NORISES
>
Notikumi, problēmas, aktuālas tēmas
TĒMAS
Juris Kaža
neatkarīgais žurnālists
26. augustā, 2016
Lasīšanai: 8 minūtes
RUBRIKA: Tuvplānā
TĒMA: Telekomunikācijas
7
7

“Jaunā televīzija” - kad televizori pārvēršas lielos viedtelefonos

Publicēts pirms 7 gadiem. Izvērtē satura aktualitāti! >>

Jaunie TV skatīšanās veidi pārsvarā paredzēti mobilajai interneta videi.

FOTO: Aiga Dambe, LV portāls

Pavasarī un vasaras sākumā, kamēr dabā plauka dažādi ziedi un nogatavojās zemenes, kā sēnes pēc lietus sāka parādīties vairāki jauni televīzijas skatīšanās veidi, kurus piedāvāja divi mobilo sakaru operatori Latvijas Mobilais telefons (LMT) un Tele2 un fiksētā tīkla telefonijas, interneta un televīzijas pakalpojumu sniedzējs Lattelecom. Visiem jaunajiem risinājumiem kopīgs ir tas, ka tie piedāvā televīziju un citu video saturu skatīties ne tikai televizorā, bet arī citās ierīcēs – planšetēs, uz datoru ekrāniem, pat mobilajos telefonos, ja lietotājs samierinās ar nelielo ekrānu.
īsumā
  • Pēdējos mēnešos parādījušies jauni televīzijas un video skatīšanās veidi, kurus piedāvā mobilo sakaru operatori LMT un Tele2.
  • Cīņa ir par visiem ekrāniem, kas mums pieder – televizoru, datoru, planšeti un telefona displeju.
  • Fiksētā tīkla operators Lattelecom ar  Shortcut pakalpojumu cenšas iekarot mobilās ierīces un televizorus, kas nav pieslēgti Lattelecom interneta tīklam.
  • Satura tirgū parādās jauni globāli satura ražotāji, kā Netflix un YouTube.

Jaunie skatīšanas veidi – LMT Straume un LMT topošā viedtelevīzija, kā arī Tele2 atvērtā televīzija – pārsvarā paredzēti mobilajai interneta videi. Savukārt Lattelecom televīzijas un video satura platforma Shortcut ir lietojama gan fiksētā, gan mobilā interneta vidē, neatkarīgi no interneta pakalpojumu sniedzēja.

4G tīkls aiznesīs "jauno televīziju" tur, kur vadi nesniedzas

Kā skaidro LMT viceprezidents Ingmārs Pūķis, uzņēmuma 4G mobilā interneta tīkla pārklājums rada iespēju piedāvāt interaktīvu televīziju jaunai auditorijai, kurai nav pieejams kvalitatīvs fiksētā tīkla internets un/vai kur televīzijas piedāvājums ir sadrumstalots starp daudz maziem, vietējiem kabeļtelevīzijas operatoriem. Jaunā auditorija iekļauj ne tikai lauku rajonu, iespējams, mazturīgākus iedzīvotājus, bet arī vidusšķiru un pārtikušas ģimenes, kas dzīvo savrupmājās un tehnisku iemeslu dēļ nevar saņemt optiskā interneta pakalpojumu. Bieži šādi televīzijas skatītāji ir uzlikuši satelīttelevīzijas uztvērējus.

Pagaidām vēl testēšanas stadijā esošai LMT viedtelevīzijai un arī pārējiem jauniem piedāvājumiem ir viena kopēja īpašība – tie darbojas līdzīgi viedtelefona, nevis līdzšinējam televīzijas un video satura piegādes modelim. Viedtelefoni (iPhone un citi ar Android operētājsistēmu) blakus balss zvaniem un īsziņām piedāvā piekļuvi dažādai informācijai un pakalpojumiem – laika ziņām, biržas un valūtas kursiem, pat slimības simptomu analīzei .Tas viss ir pieejams, izmantojot dažādas viedtelefonā esošas lietotnes jeb apps. Lietotnes viedtelefonos var iekļaut un izkārtot pēc savas patikas – vienam galvenais ir mūzikas straumētājs Spotify, citam - Whatsapp vai cits čata rīks, vēl citam svarīga ir foto lietotne Instagram vai video raidīšanas rīks Periscope.

"Jaunās televīzijas" ir nekas cits kā šī viedtelefona lietotņu modeļa pārnešana no jūsu mazās kabatas ierīces uz lielo mājas televizoru. Turklāt vairumā gadījumu skatītājam nav jābūt kādam no t.s. Smart TV modeļiem – televizoriem ar tādām iebūvētām lietotnēm kā video krātuve YouTube vai izklaides kanāls Netflix u.c. Izmantojot šo "jauno televīziju" piedāvāto pakalpojumu, televizors tiek vienkārši pārtaisīts par 40 collu viedtelefonu. Tas notiek, tāpat kā televizoru izmantojot kā datora displeju vai spēļu konsoles ekrānu.

