DIENASKĀRTĪBĀ
>
Par aktuālo valstī un iestādēs (preses relīzes)
TĒMAS
29. aprīlī, 2016
Lasīšanai: 7 minūtes
RUBRIKA: Relīze
TĒMA: Finanses

FM iesniedz MK izskatīšanai jaunu Publiskā iepirkuma likumprojektu

Publicēts pirms 8 gadiem. Izvērtē satura aktualitāti! >>
Šā gada 28. aprīlī Finanšu ministrija (FM) ir iesniegusi Valsts kancelejā jaunu Publiskā iepirkuma likumprojektu, lai to iekļautu Ministru kabineta sēdes darba kārtībā jau tuvākajā laikā. Likumprojekts tika izstrādāts, lai nodrošinātu iepirkumu direktīvu pakotnes normu pārņemšanu nacionālajā tiesiskajā regulējumā. Jāuzsver, ka šajā laikā neviena iepirkuma veikšana nav apdraudēta vai aizliegta. Likumprojektam ir pozitīva ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību, jo tiek radīti labvēlīgāki nosacījumi piegādātājiem.

Papildus FM ir atradusi risinājumu direktīvu būtisko normu pārņemšanas ātrākai virzībai un pieņemšanai. Jau šobrīd ir izstrādāti grozījumi esošajā Publisko iepirkumu likumā un grozījumi Sabiedrisko pakalpojumu sniedzēju iepirkumu likumā ar mērķi nodrošināt direktīvās noteikto obligāto normu pārņemšanu, tādējādi dodot iespēju jauno likumprojektu virzību turpmāk nesaistīt ar direktīvās noteikto obligāto normu pārņemšanu.

Jaunajos iepirkumu likumos ar direktīvu normu pārņemšanu ir saistīti šādi jautājumi – izmaiņas līdzšinējās B daļas iepirkumu uzskaitījumā, izmaiņas attiecībā uz dienu, kad pārbaudāma nodokļu parādu esamība, kā arī izmaiņas attiecībā uz atsevišķiem pretendentu izslēgšanas gadījumiem.

Jaunais likumprojekts tika izstrādāts ar mērķi pārņemt kopējās Eiropas Savienības (ES) direktīvas normas, kas nosaka, kā koordinēt publisko būvdarbu, piegādes un pakalpojumu līgumu slēgšanas tiesību piešķiršanas procedūru. Tāpat likumprojekts nodrošinās noteikumu pārskatīšanu un modernizēšanu, lai palielinātu publiskā sektora izdevumu efektivitāti, atvieglojot mazo un vidējo uzņēmumu piedalīšanos iepirkumus, un dotu iespēju iepirkumu rīkotājiem efektīvāk izmantot publisko iepirkumu kopēju sabiedrisko mērķu atbalstam.

Likumprojekts paredz arī izmaiņas publisko iepirkumu regulējuma piemērošanai no noteiktām līgumcenu robežvērtībām. Esošās līgumcenu robežvērtības nosaka, ka līdz 4 000 eiro pakalpojumiem un precēm iepirkums nav jāpiemēro, bet jaunajā likumprojektā tiek rosināts šo robežvērtību pacelt līdz 10 000 eiro. Tāpat tiek rosināts pacelt robežvērtību būvdarbiem – no esošajiem 14 000 eiro līdz 20 000 eiro.

Tiek mainīta arī nodokļu nomaksas pārbaude, paredzot, ka pretendents nevar uzvarēt publiskā iepirkumā, ja pieteikuma vai piedāvājuma iesniegšanas termiņa pēdējā dienā, vai pretendentam, attiecībā uz kuru pieņemts lēmums par iespējamu līguma slēgšanas tiesību piešķiršanu, šā lēmuma pieņemšanas dienā ir nodokļu parāds, kas pārsniedz 150 eiro.

Šāda kārtība ir labvēlīgāka par esošo, kur nodokļu nomaksas pārbaudes diena ir iepirkuma izsludināšanas vai lēmuma par iepirkuma procedūras uzsākšanu diena. Praksē ir konstatētas problēmas ar to, ka piegādātājs ir samaksājis nodokļus, bet tam joprojām tiek uzrādīts nodokļu parāds. Līdz ar to pretendents zinās nodokļu pārbaudes dienu un varēs laikus pārliecināties, ka tā maksājums ir pieņemts un nodokļu parāda nav.

Tiek papildināts arī interešu konflikta regulējums, paredzot, ka interešu konfliktā nedrīkst būt arī pasūtītāja darbinieks vai amatpersona, kas sagatavo iepirkuma dokumentāciju.

