E-KONSULTĀCIJAS
>
visas atbildes Jautā, mēs palīdzēsim rast atbildi!
TĒMAS
Nr. 5858
Lasīšanai: 6 minūtes

Par piespiedu nomas maksājumu

Publicēts pirms 9 gadiem. Izvērtē satura aktualitāti! >>
J
jautā:
12. decembrī, 2014
Andis Krūmiņš

Dzīvoju pilnībā privatizētā 85 dzīvokļu mājā Rīgā, kura atrodas uz zemes, kas tagad pieder sabiedrībai ar ierobežotu atbildību, kas reģistrēta kādā Rīgas dzīvoklī. Zemi minētā sabiedrība iegādājusies 2011.gada beigās un tagad grib slēgt zemes nomas līgumu ar mūsu mājas dzīvokļu īpašnieku biedrību. Nomas maksu par zemes lietošanu saskaņā ar likuma "Par zemes reformu Latvijas Republikas pilsētās" 12.panta 21.daļu un likuma "Par valsts un pašvaldību dzīvojamo māju privatizāciju" 54.panta trešo daļu sabiedrība prasa 6% apmērā no zemes vienības kadastrālās vērtības. Mājai piesaistītais zemes gabals ir liels (gandrīz 5000 m2) un nomas maksa (kopā ar PVN) ir milzīga. Piespiedu nomas attiecībām gatavojāmies jau savlaicīgi un gandrīs trešdaļu prasītās naudas mēs esam iekrājuši, jo uzskatām, ka tieši tik ir adekvāti. Ļoti cerējām, ka valdība paspēs sakārtot likumdošanu, kas ļautu mūsu dzīvojamai mājai piesaistīto zemes gabalu samazināt atbilstoši nepieciešamībai, nevis vēsturiskajām zemes gabala robežām. Tagad, domājot par tiesu un lasot likumu "Par zemes reformu Latvijas Republikas pilsētās", ir sekojoša neizpratne. Likumā konsekventi lietotais termins "bijušie zemes īpašnieki vai viņu mantinieki" nekādi nav attiecināms uz sabiedrību ar ierobežotu atbildību, kurai pieder zeme zem mūsu mājas. Tāpēc, kā Jūs uzskatāt, vai mums ir cerība tiesas ceļā vienoties par mazāku nomas maksu? Paldies jau iepriekš!

A
atbild:
06. janvārī, 2015
Lidija Dārziņa
LV portāls

Ja ir domstarpības, tās jārisina tiesā, un lēmums ir tiesas ziņā. Tiesu prakse liecina, ka panākt par 6% zemāku zemes nomas maksu prasītājiem arī tiesas ceļā neizdodas. 

Jurists Arnis Zelčs  publikācijā „Piespiedu noma  Civillikuma 1732. panta kontekstā”  („Jurista Vārds, 13.02.2014) paudis viedokli, kāpēc tas tā ir:

„Šobrīd divi tiesību akti paredz dzīvokļa īpašniekam imperatīvu un negrozāmu pienākumu regulāri maksāt zemes īpašniekiem precīzi sešus procentus gadā no zemes kadastrālās vērtības. Ne par simtdaļu procenta vairāk vai mazāk. Turklāt gadījumā, ja puses nevienojas par nomas apmēru, tiesai de iure ir pienākums piespriest par labu zemes īpašniekam likumā paredzētos sešus procentus. Tieši minētā iemesla dēļ zemes īpašniekiem nemaz nav ekonomiskas intereses vienoties.

Pirms šāda tiesiskā regulējuma tapšanas dzīvokļu īpašniekiem bija pienākums maksāt zemes nomas maksu ne vairāk par pieciem procentiem no zemes kadastrālās vērtības. Vienlaikus normas ierobežoja nomas maksas apmēra strauju palielināšanos ekonomiskās recesijas laikā. Proti, 2008., 2009. un 2010.gadā zemes nomas maksa nedrīkstēja pārsniegt iepriekšējam gadam aprēķināto maksu vairāk kā par 25 procentiem.

Satversmes tiesa ar 2009.gada 15.aprīļa sprieduma lietā Nr. 2008-36-01 atzina minētās normas par neatbilstošām samērīguma principam. Vienlaikus konstitucionālā tiesa atzina, ka pamatots risinājums varētu būt paredzēt tiesību aktos lielāku nomas maksas apmēru toreizējo piecu procentu vietā. Ievērojot spriedumā minēto, likumdevējs varēja paredzēt piespiedu nomas maksu, piemēram, līdz astoņiem procentiem no zemes kadastrālās vērtības.

Tomēr konstitucionālās tiesas nolēmuma izpildei likumdevējs izvēlējās savdabīgu juridisku konstrukciju. Piespiedu nomas maksas maksimālais apmērs paaugstināts par vienu procentu, paredzot, ka tieši seši procenti ir galīgais maksājuma apmērs, kuru dzīvokļu īpašnieks maksā tad, ja puses nevar vienoties. Rezultātā prasības iesniegšana tiesā rada 100 procentu garantiju, ka tiesa apmierinās zemes īpašnieka prasību. Respektīvi, tiesa piedzīs no dzīvokļa īpašnieka tieši sešus procentus no zemes kadastrālās vērtības, jo tiesa nevar mainīt tiesību aktos paredzēto nomas maksas apmēru. Turklāt prasības iesniegšana tiesā per se apliecina, ka puses nevar vienoties. Līdz ar to tiesvedības rezultāts šādās lietās nav meistarības, bet gan laika jautājums.”

Visticamāk, ka tieši minētā iemesla dēļ zemes īpašnieki neiebilst pret šobrīd spēkā esošo piespiedu nomas apmēra regulējumu. Tāpat jāsecina, ka dzīvokļu īpašnieki nevar aizsargāt savas tiesiskās intereses vispārējā kārtībā, kā tas paredzēts Civillikuma 1732. pantā.

Normatīvajos aktos patiešām joprojām nav risinājuma zemes piespiedu nomas problēmām, tostarp situācijās, kad daudzdzīvokļu māju dzīvokļu īpašnieki ir spiesti maksāt nomas maksu par nesamērīgi lielām piesaistītās zemes platībām. Pagaidām vienīgā pretimnākšana no 1.janvāra ir noteikta ar grozījumiem likumā „Par valsts un pašvaldību dzīvojamo māju privatizāciju” un likumā „Par zemes reformu Latvijas Republikas pilsētās”, kas piespiedu dalītā īpašuma tiesisko attiecību gadījumā atceļ daudzdzīvokļu dzīvojamo māju dzīvokļu īpašnieku pienākumu kompensēt zemes īpašniekam nekustamā īpašuma nodokļa maksājumu par zemi.

Grozījumi likumā „Par valsts un pašvaldību dzīvojamo māju privatizāciju” ir virzība uz problēmas risināšanu. Proti, tagad šajā likumā uzdots Ministru kabinetam līdz 2015.gada 30.septembrim iesniegt Saeimai likumprojektu par dalītā īpašuma tiesisko attiecību izbeigšanu starp privatizētā objekta īpašnieku un tā zemes gabala īpašnieku, uz kura atrodas privatizētais objekts.

Labs saturs
Pievienot komentāru
Uzdod savu jautājumu par Latvijas tiesisko regulējumu un tā piemērošanu!
Pārliecinies, vai Tavs jautājums nav jau atbildēts!
vai
UZDOT JAUTĀJUMU
Šomēnes iespējams uzdot vēl 54 jautājumus. Vairāk par e‑konsultāciju sniegšanu
Iepazīsti e-konsultācijas