SKAIDROJUMI
>
Zini savas tiesības un iespējas!
TĒMAS
Mudīte Luksa
speciāli LV portālam
24. jūlijā, 2013
Lasīšanai: 11 minūtes
RUBRIKA: Skaidrojums
TĒMA: Tava drošība
2
2

Aviolidojums pasažieriem ar īpašām vajadzībām

Publicēts pirms 10 gadiem. Izvērtē satura aktualitāti! >>

Starptautiskā lidosta „Rīga” ir atzīta par Eiropā labāko pakalpojumu sniegšanā cilvēkiem ar kustību ierobežojumiem.

FOTO: Evija Trifanova/ LETA

Pārvietošanās ar lidmašīnu ir teju neiztrūkstoša tālāka ceļojuma sastāvdaļa: mūsdienās ļaudis pieraduši pārvietoties ātri un ar ērtībām. Taču kā allaž saistībā ar pakalpojumu pirkšanu arī aviokompāniju klientiem ir jāzina savi pienākumi un tiesības, jo citādi var gadīties daža negaidīta un nevēlama ķibele. Skaidrojumā informācija, kas pirms lidojuma būs noderīga jaunajām māmiņām, topošajām māmiņām un cilvēkiem ar invaliditāti.
īsumā
  • ES dalībvalstīs kopīgus noteikumus (pasažieru tiesību minimumu) par kompensāciju un atbalstu pasažieriem saistībā ar iekāpšanas atteikumu un lidojumu atcelšanu vai ilgstošu kavēšanos nosaka Eiropas Parlamenta un Padomes 2004.gada 11.februāra Regula Nr.261/2004. Ja tās prasības netiek ievērotas, neapmierinātie pakalpojuma saņēmēji ar sūdzību var vērsties gan tieši lidsabiedrībā, gan PTAC.
  • Taču nereti domstarpības rodas tieši tādēļ, ka pasažieri, iegādājoties aviobiļeti, iepriekš nav iepazinušies ar līguma noteikumiem un pakalpojuma sniegšanas nosacījumiem.
  • Īpaši nosacījumi lidostās un lidsabiedrībās ir cilvēku ar īpašām vajadzībām, grūtnieču un zīdaiņu pārvadāšanai. Tādēļ nākamajiem pasažieriem jau laikus ir jāiegūst šī informācija, lai nenāktos piedzīvot nepatīkamus pārsteigumus pirms lidojuma vai arī – nepalaistu garām priekšrocības, par kurām nebija uzzināts.

Šis brīdinājums nav bez pamata, jo Patērētāju tiesību aizsardzības centra (PTAC) informācija liecina – jau vairākus gadus šis pakalpojumu segments ir viens no tiem, par ko centrs saņēmis visvairāk sūdzību. Jau šā gada pirmajā pusē vien patērētāji 400 reižu vērsušies PTAC un Eiropas Patērētāju informēšanas centrā ("ECC Latvia") ar jautājumiem un problēmām saistībā ar aviopakalpojumiem. Kā norāda PTAC, pakalpojumu jomā patērētāju sūdzību īpatsvars tieši par aviopakalpojumiem veido 35 procentus.

Arī aviopārvadājumos svarīgi iepazīties ar līgumu

Pirms doties uz lidostu, varam ieteikt vispirms iemest aci PTAC interneta vietnē, kur publicēta konkrēta un izsmeļoša informācija par aviopasažieru tiesībām. Darbdienās informāciju par patērētāja tiesībām ceļojot var uzzināt, zvanot uz PTAC informatīvo tālruni 65452554, kā arī rakstot uz e-pasta adresi ptac@ptac.gov.lv.

Tomēr ielāgošanai kāds PTAC Patērētāju informēšanas un komunikāciju daļas vadītājas Ilzes Žundes ieteikums: "Tāpat kā, iegādājoties jebkuru pakalpojumu, tā saņēmējam sīki ir jāiepazīstas ar līguma noteikumiem, tas pats jādara arī aviopasažieriem. Iegādājoties aviobiļetes, ir jāiegūst detalizēta informācija par pakalpojuma sniegšanas nosacījumiem, kas it bieži mēdz mainīties. Piemēram, vai pēc biļetes iegādes jums būs tiesības nomainīt tās īpašnieka vārdu vai lidojumu pārcelt uz citu laiku, vai arī par šo pakalpojumu būs nepieciešams papildu maksājums."

PTAC arī norāda: "No saņemtajām sūdzībām un informācijas pieprasījumiem redzams, ka savu pirkumu veikšanai patērētāji aizvien biežāk izvēlas interneta vidi. Izmantojot lidsabiedrību tīmekļa vietnes, patērētājiem nereti rodas problēmas, jo tie nav rūpīgi iepazinušies ar pārvadātāja nosacījumiem, pakalpojuma sastāvu un nav ņēmuši vērā pārvadātāja sniegtās norādes."

"Pakalpojumu jomā patērētāju sūdzību īpatsvars tieši par aviopakalpojumiem veido 35 procentus."

Vēl jāatgādina, ka ES dalībvalstīs kopīgus noteikumus (pasažieru tiesību minimumu) par kompensāciju un atbalstu pasažieriem saistībā ar iekāpšanas atteikumu un lidojumu atcelšanu vai ilgstošu kavēšanos nosaka Eiropas Parlamenta un Padomes 2004.gada 11.februāra regula Nr.261/2004.

Par šo tematu bijušas publikācijas arī LV portālā, piemēram, raksts "Eiropas Savienības pilsoņu tiesības – brīvi pārvietoties un ceļot", tādēļ šoreiz sīkāks izklāsts par to, kādi nosacījumi ir aviopārvadājumos, ja pasažieri ir personas ar īpašām vajadzībām, grūtnieces vai mazi bērni.

Pakalpojumi cilvēkiem ar īpašām vajadzībām

Invalīdu un personu ar ierobežotām pārvietošanās spējām tiesības, ceļojot ar gaisa transportu, nosaka Eiropas Parlamenta un Padomes regula (EK) Nr.1107/2006. Tās noteikumi attiecas uz personām ar invaliditāti, kuras izmanto vai vēlas izmantot komerciālos pasažieru gaisa pārvadājumu pakalpojumus, atstājot lidostu, ceļojot tranzītā vai ierodoties tajā, ja šī lidosta ir kādas dalībvalsts teritorijā, kurai ir saistošs Eiropas Kopienas dibināšanas līgums.

Saskaņā ar minēto regulu un likuma "Par aviāciju" 88.¹ pantu Civilās aviācijas aģentūra (CAA) Latvijā ir noteikta kā atbildīgā iestāde par šā normatīvā dokumenta piemērošanu un tā uzraudzīšanu mūsu valstī.

CAA Eiropas Savienības un starptautisko attiecību daļas vecākā inspektore Ināra Pomere skaidro: "Saistībā ar minētā normatīvā akta regulējumu lidostām un gaisa kuģu ekspluatētājiem ir jāizpilda noteiktas prasības, lai šiem pasažieriem nodrošinātu aviopakalpojumus. Starp citu, starptautiskā lidosta "Rīga" ir atzīta par Eiropā labāko pakalpojumu sniegšanā cilvēkiem ar kustību ierobežojumiem. Regula 1107/2006, kas uzliek pienākumus nodrošināt pakalpojuma pieejamību, sākot no ierašanās lidostā līdz vietas ieņemšanai gaisa kuģī, uzliek zināmus pienākumus arī pasažieriem: pārvadātājam par personas īpašajām vajadzībām ir jābūt informētam vismaz 48 stundas pirms paziņotā izlidošanas laika. Tas tādēļ, lai laikus tiktu nodrošināts atbilstošs serviss, tostarp specifisks aprīkojums."

"Iegādājoties aviobiļetes, ir jāiegūst detalizēta informācija par pakalpojuma sniegšanas nosacījumiem."

Par šo pakalpojumu plaša informācija un videomateriāls ir ievietots arī lidostas mājaslapā, kur patiešām sīki izklāstīts, kā autobusā vai automašīnā ērti piebraukt tieši pie pasažieru ieejas, kur novietot savu auto, kā sazināties ar personālu, kā notiek drošības pārbaude un iekāpšana lidmašīnā, kādi ir nosacījumi par medikamentu līdzi ņemšanu. Īpaši uzsverams, ka šis pakalpojums ir bez maksas.

I.Pomere vēl informē, ka pasažierim ar ierobežotām pārvietošanās spējām ir atļauts bez maksas pārvadāt divus pārvietošanās līdzekļus. Bet tad, ja persona pasažieris uzskata, ka Regulas 1107/2006 prasības netiek ievērotas, tai ir tiesības vērsties pie lidostas vadības dienesta vai pie attiecīgā gaisa pārvadātāja. Ja domstarpības šādā veidā tomēr nav atrisināmas, tad ir cita iespēja - iesniegt sūdzību CAA, sūtot aizpildītu "Personu ar invaliditāti un personu ar ierobežotām pārvietošanās spējām sūdzību/atsauksmju formu" uz e-pasta adresi: prm@latcaa.gov.lv.

Ceļošana grūtniecības laikā

Grūtniecības pirmajā un otrajā trimestrī ar komerciālo gaisa transportu grūtniecēm iespējams ceļot bez ierobežojumiem, ceļošanas ierobežojumi attiecas uz trešo trimestri. Tomēr arī grūtniecības sākumā pirms plānotā ceļojuma ieteicams konsultēties ar ārstu, jo lidojums var sagādāt papildu stresu un iespējamu diskomfortu.

Papildu lidošanas termiņu ierobežojumi ir tad, ja gaidāms vairāk nekā viens mazulis vai grūtniecības laikā radušās komplikācijas.

Dažādām aviokompānijām ir atšķirīgi grūtnieču pārvadāšanas noteikumi, brīdina I.Pomere. CAA interneta vietnē ir publicēta šāda informācija:

"Air Baltic Corporation"

  • atļauts ceļot bez ierobežojumiem līdz 27.grūtniecības nedēļai;
  • atļauts ceļot ar medicīnisko izziņu, kas izdota ne vēlāk kā 2 nedēļas pirms izlidošanas no 28. līdz 35.grūtniecības nedēļai; 
  • nav atļauts lidot pēc 36.grūtniecības nedēļas;
  • nav atļauts lidot, ja gaidāms vairāk nekā viens mazulis (pēc 34.grūtniecības nedēļas).

"SmartLynx Airlines"

  • atļauts ceļot bez ierobežojumiem līdz 27.grūtniecības nedēļai;
  • atļauts ceļot ar medicīnisko izziņu, kas izdota ne vēlāk kā 2 nedēļas pirms izlidošanas - no 28.grūtniecības nedēļas;
  • nav atļauts lidot pēc 32.grūtniecības nedēļas;
  • nav atļauts lidot, ja gaidāms vairāk nekā viens mazulis - pēc 32.grūtniecības nedēļas.

CAA arī ieteic – ja pasažieri vēlas izmantot citas aviokompānijas, ir jāpārliecinās par tur spēkā esošajiem noteikumiem ceļošanai grūtniecības laikā.

Ar mazuli gaisa kuģī

Katrai lidsabiedrībai ir savi noteikumi par bērnu ceļošanu. Tie attiecas gan uz ceļošanu kopā ar zīdaiņiem un maziem bērniem, gan bērna ceļošanu bez pavadoņa, gan noteikumiem par auto sēdeklīšu izmantošanu lidmašīnu salonos un tamlīdzīgi. Pirms ceļošanas ar bērniem CAA aicina rūpīgi iepazīties ar aviokompānijas noteikumiem tās mājaslapā vai zvanot uz konkrētās aviokompānijas norādīto tālruni.

Par zīdaini tiek uzskatīts bērns līdz divu gadu vecumam. CAA skaidro - mazuļi līdz divu gadu vecumam ir pārāk mazi, lai sēdētu standarta lidmašīnas pasažieru sēdeklī. Zīdaiņa nostiprināšanai sēdeklī ES jāizmanto šim nolūkam īpaši paredzētas drošības jostas vai auto sēdeklīši. Taču sēdeklīšus atļauj izmantot ne visas aviokompānijas, tādēļ bērna vecākiem tas jānoskaidro konkrētajā lidsabiedrībā.

Un vēl kas - pērkot biļeti turp un atpakaļ, ir jāpārliecinās, ka mazulis arī atpakaļceļa izlidošanas datumā būs jaunāks par diviem gadiem. Pērkot zīdaiņa biļeti, jāņem vērā, ka mazulim nebūs atsevišķas sēdvietas. Ja tā tomēr vajadzīga, nāksies iegādāties bērnu biļeti.

"Katrai lidsabiedrībai ir savi noteikumi par bērnu ceļošanu."

Jāzina arī tas, ka Latvijas aviokompāniju izmantotajās lidmašīnās vienā lidojumā atkarībā no lidaparāta tipa atļauts pārvadāt noteiktu maksimālo skaitu zīdaiņu ("Fokker 50" – 3, "Q-400" – 6, "Boeing 737" – 10, "Boeing 757" – 20, "A320"- 15). Lidostās spēkā esošie drošības noteikumi par šķidrumu pārvadāšanu gan neattiecas uz zīdaiņu pārtiku, kas paredzēta izmantošanai lidojuma laikā, taču drošības kontrolē pasažierim var prasīt apstiprinājumu produktu nepieciešamībai, brīdina CAA.

"Pārsvarā problēmas ar lidojumiem rodas tikai tad, ja pasažieri nav izdarījuši mājasdarbu, noskaidrojuši visu nepieciešamo," saka I.Pomere. "Mēs neesam aviācijas lielvalsts, kur darbojas neskaitāmas aviokompānijas un daudzas lidostas (Latvijai ir tikai divas aviokompānijas – "Air Baltic" un "SmartLynx Airlines" –  un viena lidosta), līdz ar to iegūt vajadzīgo informāciju nav grūti.

Aviācijā pirmais nosacījums ir drošība. Visi pasākumi un ierobežojumi, kas ir noteikti gan mazu bērnu, gan cilvēku ar ierobežotām kustības spējām un citiem pārvadājumiem, ir ieviesti gan katra pasažiera, gan visa lidojuma kopumā drošībai."

Labs saturs
2
Pievienot komentāru
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI