Patlaban praksē darbojas astoņas kategorijas. Nevalstiskās organizācijas jau
gadiem ir norādījušas, ka Latvijā salīdzinājumā ar Eiropas Savienības (ES)
dalībvalstīm ir pārāk daudz traktortehnikas tiesību kategoriju. ES pamatā ir
viena vai divas, bet ne vairāk kā četras, teikts likumprojekta anotācijā.
Likumprojekts paredz optimizēt un apvienot vairākas kategorijas vienā, samazinot
pašreizējo traktortehnikas tiesību kategoriju skaitu līdz četrām.
Līdz ar grozījumiem plānots mainīt arī kategoriju nosaukumus, aizstājot burtus
A, B, C, D, E, F, G, un H ar saīsinājumiem TR1, TR2, TR3 un TR4. Tas darīts
tādēļ, lai kategoriju nosaukumi nedublētos ar autovadītāju kategorijām Latvijā
un Eiropas Savienībā.
Likumprojekts paredz, ka tās traktortehnikas vadītāju apliecības, kas izsniegtas
līdz 2018.gada 31.decembrim, būs derīgas līdz to derīguma termiņa beigām.
Savukārt apliecības maiņa būs brīvprātīga.
Patlaban praksē darba devēji neatkarīgi no vadītāja apliecībā norādītajām
kategorijām pirms traktortehnikas vadības uzticēšanas kādai personai pārbauda
tās prasmes vai, ja tas nepieciešams, apmāca personu vadīt attiecīgo
traktortehniku. Lielais kategoriju skaits rada problēmas darba devējiem atrast
darbinieku, kam ir tiesības vadīt attiecīgo traktortehniku, īpaši gadījumos, kad
nepieciešama darbinieku aizvietošana slimības vai cita iemesla dēļ, norādījuši
likumprojekta autori.
Patlaban, lai lauksaimniecības nozarē varētu strādāt ar jebkura veida
traktortehniku, ir nepieciešamas trīs traktortehnikas vadītāju kategorijas, meža
nozarē – divas un ceļu būves nozarē – četras kategorijas.
Tāpat kā līdz šim šoferi tiesības varēs iegūt no 16 gadu vecuma traktortehnikai
ar pilnu masu līdz 7500 kg un no 17 gadu vecuma pārējai traktortehnikai.
Pašlaik Latvijā ir 91 300 traktortehnikas vadītāju apliecību īpašnieku, norādīts
likumprojekta anotācijā.