SKAIDROJUMI
>
Zini savas tiesības un iespējas!
TĒMAS
30. oktobrī, 2008
Lasīšanai: 14 minūtes
RUBRIKA: Skaidrojums
4
4

Ar 1. martu Rīgā – e-talons

Publicēts pirms 15 gadiem. Izvērtē satura aktualitāti! >>
Ar 2009. gada 1.martu Rīgas sabiedriskajā transportā sāks darboties vienotā elektroniskā biļete jeb e-talons. Tas ietaupīs laiku biļešu iegādei un novērsīs papīra biļešu pieejamības problēmas mazumtirdzniecībā. Līdz ar e-talona ieviešanu Rīgā netiek mainīta tarifu sistēma – saglabājas braukšanas karšu sistēma un viens tarifs, mainās tikai maksāšanas līdzekļi, portālu LV.LV informē RP SIA „Rīgas satiksme” preses sekretāre Iluta Bērziņa.

Rīdzinieki izrāda lielu interesi

Kaut arī elektroniskās biļetes Rīgas sabiedriskajā transportā sāks darboties tikai no nākamā gada 1.marta, jau tagad iedzīvotāji par tām izrāda lielu interesi un aktīvi apmeklē mobilos klientu centrus, stāsta I. Bērziņa. Lielā pieprasījuma dēļ speciāli aprīkotie „busiņi” strādā arī sestdienās.

Portāls LV.LV apmeklēja vienu no šādiem centriem, kas izvietots 6. tramvaja galapunktā Juglā. Mājīgajā autobusā ir patīkami un silti. „Rīgas satiksmes” speciālisti ir laipni un pretimnākoši. Cilvēki iekāpj un izkāpj – nodod aizpildītās anketas, fotografējas personalizētajai biļetei, klausās skaidrojumus. Turpat var iepazīties arī ar elektroniskās norēķinu sistēmas darbību.

Speciālisti aicina iedzīvotājus nesatraukties un nepārprast informāciju – „busiņā” atlaides netiekot dalītas, te iespējams tikai pieteikties personalizētajam e-talonam, kurš būs galvenais norēķinu veids par braukšanu sabiedriskajā transportā tiem pasažieriem, kas par braucienu saņem atlaides. Savukārt tos sabiedriskā transporta lietotājus, uz kuriem neattiecas Rīgas domes noteiktās atlaides, viņi mudina apsvērt, vai personalizētais e-talons ir ērtākais maksāšanas līdzeklis, jo tas piemērots tiem pasažieriem, kas ar sabiedrisko transportu pārvietojas regulāri. Ja sabiedriskais transports tiek izmantots neregulāri, līdz ar elektroniskās norēķinu sistēmas ieviešanu varēs izvēlēties, kādu biļeti vai karti iegādāties.

"Iekāpjot sabiedriskajā transportā – autobusā, trolejbusā vai tramvajā –, elektroniskā biļete (e-talons vai viedkarte) būs jāpietuvina elektroniskajam kartes lasītājam. Lasītājā iedegsies zaļais signāls, brauciens tiks reģistrēts, un pasažieris būs samaksājis par braucienu. Ja pasažieris būs izvēlējies nepareizo transporta līdzekli vai braukšanas biļetē nebūs naudas braucienam, iedegsies sarkanais signāls. Par pēdējo iztērēto naudu brīdinās dzeltenais signāls."

Rīgas iedzīvotāja Marija Geipele stāsta, ka jauno biļeti viņa papildināšot internetā, jo meitai mājās ir internets. „Būs ērtāk, tikai domāju, būs jādomā līdzi. Arī to pasažieru skaits, kas brauc bez biļetēm, varētu samazināties,” viņa uzskata. Par tarifu palielināšanu gan nevarot būt runas, jo vairāk maksāt par braukšanu sabiedriskajā transportā cilvēki vienkārši nespēšot.

E-talona veidi

Iedzīvotāji braucienam Rīgas sabiedriskajā transportā turpmāk varēs izvēlēties iegādāties četru veidu biļetes. E-taloni (personalizētais un nepersonalizētais) būs zilā krāsā, viedkarte – dzeltenā.

Personalizētais e-talons ir plastikāta viedkarte ar mikroshēmu, kura liecina par piederību noteiktam cilvēkam. Tā ir karte ar personas fotogrāfiju, vārdu un uzvārdu. Personalizētais e-talons ļaus identificēt personu, kurai pienākas braukšanas maksas atvieglojumi.

Personalizēto e-talonu būs iespējams papildināt internetā, speciālos Rīgas pilsētā izvietotos biļešu automātos, kā arī visās biļešu tirdzniecības vietās. Talons paredzēts ilgstošai lietošanai, un tas nozīmē, ka katru reizi, kad talonu būs nepieciešams papildināt, tas no jauna nebūs jāpērk.

Nozaudēšanas gadījumā personalizēto e-talonu varēs bloķēt, piezvanot uz bezmaksas informatīvo tālruni 80001919.

Nepersonalizētais e-talons ir plastikāta viedkarte ar mikroshēmu bez norādes par piederību konkrētam cilvēkam. Nepersonalizētā e-talona priekšrocības salīdzinājumā ar personalizēto e-talonu – to varēs nodot lietošanā citai personai.

Nepersonalizēto e-talonu būs iespējams iegādāties visās biļešu tirdzniecības vietās Rīgā un papildināt par nepieciešamo summu speciālos, Rīgas pilsētā izvietotos biļešu automātos, kā arī visās biļešu tirdzniecības vietās, izņemot internetu. Nepersonalizētais e-talons, tāpat kā personalizētais e-talons, ir paredzēts ilgstošai lietošanai.

Personalizētais e-talons un nepersonalizētais e-talons ir analogs pašreizējai braukšanas kartei, kura šobrīd ļauj iedzīvotājiem ietaupīt konkrētu naudas summu.

Viedkarte

Tas ir jaunums, tā ir kartona biļete ar mikroshēmu noteiktam braucienu skaitam. Viedkartes ir kartes, kuras glabā informāciju mikroshēmā vai citā datu nesējā. Arī bankas un citas struktūras, kas izmanto elektroniskos datu nesējus, šīs kartes sauc par viedkartēm. Nopērkot viedkarti, iespējams iegādāties biļeti 5, 10 vai 20 braucieniem.

 

Papīra biļete

Papīra biļete paredzēta vienreizējai lietošanai, norēķinoties tikai par vienu braucienu. Biļeti būs iespējams iegādāties, iekāpjot sabiedriskajā transportlīdzeklī. Pie vadītāja biļete maksās 50 santīmus, un ar to varēs norēķināties tie pasažieri, kuri nebūs paspējuši savlaicīgi papildināt viedkarti, kā arī no citām pilsētām Rīgā iebraukušie pasažieri. Papīra biļete būs ērtākais norēķinu veids arī tiem cilvēkiem, kuri sabiedrisko transportu izmanto reti. Ar papīra biļeti varēs samaksāt par papildu bagāžas vai dzīvnieku pārvadāšanu.

Bagāžas pārvadāšanas noteikumi Rīgas sabiedriskajā transportā nosaka: ja bagāža pārsniedz 60x40x20 centimetrus, ir jāpērk divas vienreizējās braukšanas biļetes (pie vadītāja – 1 lats). Savukārt rokas bagāžas svars nedrīkst pārsniegt 20 kilogramus. Pasažieriem, kuriem ir braukšanas kartes, tiesības braukt bez maksas vai kuri izmanto braukšanas maksas atlaides, par bagāžas pārvadāšanu jāmaksā atbilstoši vispārējiem noteikumiem. Par dzīvnieka vai vairāku dzīvnieku pārvadāšanu, kuri ir ievietoti krātiņā, kastē vai tiek pārvadāti citā dzīvnieku pārvadāšanai piemērotā veidā, maksā kā par vienu bagāžas vienību. Par suņa pārvadāšanu jāiegādājas divas vienreizējās braukšanas biļetes.

Pieteikšanās e-talonam

Lai pieteiktos personalizētajam e-talonam, jāaizpilda un jāparaksta „Rīgas satiksmes” izstrādāta anketa. Lai atvieglotu pieteikšanos, katrai iedzīvotāju grupai pieteikšanās tiek organizēta īpaši. Kā iepriekš minēts, Rīgā darbojas vairāki mobilie klientu centri – speciāli aprīkoti autobusi. Tajos iespējams saņemt anketas personalizētā e-talona iegūšanai (izņemot pasažierus, kuri tās saņēmuši pa pastu), saņemt palīdzību anketu aizpildīšanā, nodot aizpildītās anketas tiem, kuri tās saņēmuši pa pastu un aizpildījuši mājās, nodot aizpildītās anketas tiem, kuri tās izdrukājuši no interneta, nofotografēties bez maksas, kā arī aplūkot jaunās iekārtas – transportlīdzekļa vadītāja pulti un kartes lasītāju.

Mobilie klientu centri ir atvērti no pirmdienas līdz sestdienai, laikā no plkst.10.00 – 18.00. Tie atrodas:

  • Raiņa bulvārī pie Arhitektu ielas (pie centrālās Latvijas Universitātes (LU) ēkas);
  • 6. tramvaja galapunktā Juglā;
  • Lomonosova ielā 1 (pie LU Sociālo zinātņu fakultātes);
  • Stacijas laukumā pie tirdzniecības centra „Origo”;
  • Bolderājā autobusu galapunktā (Parādes ielā 36a);
  • Zolitūdē autobusu galapunktā (Jāņa Endzelīna ielā 11).

Elektroniskajai biļetei var pieteikties arī biļešu kasē Brīvības ielā 191 darba dienās no plkst. 8.00 – 18.00 un sestdienās no plkst.10.00 – 18.00.

Rīdziniekiem, kuri izmanto piešķirtās braukšanas atlaides

Cilvēki, kuri jau izmanto Rīgas domes piešķirtos sabiedriskā transportlīdzekļa lietošanas maksas atvieglojumus, kā arī tie, kuriem maksas atvieglojumi pienāksies no 2009. gada 1. marta, līdz 15. oktobrim savā pastkastē jau saņēmuši „Rīgas satiksmes” pieteikuma anketas kopā ar apmaksātas atbildes aploksni. Gadījumā, ja kādu iemeslu dēļ anketa vēl nav saņemta, „Rīgas satiksme” lūdz zvanīt uz bezmaksas informatīvo tālruni 80001919.

"Personalizētais e-talons ir ērtākais maksāšanas līdzeklis tiem pasažieriem, kas ar sabiedrisko transportu pārvietojas regulāri."

Saņemot anketu, svarīgi pārbaudīt tajā iekļauto informāciju un savus personas datus. Ja tie ir kļūdaini vai anketā norādīti citi dati, tās lejasdaļā tie ir jāizlabo. Anketā iekļautās informācijas pareizību klients apliecina ar personīgo parakstu un aizpildītu to nosūta „Rīgas satiksmei” līdz 2008. gada 31. oktobrim.

Rīdziniekiem bez braukšanas maksas atvieglojumiem

Visus citus interesentus, kuri ikdienā bieži izmanto sabiedriskā transporta pakalpojumus un parasti iegādājas braukšanas karti, „Rīgas satiksme” aicina lejupielādēt anketu mājaslapā www.rigassatiksme.lv, kā arī saņemt un aizpildīt to mobilajos klientu centros vai uzņēmuma biļešu kasēs.

Pēc anketas aizpildīšanas tai jāpievieno viena sava, pēdējā gada laikā tapusī fotogrāfija (3x4 cm) uz gaiša fona. Ja piemērotas fotogrāfijas nav, var bez maksas nofotografēties kādā no „Rīgas satiksmes” mobilajiem klientu apkalpošanas centriem, kā arī biļešu kasē Brīvības ielā 191.

Anketu kopā ar savu fotogrāfiju apmaksātās atbildes aploksnē jānosūta „Rīgas satiksmei” vai jāiesniedz kādā no „Rīgas satiksmes” klientu apkalpošanas centriem līdz 2008. gada 31. oktobrim.

Personalizēto viedkarti – e-talonu – klienti saņems pa pastu līdz 2009. gada 1. martam. Lai sāktu lietot e-talonu, tas būs jāaktivizē un jāpapildina jebkurā no līdzšinējām biļešu tirdzniecības vietām vai kādā no „Rīgas satiksmes” klientu apkalpošanas centriem.

Rīdziniekiem – 1. un 2. grupas invalīdiem

Klienti, uz kuriem attiecas valsts piešķirtās atlaides, e-talonam nepiesakās, jo viņi izmantos sabiedrisko transportu tieši tāpat kā līdz šim – uzrādot invalīda apliecību.

Studentu pieteikšanās e-talonam

Personalizētais e-talons, kas reģistrēts uz viena konkrēta lietotāja vārda, būs obligāts pilna laika klātienes studentiem, kuriem ir tiesības iegādāties mēnešbiļetes braukšanai sabiedriskajā transportā ar Rīgas domes atlaidi 50% apmērā.

Studentiem jāizdrukā anketa no mājaslapas www.rigassatiksme.lv sadaļas „E-talons”, jāaizpilda tā un ar parakstu jāapliecina personas datu pareizība. Anketai jāpievieno pēdējā gada laikā uzņemta fotogrāfija (3x4 cm) uz gaiša fona un jānodod jebkurā no „Rīgas satiksmes” mobilajiem klientu centriem, obligāti uzrādot studenta apliecību. Anketu, uzrādot studenta apliecību, var nodot arī „Rīgas satiksmes” biļešu kasēs Starptautiskajā autoostā, Brīvības ielā 191 un Kurzemes prospektā 137.

Personalizētais e-talons nodrošinās studentiem iespēju papildināt kartes kontu ne vien speciālajos biļešu automātos, bet arī internetā, turklāt ļaus bloķēt karti nozaudēšanas gadījumā. Pilna laika klātienes studenti, kuri novembrī pieteiksies personalizētajam e-talonam, savas viedkartes saņems pa pastu neilgi pirms elektroniskās norēķinu sistēmas darbības sākuma – 2009. gada 1. marta.

Apmaksas veidi

E-talona papildināšana ar skaidro naudu

Vispirms automātā būs jāievieto e-talons un jāizvēlas produkts, pēc tam automātā jāievieto nepieciešamā naudas summa. Pēc brīža papildinātais e-talons, kā arī naudas atlikums jāizņem no automāta.

E-talona papildināšana ar norēķinu karti

Jārīkojas līdzīgi kā ar skaidro naudu, tikai naudas vietā automātā jāievieto bankas norēķinu karte un jāievada norēķinu kartes PIN kods. Papildinātais e-talons jāizņem un jāsaņem atpakaļ sava bankas norēķinu karte.

Kā iegādāties viedkarti?

Vispirms jāizvēlas produkts un jāsamaksā biļešu automātā vai biļešu servisa centrā par izvēlēto braucienu skaitu (5, 10 vai 20 braucieniem) ar bankas norēķinu karti vai skaidru naudu. Tūlīt jāsaņem viedkarte, naudas atlikums vai norēķinu karte.

E-talona lietošana

Iekāpjot sabiedriskajā transportā – autobusā, trolejbusā vai tramvajā –, elektroniskā biļete (e-talons vai viedkarte) būs jāpietuvina elektroniskajam kartes lasītājam. Lasītājā iedegsies zaļais signāls, brauciens tiks reģistrēts, un pasažieris būs samaksājis par braucienu. Ja pasažieris būs izvēlējies nepareizo transporta līdzekli vai braukšanas biļetē nebūs naudas braucienam, iedegsies sarkanais signāls. Par pēdējo iztērēto naudu brīdinās dzeltenais signāls.

E-talons nederēs braucienam pa vienu tramvaja, trolejbusa, autobusa līniju dažādu maršrutu tramvajos, trolejbusos, autobusos. Piemēram, 1., 3. un 6. tramvajā. Pasažierim būs jāizvēlas viens maršruts, piemēram, 6. – Centrālā stacija - Jugla.

Brauciena reģistrācija būs jāveic arī tiem pasažieriem, kuri izmanto braukšanas maksas atvieglojumus 100% apmērā.

Biļešu kontrole

Biļešu kontrolieriem būs speciālas lasīšanas ierīces, kuras uzrādīs ikviena pasažiera pēdējos desmit braucienus.

Portāls LV.LV jautā

Vai, ieviešot e-talonu Rīgas sabiedriskajā transportā, mainīsies līdzšinējā braukšanas maksa?

Iluta Bērziņa, SIA „Rīgas satiksme” preses sekretāre: „Nē, tarifu sistēma nemainīsies. Ja paaugstināsies braukšanas tarifs, tad tam nebūs nekāda sakara ar norēķinu sistēmas maiņu.”

Vai Rīgas domes piešķirtie braukšanas atvieglojumi joprojām saglabāsies?

I. Bērziņa: „Jā, arī atlaižu sistēmai nav nekāda sakara ar norēķinu sistēmu. Atlaides nosaka Rīgas domes normatīvie akti, un „Rīgas satiksme” tikai tos piemēro.”

Kāpēc sākumā tramvajos un trolejbusos bija jāievieš biļešu kompostrēšana un tikai ar nākamā gada 1.martu – e-talons? Kāpēc uzreiz nevarēja pāriet uz elektronisko norēķinu sistēmu? Cik „Rīgas satiksmei” izmaksās pāreja uz elektronisko biļeti?

I. Bērziņa: „Šis jautājums jau vairākkārt skaidrots – kompostrētāji bija risinājums darbaspēka trūkumam. Savukārt elektroniskās norēķinu sistēmas ieviešana ir ļoti komplicēts projekts, kura ieviešana tiek veikta atbilstoši plānotajam projekta ieviešanas grafikam, un šie termiņi ir ievēroti.”

Ko mainīs e-talona ieviešana?

I. Bērziņa: „Mazinās skaidras naudas apgrozību sabiedriskā transporta sistēmā, ļaus uzlabot pakalpojumu, jo tiks savākti objektīvi dati par pakalpojumu izmantošanu.”

Kur iesniegt sūdzības un priekšlikumus?

Mājaslapas www.rigassatiksme.lv sadaļā „Pasažieris runā” atrodama anketa, kuru aizpildot, atbilde tiek sniegta personīgi. Iespējams arī sūtīt oficiālu vēstuli uz adresi: Kleistu iela 29, Rīga, LV – 1067, kā arī ir iespēja rakstīt uz e-pastu info@rigassatiksme.lv vai zvanīt pabezmaksas tālruni 80001919.

Papildu informācija

SIA „Rīgas satiksme” mājaslapā – www.rigassatiksme.lv.

Bezmaksas informatīvais tālrunis 80001919 (darba dienās – no plkst. 8.00 līdz plkst. 21.00, pārējā laikā – automātiskais atbildētājs). 

Labs saturs
Pievienot komentāru
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI