SKAIDROJUMI
>
Zini savas tiesības un iespējas!
TĒMAS
27. aprīlī, 2010
Lasīšanai: 14 minūtes
RUBRIKA: Skaidrojums
TĒMA: Satiksme
11
12
11
12

Kā iegūt motociklista tiesības

Publicēts pirms 14 gadiem. Izvērtē satura aktualitāti! >>

FOTO: Toms Kalniņš, A.F.I

Nupat oficiāli atklāta motosezona. Taču šī fakta aktualitāte nav saistāma tikai ar izklaidi, bet arī ar gluži praktisku – ekonomisku un ērtu – ikdienas pārvietošanās iespēju. Tādēļ arī šogad daudzus braukt gribētājus nodarbinās jautājums par motocikla vadītāja tiesību iegūšanu un novitātēm šajā jomā.

Motocikls nav jebkurš motorizēts braucamais bez jumta. Normatīvo aktu izpratnē tas ir divriteņu mehāniskais transportlīdzeklis ar blakusvāģi vai bez tā, kura motora darba tilpums ir 50 cm3 vai lielāks un konstrukcijā paredzētais maksimālais ātrums pārsniedz 45 km/h. Par motocikliem tiek uzskatīti arī sniega motocikli.

Vizuāli līdzīgs, bet tehniskajos parametros un vadīšanas tiesību iegūšanas prasībās atšķirīgs ir mopēds – divriteņu transportlīdzeklis, kura motora darba tilpums ir mazāks par 50 cm3, bet ceļu satiksmē pieļaujamais braukšanas ātrums ir līdz 45 km/h.

Savukārt tricikls un kvadricikls attiecīgi ir trīsriteņu vai četrriteņu mehāniskais transportlīdzeklis, kuru konstrukcijā paredzētais maksimālais ātrums pārsniedz 45 km/h vai kuriem ir iekšdedzes motors ar 50 cm3 vai lielāku darba tilpumu (kvadricikla pašmasa nepārsniedz 400 kg (550 kg, ja tas paredzēts kravu pārvadāšanai) un jauda – 15 kW). Šis termins attiecas uz četrriteņu mopēdiem ar pašmasu virs 350 kg, bet neattiecas uz motocikliem ar blakusvāģi.

Kādas kategorijas vadītāja apliecība nepieciešama

M – mopēdi. Velosipēda vadītāja tiesības nav derīgas mopēda vadīšanai;

A1 – motocikli bez blakusvāģa, kuru motora darba tilpums nepārsniedz 125 cm3 un jauda nepārsniedz 11 kW (15 zirgspēkus);

A – motocikli bez jaudas ierobežojumiem;

B1 – tricikli un kvadricikli;

A* (ierobežota motora jauda) - motocikli, kuru motora jauda nepārsniedz 25kW (34 zirgspēkus) vai 0,16kW/kg (0,22 zirgspēkus uz kilogramu).

Transportlīdzekļa vadītājam, kuram ir tiesības vadīt A, B, C1, D1, C vai D kategorijas transportlīdzekļus, Latvijā atļauts vadīt arī M, A1 un B1 kategorijas transportlīdzekļus.

Lai iegūtu tiesības vadīt mopēdus, motociklus, triciklus vai kvadriciklus, ir jābūt sasniegušam šādu vecumu:

  • 14 gadus – M kategorijas vadītāja apliecības iegūšanai;
  • 16 gadus - A1 un B1 kategorijas vadītāja apliecības iegūšanai;
  • 18 gadus - A* kategorijas vadītāja apliecības iegūšanai. Tiesības vadīt motociklus, kuru motora jauda pārsniedz 25 kW (34 zirgspēkus) vai 0,16 kW uz kilogramu (0,22 zirgspēkus uz kilogramu), ir personai, kurai A* kategorijas transportlīdzekļa vadītāja stāžs ir vismaz divi gadi un kura saņēmusi attiecīgu vadītāja apliecību.

Ja persona sasniegusi 21 gada vecumu un nokārtojusi attiecīgus vadītāja kvalifikācijas iegūšanas eksāmenus, tā uzreiz var saņemt A kategorijas vadītāja apliecību ar tiesībām vadīt visus motociklus bez jaudas ierobežojumiem.

Apmācības kārtība motocikla vadītāja apliecības iegūšanai

M, A1 un B1 kategoriju vadītāja apliecības iegūšanai apmācība autoskolā nav obligāta, šo transportlīdzekļu vadīšanai nepieciešamās zināšanas un iemaņas var apgūt pašmācības ceļā.

Apgūt nepieciešamās zināšanas, lai kārtotu eksāmenu CSDD motocikla apliecības iegūšanai, var no Ceļu satiksmes noteikumiem.

"Teorētiskais eksāmens ir nokārtots, ja nepareizi atbildēto jautājumu skaits nepārsniedz trīs jautājumus."

A1 un B1 kategoriju vadītāja apliecību CSDD nodaļās ir iespējams saņemt pēc teorētiskā un praktiskā eksāmena nokārtošanas.

A* un A kategorijas vadītāja apliecības iegūšanai autoskolā jāapgūst šo transportlīdzekļu vadītāju apmācības kurss un CSDD jānokārto teorētiskais eksāmens un vadīšanas eksāmens.

Ja personai ir tiesības vadīt B vai augstākas kategorijas transportlīdzekļus, autoskolā jāapgūst gan teorētiskais, gan vadīšanas kurss un CSDD jānokārto A kategorijas transportlīdzekļu teorētiskais un vadīšanas eksāmens.

Teorētiskais eksāmens

Pieteikšanās

Pēc apmācības beigām jāpiesakās teorētiskajam eksāmenam. Eksāmenu var kārtot kādā no 10 CSDD nodaļām visā Latvijā, kur sniedz vadītāju kvalifikācijas pakalpojumus.

Eksāmenam var pieteikties personīgi, ierodoties CSDD nodaļā, pa tālruni, izmantojot CSDD e-pakalpojumus vai ar autoskolas starpniecību. Piesakoties eksāmena kārtošanai personīgi pirmo reizi, CSDD:

  • jāuzrāda personu apliecinošs dokuments (personas pase, braukšanas mācību atļauja, atpūtas kuģu vai mazizmēra kuģošanas līdzekļu vadītāja apliecība);
  • jāuzrāda apmācības karte;
  • jāuzrāda derīga medicīniskā uzziņa, ja par to CSDD reģistrā nav informācijas. Par to var pārliecināties CSDD e-pakalpojumos vai zvanot uz CSDD maksas informācijas tālruni 9000409. Medicīnisko uzziņu var saņemt pie ģimenes ārsta vai ārstniecības iestādēs izveidotās ārstu komisijās;
  • jāuzrāda derīga pirmās palīdzības kursu beigšanas apliecība;
  •  jāveic apmaksa par teorētisko eksāmenu - Ls 8,88.

Piesakoties eksāmenam telefoniski vai CSDD e-pakalpojumos, minētie dokumenti jāuzrāda 30 minūtes pirms eksāmena. Piesakoties uz atkārtotu teorētisko eksāmenu, papildu dokumenti nav jāiesniedz, bet pirms eksāmena jāveic tikai apmaksa par teorētisko eksāmenu - Ls 8,88.

Pieņemšanas un vērtēšanas kārtība

Teorētiskais eksāmens ir datorizēts. To iespējams kārtot latviešu, krievu, angļu, vācu vai franču valodā. Pirms eksāmena eksaminējamais CSDD inspektoram uzrāda personu apliecinošu dokumentu. Inspektors paskaidro eksāmena norises kārtību un atbild uz jautājumiem.

Eksāmens sākas ar demonstrācijas (iepazīšanās) daļu, kurā tiek parādīts, kā atbildēt uz jautājumiem. Eksaminējamajam jāatbild uz 30 jautājumiem. Lai tuvinātu situāciju reālajai lēmuma pieņemšanai ceļu satiksmē, uz visiem eksāmena jautājumiem jāatbild pēc kārtas, t.i., nevar kādu no tiem „izlaist” un pēc tam pie tā atgriezties.

Teorētiskais eksāmens katram jākārto patstāvīgi, bez citu personu vai palīgmateriālu palīdzības. Ja šī prasība pēc inspektora aizrādījuma atkārtoti netiek pildīta, vainīgo izraida no eksāmena telpas un eksāmens nav nokārtots. Atbilžu sniegšanai atvēlētais laiks ir 30 minūtes, ko fiksē dators. Eksāmena rezultātu vērtē speciāla datora programma.

Eksāmens ir nokārtots, ja nepareizi atbildēto jautājumu skaits nepārsniedz trīs jautājumus. Ja eksāmens ir nokārtots, inspektors informē par pieteikšanos vadīšanas eksāmenam. Pēc eksāmena kļūdas tiek parādītas datora monitorā. Inspektors tās pēc eksaminējamā lūguma izskaidro. Atkārtots teorētiskais eksāmens ir pieļaujams ne ātrāk kā nākamajā darbdienā.

Vadīšanas eksāmens

Pieteikšanās

Pēc teorētiskā eksāmena nokārtošanas jāpiesakās vadīšanas eksāmenam.

Eksāmenu var kārtot kādā no 10 CSDD nodaļām visā Latvijā, kur sniedz vadītāju kvalifikācijas pakalpojumus.

Eksāmens jākārto ar atbilstošas kategorijas motociklu. CSDD Rīgas nodaļā eksāmenus kārto tikai ar CSDD motocikliem („Kawasaki ER-6N”, „DERBI Mulhacen 125” vai „DERBI Senda SM 125 4T” ). Samaksa par CSDD motocikla izmantošanu – Ls 32,58. Citās CSDD nodaļās eksāmenus pagaidām kārto ar autoskolas vai mācību braukšanas instruktora privāto motociklu.

Eksāmenam var pieteikties personīgi, ierodoties CSDD nodaļā, pa tālruni, ar autoskolas starpniecību vai CSDD piedāvātajos e-pakalpojumos.

"Vadīšanas eksāmens tiek pieņemts trīs posmos."

Pieteikties uz atkārtotu vadīšanas eksāmenu vai vadīšanas eksāmenu pēc teorētiskā eksāmena nokārtošanas var arī telefoniski.

Piesakoties uz eksāmenu, papildu dokumenti nav jāiesniedz, bet pirms eksāmena jāveic samaksa par vadīšanas eksāmenu un eksaminācijas transportlīdzekļa izmantošanu Ls 32,58 (ja eksāmenu kārto ar CSDD motociklu) vai Ls 21,05, ja eksāmenu kārto ar autoskolas vai mācību braukšanas instruktora motociklu. 

Pieņemšanas un vērtēšanas kārtība

Eksāmenu iespējams kārtot tikai laika periodā no 1. aprīļa līdz 1. oktobrim. Vadīšanas eksāmens tiek pieņemts, lai pārbaudītu braukšanas iemaņas un prasmi iekļauties kopējā transportlīdzekļu plūsmā, ievērojot ceļu satiksmes noteikumus un neapdraudot sevi un pārējos satiksmes dalībniekus.

Vērtējums

Vadīšanas eksāmena laikā pieļautās kļūdas atkarībā no to nozīmīguma un bīstamības pakāpes iedala:

nenozīmīgas kļūdas -  kuras neietekmē satiksmes drošību;

vidēji smagas kļūdas - kuras atsevišķos gadījumos var apdraudēt satiksmes drošību, bet kuru dēļ attiecīgajā situācijā netiek radīti tieši draudi satiksmes drošībai;

bīstamas kļūdas - kuras gandrīz vienmēr rada draudus satiksmes drošībai vai kuru dēļ attiecīgajā situācijā tiek radīti tieši draudi satiksmes drošībai. Ja pretendents pieļauj kļūdu, kuras dēļ tiek radīti tieši draudi satiksmes drošībai, inspektors ir tiesīgs pārtraukt eksāmenu.

Vadīšanas eksāmens tiek pieņemts trīs posmos

1. posms. Zināšanu pārbaude par transportlīdzekli

CSDD inspektors vērtē eksaminējamā prasmi pārbaudīt motociklu, lūdzot veikt vienu no šādām pārbaudēm, kārtojot vadīšanas eksāmenu ar A1, A vai B1 kategorijas transportlīdzekli:

  • paskaidrot riepu protektora zīmējuma augstuma pārbaudi, galvenos iespējamos riepas defektus un bīstamību, braucot ar riepām, kurām nodilis protektors;
  • paskaidrot, kā pārbaudīt gaisa spiedienu riepās, paskaidrot pārāk liela vai pārāk maza gaisa spiediena negatīvās sekas, paskaidrot spieķu spriegojuma un riteņu gultņu brīvkustības pārbaudi;
  • paskaidrot, kā pārbaudīt un papildināt šķidruma līmeni dzeses sistēmā vai īpatnības, kas jāievēro, braucot ar transportlīdzekli, kas aprīkots ar gaisa dzeses sistēmu;
  •  paskaidrot, kā pārbaudīt un papildināt eļļas līmeni motora karterī, paskaidrot noteiktās sajaucamās degvielas un eļļas attiecības neievērošanas sekas, kā arī nosaukt šo attiecību (ja transportlīdzeklim ir divtaktu motors);
  •  paskaidrot, kā pārbaudīt un papildināt bremžu šķidruma līmeni (ja transportlīdzeklim ir hidrauliskā bremžu sistēma);
  •  ieslēgt ārējās apgaismes ierīces, avārijas gaismas signalizāciju un skaņas signālu, pārbaudīt to darbību;
  •  norādīt kontroles mēraparātu panelī esošos mēraparātus un signālspuldzītes, paskaidrot to nozīmi;
  •  paskaidrot, kā pārbaudīt ķēdes vai siksnas spriegojumu, nepareiza spriegojuma negatīvās sekas, galvenos iespējamos ķēdes defektus vai kardānkrustiņu tehniskā stāvokļa un brīvkustības pārbaudi.

Ja eksaminējamais neizpilda, neprecīzi izpilda vai nepilnīgi izskaidro uzdoto jautājumu, tiek piešķirts vērtējums – viena nenozīmīga kļūda.

2. posms. Figūras

CSDD inspektors vērtē eksaminējamā prasmi un iemaņas, lietojot transportlīdzekļa vadības ierīces, izpildot figūras:

  •  „iestumšana gabarītvārtos” - saglabājot līdzsvaru, no apzīmēta sākumstāvokļa atpakaļgaitā iestumt motociklu gabarītvārtos, kur uzlikt motociklu uz stāvbalsta, kā arī izstumt motociklu no gabarītvārtiem līdz apzīmētajam sākumstāvoklim;
  •  “astotnieks” - saglabājot līdzsvaru un vienmērīgu braukšanas ātrumu, izbraukt figūru. Iebraucot figūrā un izbraucot no tās, ar roku jārāda pagrieziena signāls;
  •  “laipa” - saglabājot līdzsvaru un kontrolējot motociklu, ar vienmērīgu ātrumu pārbraukt pāri laipu aizvietojošam elementam;
  • “čūska”- saglabājot līdzsvaru un kontrolējot motociklu, vispirms secīgi gar labo un gar kreiso pusi apbraukt šos figūras elementus;
  •  „izvairīšanās no šķēršļa nebremzējot” - braucot bez bremzēšanas ar ātrumu aptuveni 50 km/h (2. vai 3. pārnesumā), saglabājot līdzsvaru un kontrolējot motociklu, pie pirmā figūras elementa sagāzt motociklu pa kreisi, apbraukt figūras otro elementu un atgriezties iepriekšējā braukšanas virzienā, neizbraucot no figūrai noteiktām robežām;
  •  „izvairīšanās no šķēršļa bremzējot” - braucot ar ātrumu aptuveni 50 km/h, ne vairāk kā 7m pirms pirmā figūras elementa sākt bremzēšanu, pie pirmā figūras elementa sagāzt motociklu pa kreisi, apbraukt figūras otro elementu un atgriezties iepriekšējā braukšanas virzienā, neizbraucot no figūrai noteiktām robežām;
  • “stoplīnija” - braucot ar ātrumu aptuveni 50 km/h, noteiktā vietā sākt bremzēšanu un pilnīgi apturēt motociklu pirms stoplīniju aizvietojošā elementa apstāšanās zonas robežās;
  • "slaloms"- braucot ar ātrumu aptuveni 30 km/h (2. vai 3. pārnesumā), saglabājot līdzsvaru un kontrolējot motociklu, ar vienmērīgu ātrumu secīgi gar labo un gar kreiso pusi apbraukt pārējos figūras elementus.

Ja ar otro mēģinājumu figūra netiek izpildīta vai rodas situācija, kas var radīt tiešus draudus satiksmes drošībai, eksāmens nav nokārtots.

3. posms. Braukšana ceļu satiksmē

CSDD inspektors vērtē eksaminējamā iemaņas un prasmi sagatavoties braukšanai un vadīt motociklu reālā ceļu satiksmē, ievērojot ceļu satiksmes noteikumus un satiksmes drošības prasības. Rīkojumus par braukšanas manevriem, sekojot eksāmena kārtotājam automašīnā, dod CSDD inspektors, izmantojot rāciju, kuras uztvērējs iebūvēts motociklista ķiverē. CSDD Rīgas nodaļā eksāmena kārtotājiem nodrošinātas iespējas sazināties ar inspektoru abpusēji, izmantojot ķiverē iebūvētu mikrofonu. Inspektoram rīkojumi jādod savlaicīgi, tiem jābūt nepārprotamiem, nepieciešamības gadījumā tie jāatkārto. Dot tādus rīkojumus, kurus izpildot jāpārkāpj ceļu satiksmes noteikumu prasības, ir aizliegts.

Šis eksāmena posms ietver dažādas satiksmes intensitātes un sarežģītības pakāpes ceļus apdzīvotā vietā, kā arī ceļus apdzīvotās vietās vai ārpus tām. Braukšana ceļu satiksmē nedrīkst būt mazāka par 25 minūtēm.

Pēc vadīšanas eksāmena CSDD inspektors:

  •  informē par eksāmena rezultātu un izskaidro pieļautās kļūdas;
  •  lūdz ar parakstu protokolā apliecināt to, ka esat iepazīstināts ar eksāmena rezultātu; Jūs tam piekrītat un Jums ir izskaidrotas kļūdas (ja nepiekrītat vērtējumam, inspektors paskaidro pārsūdzēšanas kārtību);
  • izsniedz vadīšanas eksāmena protokola kopiju.

Vadīšanas eksāmens ir nokārtots, ja tajā nav pieļautas bīstamas kļūdas, vairāk kā divas vienāda rakstura vidēji smagas kļūdas vai vairāk kā trīs dažāda rakstura vidēji smagas kļūdas. Eksāmens nebūs nokārtots arī, ja pieļautas vairāk nekā piecas nenozīmīgas kļūdas.

Pēc eksāmena sekmīgas nokārtošanas CSDD nodaļā tiek izsniegta vadītāja apliecība. Ja eksāmens nav nokārtots, atkārtots vadīšanas eksāmens ir pieļaujams ne ātrāk kā nākamajā darbdienā. Vadīšanas eksāmena norise tiek filmēta. Ja persona nepiekrīt vadīšanas eksāmena vērtējumam, viena mēneša laikā pēc eksāmena var pārsūdzēt vērtējumu, iesniedzot motivētu iesniegumu CSDD. Pēc iesnieguma saņemšanas persona 30 dienu laikā tiek rakstiski informēta par pārbaudes rezultātiem. Pieteikties atkārtotam eksāmenam var tikai pēc pieņemtā lēmuma saņemšanas.

Labs saturs
12
Pievienot komentāru
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI