DIENASKĀRTĪBĀ
>
Par aktuālo valstī un iestādēs (preses relīzes)
TĒMAS
31. martā, 2015
Lasīšanai: 6 minūtes
RUBRIKA: Relīze
TĒMA: Valsts pārvalde
2
2

Valdība apstiprina pāreju uz elektronisku norēķinu sistēmu sabiedriskajā transportā

Publicēts pirms 9 gadiem. Izvērtē satura aktualitāti! >>
Šodien, 31. martā valdība atbalstīja precizētos Ministru kabineta noteikumu projektus, kas paredz izmaiņas sabiedriskā transporta pasažieru uzskaites un reģistrācijas kārtībā, no 2017. gada pārejot uz elektronisku pasažieru identifikācijas un braucienu apmaksas sistēmu sabiedriskajā transportā – konkrētām pasažieru kategorijām, kas saņem 100% atvieglojumus, vienlaikus lemjot par sistēmas ieviešanas progresa ziņojuma iesniegšanu valdībā līdz 2016. gada 1. aprīlim.

Jaunā sistēma ir attiecināma uz trim pasažieru kategorijām: personām ar I un II grupas invaliditāti, bāreņiem un bez vecāku gādības palikušajiem bērniem, kā arī politiski represētajām personām un nacionālās pretošanās kustības dalībniekiem. Minētie pasažieri kā ierasts izmantos sabiedrisko transportu bez maksas, bet atšķirībā no esošās sistēmas, kur darbojas "0" biļešu izsniegšana, turpmāk reģistrēs savus braucienus sabiedriskajā transportā ar norēķinu iestādes izsniegtu sīkmaksājumu karti, kuras saņemšana un lietošana būs bezmaksas.

Lai saņemtu sīkmaksājumu karti, kas pildīs elektroniska braukšanas identifikācijas līdzekļa funkciju, minētajiem pasažieriem būs jāatver norēķinu konts norēķinu iestādē. Atvieglojuma saņēmējam kontā nebūs nepieciešams noguldīt nekādu naudas summu, lai brauktu ar sabiedrisko transportu bez maksas.  

Ja persona ir nepilngadīga, tad norēķinu kontu atver un norēķinu līdzekli saņem nepilngadīgās personas vecāks, aizbildnis vai bāriņtiesas pilnvarota persona. Ja atvieglojuma saņēmējs pats nespēj ierasties bankā, sīkmaksājumu karti varēs saņemt viņa pilnvarota persona. Paredzēts, ka pasažieri varēs saņemt un norēķinu iestādes tiem izsniegs bezmaksas sīkmaksājumu karti, sadarbojoties ar minēto personu intereses pārstāvošajām sabiedriskajām organizācijām, to organizēto regulāro sanāksmju un izbraukuma sēžu ietvaros.

Sistēmas ieviešana nodrošinās šo cilvēku sociālā statusa aizsardzību un pamattiesību ievērošanu, tiem turpmāk neizpaužot savu sociālo statusu un neuzrādot apliecību ne transporta vadītājam, citiem pasažieriem to redzot, ne sabiedriskā transporta biļešu tirdzniecības vietās. Turpmāk sīkmaksājumu karte, ja uz tās ir personas fotogrāfija, būs vienīgais identifikācijas līdzeklis, kas noteiktās atvieglojamās kategorijas pasažierim būs jānēsā līdzi, lai reģistrētu braucienu sabiedriskajā transportā visā Latvijas teritorijā. Ja atvieglojuma saņēmēja sīkmaksājumu karte būs bez fotogrāfijas, tad šim pasažierim būs jāuzrāda atvieglojumu apstiprinoša apliecība vai likumā noteikts personas identitāti apliecinošs dokuments – tikai pēc sabiedriskā transporta kontroles pieprasījuma.

Projekta mērķis vidējā termiņā ir ieviest sabiedrisko pārvadājumu jomā ērtus elektroniskus norēķinus, paredzot, ka sistēma tiks pielāgota un nodrošinās bezskaidras naudas norēķinu iespējas sabiedriskajā transportā arī pasažieriem, kas paši apmaksā braukšanu tajā – visā Latvijas teritorijā visos sabiedriskā transporta veidos –, tādējādi atvieglojot transporta pakalpojumu izmantošanu ne tikai Latvijas iedzīvotājiem, bet arī ārvalstu viesiem.  Tuvāko piecu gadu laikā, atbilstoši starptautisko karšu organizāciju Visa un MasterCard publiskotajiem dokumentiem, visas banku izsniegtās kartes būs nomainītas uz jaunām kartēm – pielāgotām sīkmaksājumu kartes funkcionalitātei, tā ļaujot ikvienam pasažierim norēķināties ar personīgu bankas izsniegtu norēķinu karti par braucienu sabiedriskajā transportā.

Noteikumu projektu izstrādē tika iesaistīti attiecīgo nozaru eksperti no Latvijas Pasažieru pārvadātāju asociācijas (LPPA), Latvijas Pašvaldību savienības (LPS), VSIA "Autotransporta direkcija" (ATD), Latvijas Komercbanku asociācijas (LKBA), A/s "Pasažieru vilciens" (PV) un SIA "Rīgas karte" (RK).

Atbilstoši 2015. gada 10. marta Ministru kabineta sēdē nolemtajam, PKC ir precizējis noteikumu projektus, papildinot to anotāciju ar sistēmas ieviešanas un uzturēšanas izmaksu  aprēķiniem  un aplēstajiem sistēmas darbības procesā iegūstamajiem sākotnējiem ietaupījumiem. Precizēti konkrēti noteikumu projektu punkti, lai nodrošinātu pēc iespējas atvērtāku un vienkāršāku sistēmu, kas ļautu pēc iespējas vairākām norēķinu iestādēm iesaistīties elektroniskajā norēķinu sistēmā sabiedriskā transporta pasažieru reģistrācijas un brauciena apmaksas nodrošināšanai.

Sistēmas ieviešanai papildus nepieciešamais valsts finansējums 2016. gadā sastāda 123 738 eiro, savukārt 2017. gadā un turpmāk ik gadu papildus nepieciešamais finansējums ir 30 732 eiro. Atbilstoši LPPA novērtējumam, noteikumu projektu ieviešanas rezultātā samazināsies valsts budžeta izdevumi pasažieru, kas saņem atvieglojumus sabiedriskajā transportā, zaudējumu kompensācijai vismaz par pieciem miljoniem eiro. Savukārt paplašinot bezskaidras naudas norēķinus uz visām pārējām pasažieru kategorijām, ieņēmumi pasažieru pārvadātājiem palielinātos vismaz par 10%, kas ieekonomētu valsts un pašvaldību budžetā ap sešiem miljoniem eiro zaudējumu kompensācijā izmaksāto summu starppilsētu pārvadājumos (t.i. 10% no 58.95 miljoniem eiro) un ap 4.92 miljoni eiro (t.i. 10% no 49.22 miljoniem eiro, neskaitot Rīgu) zaudējumu kompensācijā – pilsētu pārvadājumos.

Ieekonomētie līdzekļi – ap 10.92 miljoniem eiro –, kas pilnā apjomā sedz plānotās ieviešanas izmaksas, papildus rada ekonomiju gan valsts budžetam, gan pašvaldību budžetiem, kā arī samazina ēnu ekonomiku nozarē, nodrošinot atklātu, godīgu un precīzu valsts līdzekļu uzskaiti konkrētu braucienu finansēšanai, ļaujot ietaupītos līdzekļus izmantot citu iedzīvotājiem aktuālu jautājumu risināšanai.

Jūs varat iepazīties ar aktuālajiem noteikumu projektiem Ministru kabineta mājaslapā – sadaļā Ministru kabineta sēdes: 2015. gada 31. marta Ministru kabineta sēde.

Elīna Krūzkopa
Pārresoru koordinācijas centrs

Labs saturs
2
Pievienot komentāru
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI