E-KONSULTĀCIJAS
>
visas atbildes Jautā, mēs palīdzēsim rast atbildi!
TĒMAS
Nr. 1432
Lasīšanai: 3 minūtes

Tirdzniecības ķēdē noteicošās ir pircēja tiesības

Publicēts pirms 11 gadiem. Izvērtē satura aktualitāti! >>
J
jautā:
20. septembrī, 2012
Jana Mikole

Latvijas uzņēmums izplata Latvijā ASV ražoto produkciju - datora iekārtas (tīkla kartes, kabeļi, maršrutētāji utt.). Ražotāji (ASV) produkcijai dod garantiju 1 gadu, attiecīgi Latvijas uzņēmums arī dod garantiju tikai 1 gadu. Pēc likuma (kāda?) garantija ir 2 gadi produkcijai. Latvijas uzņēmums informēja, ka otro garantijas gadu mēs, pircēji, varam dabūt par maksu. Dodiet, lūdzu, konsultāciju, ievērojot visas nianses: pārdevējs un pircējs ir divas juridiskās personas. Uzrādiet, lūdzu, informācijas avotu! Paldies!

A
atbild:
28. septembrī, 2012
Mudīte Luksa
speciāli LV portālam

PTAC Patērētāju informēšanas un komunikācijas daļas vadītāja Sanita Gertmane LV portālam paskaidroja, ka produkcijas divu gadu garantiju termiņu darījumos starp juridiskām personām nenosaka neviens normatīvais akts, bet tikai civiltiesiskās attiecības un līguma nosacījumi starp šīm juridiskajām personām. Tātad nekas neliedz pārņemt ražotāja un izplatītāja doto viena gada garantijas termiņu.

Taču, kā norāda Latvijas Tirgotāju asociācijas padomnieks Austris Kalniņš, tirdzniecības ķēdē pēdējais posms ir pircējs ar savām tiesībām. Patērētāju tiesību aizsardzības likuma 27.pantā „Patērētāja prasījums par līguma noteikumiem neatbilstošu preci vai pakalpojumu” ir rakstīts:

(1) Patērētājs ir tiesīgs pieteikt prasījumu ražotājam, pārdevējam vai pakalpojuma sniedzējam par preces vai pakalpojuma neatbilstību līguma noteikumiem divu gadu (red.izcēlums) laikā no preces iegādes vai pakalpojuma saņemšanas dienas. Par preces iegādes dienu tiek uzskatīta diena, kad ražotājs vai pārdevējs nodevis un patērētājs pieņēmis attiecīgo preci.”

Tādējādi, kaut arī nekur citur nav norādīts, cik ilgs garantijas laiks precei ir jānorāda, tiek uzskatīts, ka tam jābūt šiem diviem gadiem, jo šajā laikā patērētājs, kuram pārdota vai nodota lietošanā līguma noteikumiem neatbilstoša prece, ir tiesīgs pieprasīt, lai ražotājs vai pārdevējs attiecīgi samazina preces cenu; novērš preces neatbilstību līguma noteikumiem vai atlīdzina patērētājam izdevumus par neatbilstības novēršanu; apmaina preci pret tādu pašu vai ekvivalentu preci, ar kuru būtu nodrošināta atbilstība līguma noteikumiem; atceļ līgumu un atmaksā patērētājam par preci samaksāto naudas summu.

Tās faktiski ir tās pašas darbības, ko paredz garantija (likuma 16.pants), un uzņēmējam pašam ir jāizlemj, kā rīkoties ir izdevīgāk.

Labs saturs
Pievienot komentāru
Uzdod savu jautājumu par Latvijas tiesisko regulējumu un tā piemērošanu!
Pārliecinies, vai Tavs jautājums nav jau atbildēts!
vai
UZDOT JAUTĀJUMU
Līdz mēneša beigām iesniegt e-konsultāciju vairs nav iespējams. Vairāk par e‑konsultāciju sniegšanu
Iepazīsti e-konsultācijas