E-KONSULTĀCIJAS
>
visas atbildes Jautā, mēs palīdzēsim rast atbildi!
TĒMAS
Nr. 3526
Lasīšanai: 6 minūtes
2
2

Dokumentu iesniegšana un saņemšana elektroniski

Publicēts pirms 10 gadiem. Izvērtē satura aktualitāti! >>
J
jautā:
13. janvārī, 2014
Marats Kosojevs

Labdien! Izlasīju Elektronisko dokumentu likumu un atradu šo informāciju: „Valsts un pašvaldību iestādēm ir pienākums pieņemt elektroniskos dokumentus no fiziskajām un juridiskajām personām ne vēlāk kā 2004.gada 1.janvārī.” Līdz ar to radies jautājums: Vai es kā privātpersona tiesiska prasīt no valsts iestādēm, lai man nosūtītu izziņu kā elektronisko dokumentu, nevis papīrveidā?

A
atbild:
14. janvārī, 2014
Lidija Dārziņa
LV portāls

Elektronisko dokumentu likuma 6.pants paredz, ka valsts un pašvaldību iestādes nodrošina fiziskajām un juridiskajām personām iespēju iesniegt valsts un pašvaldību iestādēm un saņemt no tām dokumentus, to kopijas, norakstus, izrakstus un dublikātus elektroniskā vai citā formā pēc personas izvēles.

Jūsu jautājumā nav informācijas, par kuru iestādi un par kādu dokumentu ir runa. Tāpēc atbildē izklāsts ir vispārīgs. 

Ministru kabineta 2005.gada 28.jūnija noteikumos Nr.473 „Elektronisko dokumentu izstrādāšanas, noformēšanas, glabāšanas un aprites kārtība valsts un pašvaldību iestādēs un kārtība, kādā notiek elektronisko dokumentu aprite starp valsts un pašvaldību iestādēm vai starp šīm iestādēm un fiziskajām un juridiskajām personām” ir arī norāde: ja dokumentētā informācija nav noformēta elektroniski, iestādei nav pienākums to izsniegt elektroniski (izņemot gadījumus, ja šajos noteikumos nav noteikts citādi). 

Šie MK noteikumi 14.punktā paredz, ka elektronisko dokumentu apriti nodrošina, izmantojot šādus elektronisko datu nesējus un informācijas apmaiņas veidus:

1. elektronisko pastu;
2. iestāžu pārziņā esošās speciālās tiešsaistes formas;
3. kompaktdiskus;
4. kopnes USB saskarnes atmiņas ierīces;
5. Publiskās pārvaldes dokumentu pārvaldības sistēmu integrācijas vidi. (Kārtību, kādā notiek elektronisko dokumentu aprite Publiskās pārvaldes dokumentu pārvaldības sistēmu integrācijas vidē, nosaka Ministru kabineta instrukcija.) 

Sagatavojot elektroniskos dokumentus, iestāde šo noteikumu 14.punktā minētajos elektronisko datu nesējos iekļauj informāciju ar norādēm uz neautentificētam lietotājam publiski pieejamiem bezmaksas tiešsaistes rīkiem, ar kuriem iespējams pārbaudīt elektroniskā dokumenta autentiskumu un elektroniskā paraksta derīgumu, kā arī informāciju par bezmaksas rīkiem, ar ko atvērt elektronisko dokumentu un lasīt tā saturu, ja iestāde nosūta dokumentu formātā, kas atšķiras no iesniedzēja atsūtītā. 

Savukārt Paziņošanas likuma 3.pants nosaka arī: ja ārējā normatīvajā aktā nav noteikts konkrēts dokumenta paziņošanas veids, iestāde pati izvēlas tādu veidu, kas nodrošinātu atbilstošu dokumenta paziņošanu adresātam. Iestāde pēc iespējas ņem vērā adresāta norādīto dokumenta paziņošanas veidu. 

Paziņošanas likuma 9.pants (Dokumenta paziņošana, izmantojot elektroniskos sakarus) paredz: dokumentu paziņo ar elektroniskā pasta starpniecību, izmantojot drošu elektronisko parakstu. Šādai dokumenta paziņošanai piemērojamas elektronisko dokumentu apriti regulējošās tiesību normas. Dokumentu var paziņot ar elektroniskā pasta starpniecību, neizmantojot drošu elektronisko parakstu, ja adresāts rakstveidā izteicis vēlmi saņemt dokumentu attiecīgajā veidā vai šāda iespēja paredzēta normatīvajā aktā. Dokumentu paziņo uz personas norādīto elektroniskā pasta adresi. Dokuments, kas sūtīts pa elektronisko pastu, uzskatāms par paziņotu otrajā darba dienā pēc tā nosūtīšanas. 

Dokumentu paziņo, izmantojot iestādes pārziņā esošo speciālo tiešsaistes formu, ja adresāts rakstveidā izteicis vēlmi saņemt dokumentu attiecīgajā veidā. Šādai dokumenta paziņošanai piemērojamas elektronisko dokumentu apriti regulējošās tiesību normas. Dokuments, kas paziņots, izmantojot iestādes pārziņā esošo speciālo tiešsaistes formu, uzskatāms par paziņotu otrajā darba dienā pēc tā nosūtīšanas.

Jūs varat elektroniski griezties iestādē ar iesniegumu par vēlmi saņemt izziņu kā elektronisku dokumentu. MK 473.noteikumu 14.1.apakšpunktā minētajā gadījumā iestāde reģistrē elektroniskā dokumenta saņemšanas datumu, laiku, iesniedzēju un iesniedzēja elektroniskā pasta adresi un vienas darbdienas laikā nosūta iesniedzējam paziņojumu par elektroniskā dokumenta saņemšanu uz elektroniskā pasta adresi, no kuras dokuments nosūtīts iestādei. 

Iestādei uz Jūsu iesniegumu jāatbild elektroniski (ja vien nebūsiet iesniegumā izteicis vēlmi atbildi saņemt citā formā). Atbildē būs izklāstīts, kāpēc konkrētu dokumentu Jums var vai nevar nosūtīt elektroniski (ja tas patiešām tā ir). 

Vienotais valsts un pašvaldību portāls „Latvija.lv” piedāvā iedzīvotājiem pieeju e-pakalpojumam - elektroniskais iesniegums jeb e-iesniegums, kuru ir iespējams nosūtīt valsts un pašvaldību iestādēm. E-pakalpojuma priekšrocība ir tā, ka tas ļauj elektroniski iesniegt iesniegumu valsts un pašvaldību iestādēm bez elektroniskā paraksta. 

Portāla sākumlapā ir jāizvēlas sadaļa e-pakalpojumi, sarakstā jāatrod pakalpojums E-iesniegums iestādei. Izvēloties šo e-pakalpojumu, ir jāautentificējas, jo šim pakalpojumam var piekļūt tikai tie iedzīvotāji, kuri autentificējas ar piedāvātajiem internetbankas autentifikācijas līdzekļiem, e-parakstu, elektronisko identifikācijas karti vai mobilā ID autentifikācijas sertifikātu. Tādējādi iedzīvotājs atbilstoši Iesnieguma likumā noteiktajam tiek identificēts un tiek novērsti gadījumi, kad kāds vēlas iesniegt elektronisko iesniegumu cita cilvēka vārdā.

Labs saturs
2
Pievienot komentāru
Uzdod savu jautājumu par Latvijas tiesisko regulējumu un tā piemērošanu!
Pārliecinies, vai Tavs jautājums nav jau atbildēts!
vai
UZDOT JAUTĀJUMU
Šomēnes iespējams uzdot vēl 47 jautājumus. Vairāk par e‑konsultāciju sniegšanu
Iepazīsti e-konsultācijas