Jānorāda, ka direktīva paredz būtisku jauninājumu – piegādātāju uzticamības atjaunošanu. Ja kandidāts vai personālsabiedrības biedrs (ja kandidāts ir personālsabiedrība) atbilst izslēgšanas gadījumam, tam ir iespēja pierādīt, ka tas nav izslēdzams no iepirkuma atbilstoši noteiktajiem izslēgšanas gadījumiem, bet pierādīt pasūtītājam, ka tas ir veicis pasākumus, lai atjaunotu savu uzticamību un novērstu tādu pašu vai līdzīgu gadījumu atkārtošanos nākotnē.

Pasūtītājam ir jāizvērtē kandidāta, pretendenta vai personālsabiedrības biedra (ja kandidāts vai pretendents ir personālsabiedrība) veiktos pasākumus un to pierādījumus, ņemot vērā noziedzīga nodarījuma vai pārkāpuma smagumu un konkrētos apstākļus. Ja pasūtītājs veiktos pasākumus uzskata par pietiekamiem, tas pieņem lēmumu neizslēgt attiecīgo kandidātu vai pretendentu no dalības iepirkuma procedūrā.

Ja veiktie pasākumi ir nepietiekami, pasūtītājs pieņem motivētu lēmumu izslēgt kandidātu vai pretendentu no tālākas dalības iepirkuma procedūrā. Likumprojekts paredz pasūtītāja tiesības prasīt attiecīgā noziedzīgā nodarījuma vai pārkāpuma jomas kompetentām institūcijām atzinumus par kandidāta vai pretendenta veikto pasākumu pietiekamību uzticamības atjaunošanai un tādu pašu un līdzīgu gadījumu novēršanai nākotnē. Šādiem atzinumiem ir rekomendējošs raksturs.

Ar šo jauno likumprojektu tiks ieviests Eiropas vienotā iepirkuma procedūras dokuments, kas kalpos kā sākotnējais pierādījums atbilstībai paziņojumā par līgumu vai iepirkumu procedūras dokumentos noteiktajām pretendentu un kandidātu atlases prasībām. Pasūtītājs atbilstību paziņojumā par līgumu vai iepirkuma procedūras dokumentos pierādošos dokumentus pieprasīs tikai pretendentam, kam būtu potenciāli piešķiramas iepirkuma līguma slēgšanas tiesības, taču tam tomēr ir tiesības jebkurā iepirkuma procedūras stadijā prasīt, lai pretendents un kandidāts iesniedz visus vai daļu no dokumentiem, kas apliecina atbilstību paziņojumā par līgumu vai iepirkumu procedūras dokumentos noteiktajām pretendentu un kandidātu atlases prasībām. Kopumā minētais dokuments samazina administratīvo slogu piegādātājiem.

Pārējais jauno iepirkumu regulējums ir vērsts uz līdzšinējās iepirkumu sistēmas pilnveidošanu, un, protams, saistībā ar to joprojām tiek diskutēts par tādiem jautājumiem kā, piemēram, depozītu ieviešana par iesniegtajām sūdzībām par iepirkumu rezultātiem un iepirkuma "sliekšņu" izmaiņas.

Daļa no iepirkumu direktīvu pakotnes pārņemšanai nepieciešamā regulējuma jau ir paredzēta šobrīd spēkā esošajos normatīvajos aktos. Likumprojekti, ar kuriem paredzēts aizstāt šobrīd spēkā esošos normatīvos aktus iepirkuma jomā, ir izstrādāti ne vien ar mērķi pārņemt iepirkumu direktīvu pakotnē noteiktās normas, bet arī pilnveidot šobrīd spēkā esošos normatīvos aktus.

Darbu pie direktīvas pārņemšanas FM ir uzsākusi savlaicīgi – jau 2014. gada sākumā, iesaistot tajā virkni citu institūciju un sociālo partneru. Direktīvās noteikto obligāto un fakultatīvo normu pārņemšanas veidiem, likumprojekta redakcijām, diskusijām par risinājumiem esošo problēmu iepirkumu regulējumā un praksē tika veltītas vairāk kā 20 darba grupu sanāksmes. 

Jānorāda, ka plašās diskusijas likumprojektu izstrādes gaitā ir ļāvušas panākt vienprātību par daudziem iepirkumu jomā būtiskiem jautājumiem, kā rezultātā ar jauno likumprojektu apstiprināšanu tiks sperts būtisks solis iepirkumu sistēmas pilnveidošanā.

FM ieskatā tik plaša institūciju loka iesaiste, kas ir prasījusi papildu laiku likumprojekta izstrādei, viennozīmīgi sevi ir attaisnojusi, veicinot likumprojekta kvalitāti un izpratni par likumprojektā iekļautajām normām. 

Labs saturs
Pievienot komentāru
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI