml.

"Lai velosipēdu pārvadātu vilcienā, ir jāiegādājas bagāžas biļete."

Pasažieris, kas pārvadā velosipēdu, ir materiāli atbildīgs par citām personām vai transportlīdzeklim nodarīto kaitējumu vai zaudējumiem, kas radušies velosipēda pārvadāšanas dēļ.

Vilcienos par velosipēda pārvadāšanu jāmaksā

AS "Pasažieru vilciens" norāda, ka vilcienos drīkst pārvadāt velosipēdus, iegādājoties bagāžas biļeti. Vilcienu vagoni, kuros izvietoti velosipēdu turētāji, ir atzīmēti ar uzlīmi pie durvīm. Ja vagonā nav velosipēdu turētāju, tad velosipēdus novieto salonā starp sēdvietām, un šo vietu norāda konduktors-kontrolieris. 

Vienā vagonā var pārvadāt velosipēdus atbilstoši velosipēdu turētāju skaitam, ja nav velosipēdu turētāju, tad – ne vairāk kā piecus velosipēdus.

Velosipēdistu grupām, kurās ir vairāk nekā 15 cilvēki, vēlams 48 stundas pirms brauciena pieteikties pa tālruni 67232135, lai varētu vienoties par iespēju nokļūt nepieciešamajā stacijā.

Var vest arī lidmašīnā

Arī tiem, kas velosipēdu plāno ņemt līdzi lidojumā ar lidmašīnu, noteikti jānoskaidro konkrētās lidsabiedrības prasības, jo to noteikumi atšķiras.

Piemēram, aviokompānija "airBaltic" velosipēdu pieņem pārvadāšanai, ja tam pagriezta stūre un noskrūvēti pedāļi. Katrā lidojumā var pārvadāt ierobežotu velosipēdu skaitu. Velosipēda pārvadāšana jāpiesaka iepriekš. Biznesa klases pasažieri un BalticMiles VIP dalībnieki vienu velosipēdu drīkst pārvadāt bez maksas. Ekonomiskās un Pamata klases pasažieriem par to būs jāmaksā. Atļautais svars – līdz 32 kg.

"Noteikti jānoskaidro konkrētās lidsabiedrības prasības, jo to noteikumi atšķiras."

"Ryanair" lidmašīnās velosipēdu var pārvadāt tikai tad, ja pasažieris to pievieno pārvadājamo mantu reģistrējamai bagāžai (nepārvadā kā atsevišķu vienību) un ja bagāža nepārsniedz 30 kilogramus. 

 Velosipēdu pedāļiem jābūt noņemtiem (vai ievietotiem iekšā), stūrei jābūt uzstādītai sāniski. Braucamrīks jāievieto aizsargkastē vai somā. Gaisu velosipēda riepām nolaist nevajag, tomēr, ja pasažieris vēlas novērst minimālu risku (piemēram, plīsumu), tad gaisu var arī no riepām izlaist.

Savukārt "Wizzair" lidmašīnās velosipēds jāiepako neilona maisā, tā riteņi un pedāļi ir jānoskrūvē, bet stūre jāpagriež paralēli. Braucamo var arī iepakot kartona kastē, ja riepām ir izlaists gaiss.  

Labs saturs
1
Pievienot komentāru
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI