NORISES
>
Notikumi, problēmas, aktuālas tēmas
TĒMAS
Lidija Dārziņa
LV portāls
30. oktobrī, 2013
Lasīšanai: 8 minūtes
RUBRIKA: Tuvplānā
TĒMA: Nodokļi
1
1

VID: pilnveidojam nodokļu maksātāju apkalpošanu

Publicēts pirms 10 gadiem. Izvērtē satura aktualitāti! >>

Avots: Valsts ieņēmumu dienesta darba rezultāti 2013.gada deviņos mēnešos

Budžeta ieņēmumi no Valsts ieņēmumu dienesta (VID) administrētajiem nodokļiem šogad ir par 200 miljoniem latu lielāki nekā pērn. Ir pilnveidoti normatīvie akti, arī nodokļu maksātāju kļuvis vairāk. Šogad ir ieviesta virkne jaunu pakalpojumu nodokļu maksāšanas ērtumam, un iecerēti arī citi. Arī tādi, lai mazinātu jau paredzamās problēmas, kad visas VID Rīgas struktūrvienības pārcelsies uz vienu adresi.

VID vadība, informējot par šā gada nodokļu iekasēšanas labajiem rezultātiem, izklāstīja arī par paveikto un iecerēto, lai nodrošinātu nodokļu maksātāju kvalitatīvu un ātru apkalpošanu, uzlabotu elektronisko saziņu, konsultāciju kvalitāti un taupītu godprātīgo maksātāju laiku.

VID ģenerāldirektore Ināra Pētersone uzsver nodokļu administrācijas sadarbību ar partnerorganizācijām - Latvijas Darba devēju konfederāciju (LDDK) un Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kameru (LTRK), kuru ieteikumi tiek uzklausīti pirms jauninājumu ieviešanas.

EDS – viegli pieejams visiem, bet vēl svešāds fiziskajām personām

Elektroniskajā deklarēšanas sistēmā (EDS) šogad ieviesta jauna PVN deklarācijas strukturēta forma, kurā apvienoti visi PVN deklarācijas pielikumi. Jaunā forma izveidota, lai atvieglotu nodokļu maksātāju grāmatvežiem PVN deklarācijas aizpildīšanu, jo datus tagad salīdzina sistēma.

No 1.marta EDS ir pieejama arī jauna Gada ienākumu deklarācijas forma, kurā nodokļu maksātājam – fiziskajai personai, kura iesniedz deklarāciju elektroniski, automātiski parādās VID rīcībā jau esošā informācija (saņemtais atalgojums, ieturētie nodokļi). I.Pētersone atzīst: ar fiziskajām personām ir daudz strādāts, lai iedzīvinātu šo pakalpojumu, taču vēl nav sagaidīts cerētais rezultāts. Jo arī šogad par pagājušo gadu deklarācijas EDS iesniedza tikai 17% no visiem.

"Veiks nodokļu deklarāciju inventarizāciju."

No 9.jūlija VID Elektroniskās deklarēšanas sistēmas lietotāji var autentificēties EDS vēl vienkāršāk un katram internetbankas lietotājam pierastāk - ar kredītiestāžu (Swedbank, SEB, Citadele, Nordea, DNB, Norvik banka) identifikatoriem un parolēm, izmantojot valsts portāla  "latvija.lv" tehnisko risinājumu. Informācija par to atrodama VID mājaslapā šeit.

VID informācijas nosūtīšanai nodokļu maksātājiem piedāvā izmantot savstarpējās saziņas formu EDS. Nodokļu maksātāji saņem VID sūtītos dokumentus, arī VID ģenerāldirektores ar drošu elektronisko parakstu parakstītos. Un arī nodokļu maksātāji visu informāciju, paskaidrojumus Valsts ieņēmumu dienestam ievieto konkrētā sadaļā EDS. Ietaupās laiks un nauda, uzsver I.Pētersone. VID aprēķinājis - kopš šīs sistēmas ieviešanas no 2.maija uz pasta pakalpojumiem varēts ietaupīt 80 000 latu.

EDS modernizāciju un pilnveidošanu turpinās, lai elektroniskā sistēma lietošanā būtu iespējami lietderīga un nodokļu maksātājiem draudzīgāka.

EDS ieviesīs atgādinājuma sistēmu gan par parādiem, gan deklarāciju iesniegšanu. Ja nodokļu maksātājs nebūs nomaksājis nodokļus, sistēma viņam par to automātiski atgādinās. Tas ir viens piemērs, kā speciālistiem samazināt manuālo darbu, lai var efektīvi strādāt tajos virzienos, kur nepieciešama analītiskā domāšana, ko sistēmas nevar izdarīt.

Nodokļu maksātāji, kuri ir iesaistījušies VID padziļinātās sadarbības programmā, saņem no VID tā dēvēto riska informāciju, kas ļauj viņiem laikus novērst nodokļu administrācijas pamanītos pārkāpumus. Šāda preventīva sistēma tiks piedāvāta arī citiem nodokļu maksātājiem. I.Pētersone uzskata, ka tāds bonuss ir vajadzīgs ne tikai tiem, kas ir iekļāvušies padziļinātās sadarbības programmā, bet tas ir jānodrošina visiem nodokļu maksātājiem, jo "nekas slēpjams mums nav". Turklāt informēšana un sniegtā iespēja pašam nodokļu maksātājam novērst pārkāpumus ir daudz lētāk nekā dienesta cīņa pēc tam, piemērojot sankcijas.

Lielai daļai iedzīvotāju tieša saskare ar Valsts ieņēmumu dienestu ir reizi gadā – iesniedzot ienākumu deklarāciju, lai atgūtu pārmaksāto iedzīvotāju ienākuma nodokli par izglītības un ārstniecības izdevumiem. Viens no iemesliem, kāpēc vairums cilvēku iesniedz deklarācijas papīra formā, bet neizmanto vienkāršāku iespēju to izdarīt EDS, varētu būt tas, ka deklarācijai jāpievieno attaisnojuma dokumenti – maksājumu čeki un kvītis, tātad tie ir jāieskenē. Ne katram interneta lietotājam šāda iespēja ir. Tāpēc tiek domāts, kā VID elektroniski varētu saņemt informāciju par konkrētā cilvēka maksājumiem izglītības un veselības iestādēs. Paredzams, ka 2015.gadā tas varētu būt iespējams par medicīnas izdevumiem – e-veselības projekta ietvaros. Savukārt iespēju iegūt informāciju par mācību maksājumiem izglītības iestādēs sāktas sarunas ar Izglītības un zinātnes ministriju.

Mazinās administratīvo slogu

Klientu servisa programmā iekļauti pasākumi, lai novērstu līdz šim klientu apkalpošanā identificētās problēmas. Lielai daļai uzlabojumu nav vajadzīgi finanšu resursi, bet gan tikai vēlme to izdarīt, piebilst I.Pētersone.

Nesen VID izveidojis īpašu e-pasta adresi: VID.serviss@vid.gov.lv. Nodokļu maksātāji var izteikt priekšlikumus VID darba uzlabošanai, pēc nodokļu maksātāju domām, iespējams, nevajadzīgi apgrūtinošas birokrātiskas procedūras samazināšanai. Tā ir arī iespēja ziņot, ja nācies saskarties ar negācijām VID darbā. Šo informāciju operatīvi izskata attiecīgās struktūrvienības vadītājs, lai varētu vērtēt un uzlabot darbu.

"EDS ietaupa naudu, taču elektronisko iespēju izmanto pārāk maz iedzīvotāju."

Klientu apkalpošanas programmā ir arī jaunas VID mājaslapas www.vid.gov.lv izstrāde, paredzot, ka VID informācija tajā būs strukturēta mērķa auditorijām, sniedzot kvalitatīvu atbalstu nodokļu maksātājiem e-vidē.

Lai nodokļu maksātājiem samazinātu administratīvo slodzi, kopā ar sadarbības partneriem – LDDK un LTRK – tiks caurlūkotas pašreiz spēkā esošo nodokļu deklarāciju formas. Šī inventarizācija esot nepieciešama, jo ne visi sniedzamie dati tiek izmantoti, tātad jāvērtē to lietderīgums, kur iespējams informācijas daudzumu samazinot vai apvienojot.

VID pārceļas un domā, kā palikt tuvāk apmeklētājiem

Saziņa ar juridiskajām personām galvenokārt notiek elektroniskajā vidē – EDS, savukārt fiziskās personas bieži mēro ceļu uz VID.

Kad VID visas 14 Rīgas struktūrvienības pārcelsies vienuviet - uz kompleksu Talejas ielā, likvidēs pašreizējos klientu apkalpošanas centrus, kas ir katrā galvaspilsētas rajonā. Lai cilvēkiem visos gadījumos nenāktos mērot ceļu cauri visai Rīgai uz Mežaparku, tagad jādomā, kā organizēt VID klientu – fizisko personu – pieņemšanu atsevišķās vietās galvaspilsētā. VID ir interesējies par sadarbību ar citām valsts iestādēm un pašvaldību. Tā kā Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas vienas pieturas aģentūras projekta ietvaros Rīgā tādas vienas kopējas "pieturas" klientu apkalpošanai vēl nav un arī Rīgas pašvaldība nav piekritusi nodokļu ierēdņa klātbūtnei savos klientu centros, uzrunāts privātais sektors un lielveikali. Un ir atsaukusies "Maxima", viens no VID sadarbības partneriem. Tātad VID nomās telpas lielveikalos, kurās speciālists pieņems apmeklētājus, lai nevajadzētu braukt uz Talejas ielu, tērēt līdzekļus un laiku.

Pirmā šāda pieņemšanas vieta acīmredzot būs veikals "Maxima" pie Mūkusalas apļa, lai VID pārcelšanās radītās neērtības mazinātu Pārdaugavas iedzīvotājiem. I.Pētersone piebilst, ka tam nav nepieciešami lieli ieguldījumi. Vēl izskatīs arī citas iespējas.

Uz jauno administratīvo kompleksu Talejas ielā VID pakāpeniski sāks pārcelties nākamgad.

Labs saturs
1
Pievienot komentāru
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI