E-KONSULTĀCIJAS
>
visas atbildes Jautā, mēs palīdzēsim rast atbildi!
TĒMAS
Nr. 10502
Lasīšanai: 4 minūtes

Maksātnespējas likuma normas neaizliedz kreditoriem sazināties ar parādnieku

Publicēts pirms 7 gadiem. Izvērtē satura aktualitāti! >>
J
jautā:
07. oktobrī, 2016
Kristaps

Labdien. Sakiet, lūdzu, ko atbildēt kreditoriem, kuri zvana jau pēc fiziskās maksātnespējas procesa pasludināšanas? Vai var norādīt kreditoriem, ka lūdzu sekojiet līdzi ierakstiem maksātnespējas reģistrā? Vai kreditors vispār var zvanīt parādniekam pēc maksātnespējas pasludināšanas un risināt kaut kādus jautājumus?

A
atbild:
25. oktobrī, 2016
Maksātnespējas administrācija
Agnese Simsone, Pirmā uzraudzības departamenta juriskonsulte

Saskaņā ar Maksātnespējas likuma 134. panta otrās daļas 2. punktu pēc fiziskās personas maksātnespējas procesa pasludināšanas parādnieks zaudē tiesības rīkoties ar visu savu mantu, kā arī ar viņa valdījumā vai turējumā esošo trešajām personām piederošo mantu (izņemot mantu, uz kuru nevar vērst piedziņu), un šīs tiesības iegūst administrators.

Minētā norma nodrošina, ka visa fiziskās personas manta primāri tiks izlietota kreditoru prasījumu apmierināšanai, un tiek novērsta iespējamība, ka ārpus maksātnespējas procesa tiks veiktas jebkādas individuālas piedziņas darbības.

No Maksātnespējas likuma 73. panta pirmās un otrās daļas izriet, ka kreditoru prasījumi pret parādnieku iesniedzami administratoram mēneša laikā no dienas, kad maksātnespējas reģistrā izdarīts ieraksts par parādnieka maksātnespējas procesa pasludināšanu. Ja kreditors nokavējis minēto prasījumu iesniegšanas termiņu, viņš savu prasījumu pret parādnieku var iesniegt termiņā, kas nav ilgāks par sešiem mēnešiem no dienas, kad maksātnespējas reģistrā izdarīts ieraksts par parādnieka maksātnespējas procesa pasludināšanu, bet ne vēlāk kā līdz dienai, kad šajā likumā noteiktajā kārtībā sastādīts kreditoru prasījumu apmierināšanas plāns. Maksātnespējas likuma normas administratoram neuzliek pienākumu personīgi meklēt parādnieka kreditorus.

No Maksātnespējas likuma normām izriet, ka pēc fiziskās personas maksātnespējas procesa pasludināšanas visas tiesības rīkoties ar parādnieka mantu iegūst administrators. Administrators pārbauda kreditoru prasījumu pamatotību un atbilstību normatīvo aktu prasībām un pieņem pamatotu lēmumu par to atzīšanu, neatzīšanu vai daļēju atzīšanu. Tāpat administrators sagatavo parādnieka mantas pārdošanas plānu un pēc tā izpildes sastāda maksātnespējas procesa izmaksu sarakstu, un novirza atgūtos naudas līdzekļus, tostarp kreditoru prasījumu segšanai. Līdz ar to parādnieks nav tiesīgs rīkoties ar savu mantu, tajā skaitā veikt maksājumus atsevišķiem kreditoriem. 

Attiecībā uz maksātnespējas reģistrā veiktajiem ierakstiem norādāms, ka saskaņā ar Maksātnespējas likuma 12. panta pirmo daļu, lai nodrošinātu tiesiskās aizsardzības procesa, juridiskās personas maksātnespējas procesa un fiziskās personas maksātnespējas procesa publiskumu, atbildīgā iestāde kārto maksātnespējas reģistru, kurā iekļauj šajā likumā noteiktās ziņas. Maksātnespējas reģistrs ir visiem pieejams bez maksas, un tā ierakstiem ir publiska ticamība. Tā paša panta otrā daļa noteic, ka maksātnespējas reģistrā ieraksta ziņas par maksātnespējas procesa administratoru, par tiesiskās aizsardzības procesa, juridiskās personas maksātnespējas procesa un fiziskās personas maksātnespējas procesa norisi.

Ņemot vērā minēto, konstatējams, ka maksātnespējas procesa ietvaros parādnieka kreditoriem saistībā ar jautājumiem, kas saistīti ar parādnieka maksātnespējas procesa norisi, iespējams vērsties pie parādnieka maksātnespējas procesa administratora, kura kontaktinformācija iegūstama maksātnespējas reģistrā.

Vienlaikus norādāms, ka Maksātnespējas likuma normas neaizliedz kreditoriem sazināties ar parādnieku, vēl jo vairāk, ja šāda komunikācija sekmē maksātnespējas procesa mērķu sasniegšanu.

Labs saturs
Pievienot komentāru
Uzdod savu jautājumu par Latvijas tiesisko regulējumu un tā piemērošanu!
Pārliecinies, vai Tavs jautājums nav jau atbildēts!
vai
UZDOT JAUTĀJUMU
Līdz mēneša beigām iesniegt e-konsultāciju vairs nav iespējams. Vairāk par e‑konsultāciju sniegšanu
Iepazīsti e-konsultācijas