"Jaunās TV" uztvērēji – "bumbulīši" un kastītes

Tehniski šī televizora pārtaisīšana notiek ar nelielu ierīci vai piedēkli. Tele2 piedāvā t.s. straumētāju jeb Chromecast  "bumbulīti", ko pieslēdz starp telefonu vai 4G interneta rīku un televizoru. Tad uz televizora (tāpat kā uz videotelefona) sāk darboties Atvērtā TV iekļautās lietotnes, tostarp zviedru Moderna Timas Groupe (MTG) satura skatīšanās lietotne Vaisla. Bez Viaplay un Tele2 Atvērtās televīzijas lietotājiem ir pieejama arī aplikācija Megogo ar plašu TV kanālu un filmu izvēli, Latvijas Televīzijas video satura aplikāciju RePlay un Tele2 pašu veidotā video satura aplikācija Play 2, kas tapusi sadarbībā ar ACME Film. Gan jāpiebilst, ka straumētāja  instalēšanas un lietošanas instrukcija ir samērā sarežģīta un šķietami piņķerīga.

LMT televīzijas pakalpojumam testa versijā izmanto Google izstrādātu rīku, kas faktiski kā mazs specializēts dators pārvērš televizoru par "savu" ekrānu, uz kura parādās satura un citu funkciju izvēlnes. Ja vēlas skatīties noteiktu saturu, to izvēlēties un iedarbināt varēs ar televizora pulti vai pat ar mobilo telefonu. Tā  tas tika demonstrēts testa versijā, ko varēja apskatīt LMT galvenā ofisa telpās. LMT lietotāji ar lietotni Straume jau ilgāku laiku var skatīties sporta sacīkšu un dažādu citu pasākumu tiešraides, kurus translē LMT operatori, kas atrodas pasākumu norišu vietās. Vēlāk šīs video straumes tiek arhivētas un tās var noskatīties internetā skatītājam izdevīgā laikā.

Savukārt Shortcut darbojas kā lietotne datoros, telefonos un planšetēs, bet televizoros to redz caur Apple TV ierīci. Drīzumā, kā informē Lattelecom, to varēs lejuplādēt kā Smart TV aplikāciju un arī izmantot ar Chromecast ierīcēm, apmēram tādām pašām kā Tele2 straumētājs. Pagaidām Shortcut televizoros piedāvā tikai Lattelecom sortimenta televīzijas kanālus, savukārt lietotne piedāvā vairākas izklaides paketes. Un tur, kā jāatzīst, beidzas prieki. Gan Shortcut, gan Tele2 piedāvājums pēc testēšanām un sākuma atlaidēm ir par maksu. Piemēram, Viaplay maksā, sākot no 6,99 eiro mēnesī, Megogo un kino lietotne Play2 katra, sākot no 4,99 eiro mēnesī. Turklāt straumētājs maksā 3,50 eiro mēnesī.  Arī Shortcut dažādie varianti – Shortcut Films un Shortcut TV  – katrs maksā 6 eiro mēnesī vai 10 eiro par abiem kopējā paketē. LMT topošai televīzijai maksa vēl nav noteikta.

Salīdzinoši par "parasto" Lattelecom optiskā interneta pieslēgumu ar 250 megabitu sekundē abpusēju ātrumu un paplašinātu interaktīvās televīzijas paketi sanāk maksāt  ap 39 eiro mēnesī. Šķiet, ka, izvēloties plašāku Tele2 vai Shortcut pakešu sortimentu, finansiālā ietaupījuma, visticamāk, nebūs, jo būs jāmaksā arī par 4G abonementu.

Mobilie iekaro lielos ekrānus, fiksētie – mobilās ierīces

Rodas jautājums – uz ko tas viss virzās? No vienas puses, mobilo sakaru operatori cenšas iekarot lielos ekrānus un pēc mobilo lietotņu modeļa izvietot virkni satura skatīšanās pakešu uz mājas televizoriem. Savukārt klasiskie interaktīvās un kabeļtelevīzijas pakalpojumu sniedzēji ar Lattelecom priekšgalā mēģina pārņemt mazos ekrānus – planšetes, datorus (kuriem parasti nav 42 collu displeji) un pat mobilos telefonus.

Vēl fonā tam, kā norādīja I. Pūķis, ir cīņa salauzt klasiskos televīzijas satura pārdošanas modeļus, kur lieli satura īpašnieki cenšas "pakot" kopā pieprasītu un nepopulāru saturu un prasīt maksu par visu. Citiem vārdiem sakot, vēlies CNN vai populārāko filmu kanālu, piemaksā par Dog Channel, kuru neskaties.

Minēto pārdošanas modeli daļēji lauž tādas kompānijas kā Netflix un YouTube, kas no satura piegādes platformām un lietotāju ražotā video satura arhīva piedāvājuma ir mainījušas biznesa modeli un pašas sākušas ražot oriģinālsaturu – filmas un seriālus.

Netflix savu darbību sāka kā videonoma, kas vēl pirms vairākiem gadiem klientam sūtīja nomas diskus pa pastu. Tad arī kompānija sadūrās ar lielo satura īpašnieku "pakošanas" problēmu - ja pērc tiesības iznomāt filmu Titāniks vai klasisko Vējiem līdzi, līdzi jāpiepērk Zombie Rats from Cleveland  (Žurkas-zombiji no Klīvlendas) vai citas "C" kategorijas filmas. Tādēļ Netflix sācis ražot savu saturu, ar kuru var pārdot kā daļu no ikmēneša abonementa vai prasot maksu par skatījumu.

Noslēdzot ieskatu jauno televīziju piedāvājuma modelī, secinājums ir šāds: tiem, kam patīk skatīties kustīgas bildes, ko agrāk pazinām kā televīziju, video vai filmu, nākotnē būs vēl lielāka izvēle, kā to darīt, un jauni pārsteigumi, pamanot, kas un kā šo saturu pasniedz.

Labs saturs
7
Pievienot komentāru
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI